AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.431

Är det omöjligt att använda Europlus i Norge?

Hej,

Backgrunden till frågan är att vi fick motorhaveri på vår X5 40D 2010 i förra veckan i Trysil Norge. Bilen bogseras till närmsta BMW verkstad i Hamar på BMW cares försorg, de förser oss också med en hyrbil (golf, omöjligt att få hem packningen). Bilen köptes hos BMW handlare i Stuttgart i november 2013.

Efter att BMW verkstaden fått klart för sig att det finns något som heter Europlus och en hel del mail fram o tillbaka så ger Europlus ok för reparation (~7900 euro) MEN de säger också att
1) Fakturan ska gå till den BMW handlare som vi köpte den av
* Detta är tvärtimot vad som står i garantivilkoren om problem inträffar utanför tyskland. Den tyska säljaren kontaktas o de säger att det är OK att skicka faktura till dem. Norska verkstaden är tveksam

2) Fakturan ska inte inkudera moms
* Den norska verkstaden vägrar att gå med på det.

=> Vi har kört fast helt :(

Är det någon som vet hur detta ska hanteras? Har erfarenhet av detta och lyckats lösa det?

Lasse T

Lasse
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Tyvärr tror jag Norrmännen har rätt. Du måste momsa på varor/tjänster i det land de levereras även om köparen är i ett helt annat land. Det är vad som gäller i EU iaf. Sedan är det upp till den som betalat att kräva tillbaka momsen. Något som ställer till det extra i detta fall då det är utom EU.
Jo
26
Joem
525iA Touring -05
Jävligt tråkig historia, hoppas allt löser sig!
Jag skulle ta en snabb kontakt med norksa skatteverket alt. en skattekonsult och kikat på detta med momsen. Jag arbetar delvis från Oslo och fakturerar i norsk valuta till mina svenska kunder. I mitt fall är det momsfritt mellan Norge (icke EU land) och Sverige (EU land). Samma förhållande borde ju råda mellan Tyskland (EU) och Norge (icke EU). Hoppas det löser sig för dig!
Ser att jag inte uppdaterat med resultatet. Kortfattat:

Erouplus fungerar inte om bilen pajar / ska repareras i Norge. Problemet med momsen gicke inte att lösa. För att få bilen fixad gjorde jag följande

Fick bilen bärgad till närmsta svenska märkesverkstad (Karlstad), försäkringen tog kostnaden minus självrisk.

Autowåx fixade bilen på 4 dagar, de var verkligen på hugget :). Enligt deras analys var det "bara" turbon som behövde bytas samt en mjukvaruuppdatering. Det kostad e ca 20 000 sek + moms. Europlus stod inte för allt, de vill einte betala för förbrukningsmaterial typ..

Jag skickade den delade fakturan (utan moms) till firman som jag köpte bilen av i tyskland och de betalade mig ganska snabbt.

Tillägas kan

1) att försäkringsbolagets kommentar var typ "vi bärgar alltid bilen till sverige från norge, det är alltid billigare"

2) BMW mobile care (sos intenational ....)var helkass. De kunde bara fixa en golf som hyrbil vilket är problematuiskt när man har packning efter en X5. DEtta för att det inte fanns större hyrbilar i närområdet i norge. De förslog att jag skulle köra till Oslo ca 25 mil o hämta en större. Det gick inte att få en hyrbil från Sälen 7 mil bort utan jag själv betalade taxin för att hämta den......

/Lars
BMW mobile care bärgade till norsk verkstad o fixade hyrbil från närmsta norska ställe => Golf. När det sedan visade att X5 an int egick att fixa innan vi åkte hem så tyckte det att jag skulle ta den norska hyrbilen o köra till Oslo o byta till en större,

Istället borde de tittat på en karta från början o insett att det Trysil ligger nästan på gänsen till Sverige och det alltid är billigare i Sverige.....

Lasse
Norge må vara rikt men det är också ett efterblivet land på många områden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.