|
|
|
|---|---|
|
Hallå. Länge sen jag var här, men nu behöver jag lite råd. Jag kör en underbar X5 från 2005 med bara dryga 5000 mil på mätaren. Dock har jag sedan en tid ett problem. När bilen tas kall så är den lite tveksam att starta IBLAND och går "blöddrigt" och ojämnt. Motorlampan blinkar vid dessa tillfällen, men efter några 100 meter försvinner problemen. Blöddret och lampblink har aldrig hänt under körning, bara vid start. Jag upplever också bilen som törstigare än förr, och ev. är det värst vid starten eller småkörningar eller.... nåt. Bilen ger larm på missad tändning på cylinder 1. Först byttes en sensor, och just nu får jag inte tag på vad det var. Nyss har vi bytt tändspole. Ingen förbättring.... Nu vet jag inte vilken väg jag ska fortsätta. Felsöka/byta blint hos BMW lockar inte så mycket pga priset, men förstås inte heller hos lokala verkstaden pga förmodad lägre kunskap. Något jag just nu funderar över är också tändstiften. Kan nån svara på livslängden på dessa? Trots bilens ålder så ska jag pga de låga milen inom kort in för första Insp 1. Gör ju att det är lååååååångt till Insp 2 och stiftbyten. Det kan inte vara så enkelt att stiften är trötta pga ålder? I så fall vore det ju värt att skifta två stift för att se vad som händer? Bilen ska kanske säljas i år, så jag gör bara Insp2 "för tidigt" om det verkligen är motiverat. Förslag? För övrigt.... Bilen är unik i skick, utseende, låga mil och prestanda. Finns nån spekulant så hör av er (gulliviper@gmail.com). Ska själv ha en nyare, mindre och snålare kärra. | |
| Felsök med diagnosinstrument, o kolla i loggen vad det är som felar. | |
|
Jag har en 4,4 -04 som beter sig likadant. Skrivit om det i en tidigare tråd. Har bytt stift och tändspolare på samtliga cylindrar utan framgång. Den står just nu hos BMW för en djupare felsökning. De har hittat fel med något värde som är alldeles för högt. Kommer inte ihåg vad men har iaf en prisuppgift på 33.000 plus moms..tydligen 10h jobb att kunna ordna detta. När jag ringde och beskrev mina problem så hade de varit med om liknande fall så han var ganska säker på sin sak, och nu är det bekräftat också. Mindre kul och jag vet inte om jag ska kosta på mig att fixa detta eller leva med problemet. Upplever det som värst när den stått över natten och temperaturen är mellan -5/+5 grader ute. Aldrig haft problem under dagarna utan det visar sig endast vid riktig kallstart |
|
|
540is> Jo, och det enda infon är missad tändning på cylinder 1. beamer_320i> Det där lät otrevligt. Särskilt eftersom problemet är tydligt nu, och temperaturen ute i just det området. Får du mer info, säg till!! Ser inte ut som varken du eller jag säljer nån X5'a här efter den texten... ;) |
|
| Kanske ska poängtera en skillnad, nu när jag läst din tråd. Din bil misständer på 5 burkar. Min på 1, alltid ettan. | |
J.Lindström |
Hej Viper540...har haft samma problem som dig på en X5 4,8 som jag ägde fast jag hade missfire på cyl#8...om man tryckte på kom också felkoden samt att den gick lite ryckigt. Köpte 8 nya stift (fastän dom bara gått c:a 5000 mil från senaste bytet) samt bytte tändspolen för cyl#8 och problemet försvann. Stiften var faktiskt rätt slitna och ställer mig tveksam till 12000 mils intervallet för byte. Kom också ihåg att om man kör mkt kortkörningar med BMW V8 från denna tid iaf verkar det som om motorn dränks i bensin och går till slut illa vid start och motorlampan tänds...enda medicinen för det är en lite längre körning så motorn blir varm. Hade det problemet någon gång när jag bodde i stan och det blev en hel del kortkörningar men när jag flyttade ut från stan och det blev några mil till jobbet enkel väg hände det aldrig igen. |
|
J.Lindström: Tack för input. Det du målar upp är dels det jag själv funderat på (stiftbyten i förtid), dels är det mitt i prick gällande körning. Bilen går 90% korta körningar och kall = väldigt fisig körning. Krydda det med tidigare postares erfarenheter i nuvarande temperatur. Jag ska snacka med BMW, men en Insp2 istället för Insp1 verkar ändå som en god idé. Det är trevligt att kunna sälja bilen problemfri, nybesiktad och med dyraste servicen nyss gjord. Passar bilen helt rätt. |
|
J.Lindström |
Viper540: Vassego :) ...Om du har viss meckvana rekommenderar jag att du gör tändstiftsbytet själv, det är ett småpilligt och halvtrångt jobb men kan du mecka eller har en kompis som kan så gör det själv för jag antar att BMW tar rätt mkt för det jobbet och låt dom göra insp.1. Lägg till att stiften är dyra om du köper dom på BMW, jag köpte dom från en Engelsk firma (Powersparks) via Ebay och fick hem till 1/3 av priset :) |
NeZaN |
Antar att det brukar räcka att starta om bilen så slutar motorlampa och skakningarna att uppstå? Jag tror mer på detta, tyvärr: Länk Den goda nyheten är att det är mer ett "kosmetiskt" fel, och ska inte vara farligt för motorn. Jag säger inte att det är det, men kan vara värt att kolla upp. BMW är nog de enda som faktiskt vet om det är dags för en sådan operation. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.