AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.023

vansinniga avgasvärden med e39 523i

Sida 3 av 3
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Schmiedmann säljer LMM i vad de utlovar vara OEM Hella för ca 2322:-Länk
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jag tittade på Schmiedmans innan men då en annan för 1536:- (troligtvis chinacrap det med). Visserligen är den jag har på gång begagnad och därmed ett riskmoment i och med att den troligtvis är lika gammal som bilen, men ändå med funktionsgaranti så att man i alla fall kan göra en test. Jag tror jag åker iväg och hämtar den på vinst och förlust. 800:- kan jag ta. Är det inte LMM:en så slutar jag troligtvis med felsökningen och låter bilen stå.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Såja, nu har jag en "ny" LMM som fungerar i en annan bil. Jag kopplade in den ochdet som händer är att bilen startar men dör direkt. Kopplar jag bort den så startar bilen normalt igen.

Det var detta fel jag hade i somras och som gjorde att jag köpte en pirat ebay LMM som troligtvis inte fungerat sedan inköpet men ger ändå någon typ av respons när jag drar bort stickkontakten under tomgång.

Frågan är varför bilen bilen direkt självdör när jag kopplade in en fungerande LMM?

Jag fick tipset från killen jag handlade den av att plocka bort DISA och kontrollera packningen. Han menade på att det kan mycket väl vara felet. Så jag får plocka bort den och examinera om den ser friskt ut.

Annars... något tips på varför inte bilen går i gång?

Körde carsoft i morse igen och återigen kom detta upp men bilen går som den ska.

18 EWS Signal : not present or faulty / Signal Camshaft (MS43) och jag tror inte att det har någon inverkan på avgasreningen.
Är det samma LMM?
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Enligt artikelnummer och ETK så är det rätt luftståndsmätare jag monterat. Tror jag hade en Bosch som original innan och den jag satte på i dag var en Siemens.

Demonterade DISA och den hade bra vacuumsug. Men jag blev lite förvånad att den inte hade gummiflärpar utan plastflärpar. Ska det vara så?

Passade på samma gång eftersom DISA-enheten var av att kontrollera slangklämmor runt bälgarna och spänna dem lite till. Samt byta ut de två gummiplupparna på baksidan vid torpedväggen.

Nu är jag tillbaka på ruta ett i och med att den LMM som jag testade i dag hade samma "fel" som min egen innan byte till Chinacrap-LMM.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Lutfmotståndsmätare skulle det ju stå och inte luftståndsmätare :-D
Då har jag svårt att tro att det är lmm
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Bilen fungerar ju som normalt med LMM urkopplad men startar inte när LMM är inkopplad? Vad mer kan i kedjan gör så att bilen inte startar när LMM är inkopplad?
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
En liten bifråga. När man raderar felkoderna i Carsoft nollställer man då automatiskt det som var fel på bilen? Frågar för jag har alltid raderat koden och tagit för givet att det nollställer bilen. Men det kanske inte är så och någon kod ligger och stör i systemet? Långsökt kanske men jag slutar aldrig förvåna mig.

Kan ta ett exempel med min Audi Cab som hade knas på elektroniken/hydrauliken. Jag var planterad på tyska Audi Cabrioforumet och det var en dröse tyskar involverade i felsökningen av varför caben stannade i i ett visst läge med taket uppe och stannade där. De påstod att eftersom elen till caben fungerade så var det inte databoxen det var fel på. Så den blev automagiskt åsidosatt från början under sökandets gång som pågick mer eller mindre dagligen hela våren under tre-fyra månaders tid.
Jag köpte dubbel uppsättning av det mesta, bytte hydarulikpum, hydraulikcylindrar, switchar, elkablar, felmätte kabelhärvor mm mm. Som en sista utväg när alla ideer var uttömda och jag bytt ut allt så köpte jag en begagnad databox på ebay och cabens funktioner fungerade plötsligt till 100%. Hade jag börjat med att testa med en annan databox så hade det besparat mig allt onödigt jobb men alla insisterade i början på att on nu caben rörde sig så var det inte databoxen som var felet. Så ingenting förvånar mig längre.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du får ju någon felkod på kamaxellägesgivaren. Undrar m det kan vara den som spökar?
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Men skulle den ha någonting med avgasreningen att göra eller menar du att det kanske är någonting i serie som gör att LMM inte fungerar pga kamaxelgivaren?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nu är jag verkligen ute på tunn is, men då den inte går med en fungerande LMM tänker jag lite i de här banorna:
Om du kopplar ur LMM kommer DME styra insprutningen/blandningsförhållandet med hjälp av spjällägesgivaren. Möjligen om detta "Limp home mode" kanske kunde utesluta signal från kamaxellägesgivaren och köra på fast kamläge och enbart nyttja vevaxellägesgivaren.
Den går ju uppenbarligen med LMM urkopplad.
Ev. om det är något knas, skador på kablaget till LMM. Felkoder på LMM verkar dock bara finnas om kretsen är bruten, d.v.s. kabelbrott, urkopplad eller trasig LMM.
sn
47
snacken
X3 2,0 d -15
Har lite samma bekymmer med min 525 där felkoderna säger 227,228 "Abweichung fett" och misstämning på alla cylindrar. Gissar på LMM då jag bytt bälgarna för 2-år sedan. Den gula lampan kom på efter tankning och drar man ur LMM så verkar den gå lite bättre men ger ändå feta värden, och stoppar man sedan i LMM så stannar den nästan och går lite sämre.
Man skulle vilja prova en som var hel men känner ingen med en likadan bil!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.