|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar hur bra hastighetsskyltsvisningen i F10 och F11 fungerar? Den man kan köpa till stora nav. Skillnad på prestanda mellan LCI och pre-LCI för denna funktion? Gör den rätt vid: - vinterskyltning - datumskyltning ("inte skollov") - tidsbegränsning för skylt - dynamiska skyltar - filskyltar (ovanför fil) Någon som köpt och testat denna funktion senaste året? Går visningen att stänga av om man irriterar sig på dess brister? | |
|
Den fungerar hyfsat bra. Tyvärr verka systemet vara optimerat för europeiska skyltar, eftersom det går bra i ex Tyskland, Nederländerna och i Danmark med att uppfatta tidsbegränsade skyltar. I Sverige har jag aldrig upplevt detta fungera, tyvärr :( Dessutom krävs det att företaget som mottager information från de olika länderna för att kunna programmera navigatorn kör sanity check på inlagda värden, vilket återigen är lite si och så med. En sträcka på E6:an som går unt Malmö är inprogrammerad som 70 km/h, vilket ju visas på skärmen. Men alltiallt så är det ett bra hjälpmedel, som tack vare kameran visar den hastighet som är skyltad! Och det är hur enkelt som helst att stänga av funktionen i iDrive. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Borde inte dom där 70-värdena ersättas av det som kameran läser av, dvs 110? Hur långt åker man innan värdet i nav tar över igen? Klarar den av att läsa skyltar om omkörningsförbud, och sedan dess "slutskylt"? Länk Eller bygger det enbart på info i nav? Har du sett den reagera på hastigheter angivna ovanför vägen? Sådana är kanske inte så vanliga i Sverige. Och dom dynamiska skyltarna som visar olika hastighet beroende på bland annat väder tar den väl inte alls? (Dom påminner ju inte ens om dom vanliga.) Egentligen måste den ju klara av sådana här märken med eftersom dom implicit sätter tillåten fart: Länk Har tidigare hört att den har väldigt svårt för våra vinterhastigheter då den tolkar det som tillfälligt och sedan återgår till det som står i nav. |
|
|
1. Antingen tills en skylt dyker upp eller om det finns ny programmering i systemet. Det händer inte så ofta, men kan vara bra att vara medveten om. 2. Japp. Den typen av skyltar känns igen. Som sagt, systemet jobbar med en kombination av skyltar som kameran identifierar och vad som är förprogrammerat/hårdkodat. 3. De få dynamiska skyltar jag passerat har registrerats. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Tycker också det fungerar väldigt bra och värt pengarna. Är i princip bara på skyltar med datumskylting som jag märkt att det inte fungerar. Där väljer den hastigheten på skylten oavsett vad det står under. Kör man för fort indikeras hur mycket med rött i hastighetsmätaren så svårt att missa! |
|
| Är väl inte så mycket att fundera på, speciellt om man redan exempelvis valt till HUD. Det rör sig inte om speciellt många kronor i sammanhanget. Tycker speciellt när man åker exempelvis till Åre där man ofta växlar från 90-70-50 osv att det är hjälpsamt. | |
|
Jag har ju en Bobrik redan som är väldigt bra på detta (den använder "Vägverkets" databas över vägar och hastighet). Den kan från databasen hålla reda på datum och klockslag då begränsningen gäller. Tyvärr har denna databas brister då vi i detta land tycker det är så kul att ändra begränsningen och de som matar in alla dessa vägsnuttar hinner inte med, så det vore bra med en backup. Men den går att stänga av så den inte syns (i instrumentpanel eller HUD)? |
|
|
Nu blir jag lite intresserad. Den sk speedlimit info jag har i bilen tillverkad 2012-05 består enbart av en kamera som uppfattar och visar resultatet i kombiinstrumentet, om jag valt rätt presentation i färddatorn. I iDrive kan jag välja att aktivera/avaktivera funktionen. Den har ingen koppling till navigatorn och stör inte genom att larma vid överskriden hastighet. Kameran läser korrekt alla hastighetsskyltar som den uppfattar, dvs förbudsskylt för hastighet, till höger, till vänster och ovanför vägen. Tilläggstavlor uppfattas inte. Kan man alltså få upp hastighetsgränser som en funktion i navigatorn, vad krävs då i form av uppdatering/omprogrammering. Förstår att hastighetsgränser i viss mån finns i kartinformationen då ankomsttider beräknas väldigt exakt även på länga sträckor. Funderade på en Bobrik för några år sedan men valde att få uppdaterade hastighetsgränser via appen NTF Rätt fart som är gratis, finns för både Android och IOS, men kan ju inte anslutas till iDrive/Navigator. Databasen uppdateras ungefär lika ofta som Bobrik. |
|
| Vad gäller Bobrik så uppskattar jag dess varningsfunktion också; att den först blinkar, sedan piper sällan och sedan piper ännu mer om man inte reagerar. Den är alltid igång utan att "hogga" min telefon och visar, om man vill, exakt hastighet i stället för tillåten hastighet och varnar för fartkameror riktade åt mitt håll (varningen är tidsbaserad och varieras med min fart). En väldigt bra grej helt enkelt, men jag kommer inte köpa en ny F11 utan HUD och nav så då tänkte jag att det kanske är dags att inkludera även denna option med hastighetsskyltarna. | |
|
Själv tycker jag det är en no-brainer, speciellt med det lilla pristillägg vi talar om här. Har själv navi, HUD och Speed Limit info och den kombon är jag rätt nöjd med :) ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Hastighetsinfon är kopplad till navigatorn. Har kameran inte läst en skylt på ett visst antal kilometer så går den på värdet i navdatabasen. Jag tycker funktionen fungerar bra här i Sverige. Jag var i Tyskland nyligen och där fungerar den ännu bättre. Den klarar hastighetsbegränsningar som gäller vid regn i Tyskland och den tar även de gula skyltarna med namnet på små byar och sätter då hastigheten till 50 för att sedan höja till 100 när man kör ut ur byn. En kul grej som BMW dessutom nämner i sin information är att kameran av misstag kan läsa hastighetsskyltarna på lastbilssläpen. |
|
|
Systemet har sina brister, min svåger får problem med sin F31-2013 när han kör förbi en viss Lidl-affär, systemet tolkar det deras skylt som omkörningsförbud! Kolla hur deras logga ser, det röda I:et är den omkörande bilen! Länk Lite komiskt med tanke på att både BMW och Lidl kommer från Tyskland... ;-) Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Haha känns ändå som att bilen generaliserar Lidls skylt lite väl mycket :) Hur som helst, är det någon av er som har den funktionen ihop med nya navigatorn resp "jättenya" som kom i somras med LCI (nu med SIM-kort). Kanske är funktionen lite vassare med bättre dator i nav. Iofs är ju Lidl-fallet ihop med F31 som bara finns med nya nav, men är den byggde med den nav som har SIM-kort? |
|
| ...men är den byggd med... (ska det stå) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.