|
|
|
|---|---|
|
Hej! har problem med min e39:a, det började med att radion dog, sen slutade navin fungera, efter det så låste sig blinkersen och slutade sedan fungera helt, varningsblinkers fungerar inte heller det är bara knappen som blinkar. Färddatorn låste sig också så det gick inte att kolla på "check panelen" i mätarhuset. Halvljuset fortsatte även att lysa när bilen var avstängd trots att jag har automatik till lysena. Provade radera alla felkoder på verkstad (hade felkoder på det mesta så vi raderade allt för att se vilka som kom tillbaka) och allt fungerade klockrent i 1 dag ungefär innan alla problem kom tillbaka. Nu kräver den också kod till startspärren som går att ställa in via navi-skärmen problemet är nu att innan man hinner skriva in koden så dör skärmen. Lät den stå i några timmar och provade starta igen den kräver fortfarande kod för att starta men nu stänger inte navin av, så nu kan man skriva in koden och avaktivera den dock kommer koden ändå tillbaka när man startar om bilen. däremot så är inte "menyn" komplett utan vissa grejer är bara borta från skärmen. Är det någon som har hört eller varit med om liknande problem? | |
|
Låter som ett kasst batteri tycker jag. Min bil: Länk |
|
|
Hej och välkommen till forumet! När du var på verkstaden, kontrollerades batteriets skick då samtidigt? Jag gissar på batterirelaterat eller något som har med fukt att göra. Du kan köpa en lite kraftigare Ctekladdare på bland annat Clas Olsson och prova där. Lycka till! Asken |
|
|
Tack för svaren! Batteriet är 2 månader gammalt ett 100ah så tycker inte att det borde vara något fel med det. Däremot så var bilen helt tom på ström 1-2 dagar innan problemen uppstod, och då tog det en stund innan batteriet ens tog emot laddning. Sen har det varit väldigt fuktigt väder och har inte använt bilen så mycket under tiden så fick höra att man kan få in fukt vid styrenheten, vet inte om det kan vara problemet? |
|
|
Kan ju vara ett defekt batteri, jag hade ett sånt med diverse problem och det tog tid innan jag insåg att felet låg i mitt "nya fräcsha batteri". Det mätte bra och såg ut att ta laddning men drog ur sjukt snabbt. Räckte att jag stog i fem minuter med tändning på så kunde jag ej starta bilen. Vet du förresten varför batteriet tömdes helt? Min bil: Länk |
|
|
Hej, jag skulle tro att ditt "nya batteri" har fått sig en törn av att stå strömlöst och en cell har blivit skadad eller liknande som olaO postar. Vad använder du för typ av laddare? Mvh Asken |
|
|
Just nu har jag bara en laddare från biltema då det var den ända jag hade hemma. Jag har väldigt dålig koll på allt detta men för mig känns det konstigt att det är för lite ström i bilen när man kör eftersom att den laddar som den ska?.. Vet däremot inte vad som gjorde att den blev utan ström. Hade problem med "Tjuvström" i början av vintern men problemen försvann helt när jag skaffade nytt batteri då kunde bilen stå i en vecka i kylan och ändå ha perfekt med ström inga problem att vrida igång.. Men ni tycker att jag ska prova med ett nytt batteri? |
|
|
Provade starta bilen nu med fulladdat batteri och allt fungerade klockrent. Måste däremot åka ut och köra en längre sväng för att se så inte problemen kommer tillbaka. Men tills vidare tack för hjälpen, återkommer om det blev 100% bra eller om problemen dyker upp igen! Beroende på hur det fungerar nu så kanske det blir ett nytt batteri igen ändå.. // Jacob |
|
|
Körde ca 1 km innan problemen kom tillbaka igen.. provade mäta batteriet på tomgång visade multimetern 14 Volt och med bilen avstängd 12.55 Volt. Tror ni på batteriet iallafall trots att det var laddat innan jag åkte iväg och provkörde? |
|
|
Har kommit fram till att allt börjar fungera igen om jag stänger av lysena på reglaget och har på "0" och vrider jag tillbaka till automatik så kommer felen tillbaka. Direkt man slår över till "0" på reglaget så kommer stereon igång och det går att bläddra i navins menyer igen, även mätarhuset fungerar klockrent. Har sökt runt lite överallt och hittat flera med samma fel men har inte hittat någon som hittat felet. Ljusmodulen, lcm, lkm verkar vara vad alla tror är fel men har inte hittat någon som provat byta den. Går det inte att radera poster? eller redigera så jag slipper posta flera inlägg i rad? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.