AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.022

vansinniga avgasvärden med e39 523i

Sida 1 av 3
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Besiktigade bilen förra månaden och fick nedslag på avgasvärdena så det blev en tvåa.

CO-halt tomgång 1,79 (maxvärde 0,50)
CO-halt 2000v 1,50 (maxvärde 0,30)
HC-halt 8 (max 100)
Lambda värde 0,96 (0,97-1,03)

Så för att få ner dessa värden så bytte jag luftfilter och oljefilter, ny olja samt nya tändstift. I somras bytte jag LMM och bäljarna som går från LMM till motorn.

I dag gjorde jag en ombesiktning så jag varmkörde bilen på motorväg i 4-5 mil på 4-5000 varv och får efter det följande värden på ombesiktningen.

CO-halt tomgång 12,29
CO-halt 2000v 9,04
HC-halt 741
Lambda värde 0,75

Vi resettade mätapparaturen, körde en runda och mätte igen och det vara i princip samma värden.

Bilen går bra, tomgången är stabil och bensinförbruktningen är som vanligt.

Det enda jag reagerat över med bilen är att "ekonomimätaren" lever sitt eget liv ibland och går upp i topp eller vandrar, även med släppt gas men gasar jag till så hoppar den tillbaka. Samt att i dag när jag varmkörde bilen på motorväg och låg på höga varvtal så sjönk vattenmätaren till kl 10-11 för att ligga där i någon minut och sedan gå tillbaka till kl 12 läge. Detta upprepades under resans gång under en timmes körning och då när jag växlade ner och gasade på i hög hastighet.

Vad är det som gör att det kan vara så felaktiga värden?
Kan bensintillsatser orsaka dessa skyhöga värden? Eller är det katten som lämnat in?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du gjort felkodsavläsning?

Känns som det kan vara läge att göra det i detta fallet!

Spontant känns det som att katalysatorn kan ha gett upp.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Johan,

Jag har gjort en felkodavläsning med mitt gamla Carsoft och fick upp följande:

202 Lamda regulation lmit exceeded: Oxygen sensor 1
Bank 1
Cylinder 1-4: after catalytic converter

203 Lamda regulation lmit exceeded: Oxygen sensor 2
Bank 2
Cylinder 4-6: after catalytic converter

Gjorde en reset och felkoden kommer tillbaka. Vill minnas att jag haft denna felkod sedan innan besiktningen förra året 2012 och då var avgasvärdena normala.

Verkar som om att det har med lamdan att göra alltså? Kanske inte helt otippat och säkerligen inte billigt?

Falsterbo: Ja, det kan vara termostaten som börjat krångla. Det jag beskrev inträffar endast på höga varvtal i hastigheter över 140km/tim och då i några minuter för att återgå till kl 12 läge. I stadskörning och vanlig landsvägskörning så är den fastklistrad vid 12-strecket.
Nj
8
Njutarn
325d -07
Är mitt första inlägg här på forumet.

Ang TS problem så verkar det som boven är lambdavärdet. Lambdavärde på 0,75 är alldeles på tok för lågt. Med lambda 0,75 går motorn ordentligt fett som i sin tur sätter ur avgasreningsfunktionen i katalysatorn, vilket kan ses i de hiskeligt höga avgasvärdena vid den andra mätningen. Så mitt tips är att börja kontrollera lambdaregleringen. Kan även vara luftmängdsmätaren som mäter helt åt skogen.

Som tidigare nämnts, kolla felkoder och speciellt för motorns styrsystem. Återkom gärna när du hittat felet:)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det är lambdasonderna efter katalysatorerna som ger felkod, säger det att avgasreningen inte fungerar som den skall.

Det kan vara många olika orsaker till det, men jag skulle nästan tippa på att det är katalysatorerna som är kassa.

Har du provmätt lambdasonderna som sitter innan katalysatorerna?

Det är relativt enkelt att göra det - skruva ur dem och voltmät dem med en vanlig multimeter samtidigt som du bränner sensordelen med en gasollåga. Det finns bra instruktionsfilmer på t ex Youtube.

Om de främre sonderna är dåliga kan de ge knasiga värden till styrelektroniken.

Kolla även om du får annorlunda värden om du kopplar ur LMM - den kan vara kass utan att ge felkod och då får du oftast knasiga avgasvärden.

Mvh
Johan B

Nj
8
Njutarn
325d -07
Johan,

Jag skulle mer tippa på regleringen av styrsystemet för bränslet. Lambda 0,75 är ett tecken på att styrsystemet är kasst. När motorn går så pass fett kommer avgasreningen inte att fungera oavsett. Katalysatorn i sig påverkar inte vad avgasmätaren mäter upp för lambdavärde.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, jag kanske uttryckte mig lite för enkelt.

Något är säkerligen något knas i regleringen av bränsleblandningen (första misstänkta komponent är nog LMM), men med så höga HC-värden skulle jag tippa på att detta lett till att katalysatorerna har gått hädan eftersom de inte verkar rena alls.

Lite intressant läsning:
Länk

Mvh
Johan B

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
I går inför besiktningen så tänkte jag ta och rengöra vevhusventilationen, bara därför att...

Jag plockade bort luftfilterburken, LMM och bälgarna efter. Upptäckte att någonting skramlade i LMM och såg att plastnätet inuti lossnat, det som ser ut som en "targettavla". Bytte LMM i somras då bilen dog helt och hållet och ville inte starta...förrän jag drog ur kontakten till LMM då gick bilen igång igen.

Tror att jag antingen börjar bli för lat eller tappat intresset att hålla på med felsökning på en 15 år gammal bil så det får nog bli någon annan att ta an detta. Någon som vill ha en hyffsat fin e39 523 businessutrustad, svensksåld och gått strax under 30k mil? Lägger inte ner några pengar på den från och med nu, men någon som tycker om att mecka gör nog ett fynd om han fixar detta.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Var det en pirat-LMM eller BMW-original/Oem-kvalitet (typ Bosch) som du bytte till?

Mvh
Johan B

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Det var en äkta pirat LMM köpt från ebay. :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då är det nog ännu mer sannolikt att det är LMM som kastat in handduken!
Hur rengjorde du LMM?
Hur såg volframtråden ut i LMM - var den hel eller av?

Mvh
Johan B

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jag rörde aldrig LMM:en. Hmm voframtråden, den tittade jag inte ens på om den fanns där då jag blev så förvånad att plastbiten trillade ut. Ska ta en titt på det i morgon förmiddag.

Om det nu skulle vara så att LMM är defekt, kan den då orsaka all denna oreda med bilen. Alltså, om jag planterara in en fungerande LMM så skulle avgasvärdena kanske visa mer normala siffror? Frågar för att i så fall ge bilen en chans. Men om det också måste fixas en massa annat som att tex byta kattar så är det tack och adjö för denna bil och kanske hej till en e93 eller en nyare 5-serie.
Nj
8
Njutarn
325d -07
Johan.

Måste korrigera dig igen. Höga HC-värden kommer från oförbrända bränslerester, vilket inte är så konstigt när motorn får cirka 30 procent mer bränsle än vad det finns syre till för att förbränna! Och som tidigare nämnts så slutar katalysatorn att fungera effektivt när man går ifrån lambdavärde 1,0. Så det är inte alls säkert att kattarna har gett upp, men du har helt rätt i att risken för det är rätt stor då så mycket oförbränt bränsle har skickats in i den.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Det tråkiga i detta är ju att om jag inte fått avgasvärdena kontrollerade så hade jag inte vetat om det då bilen går som en klocka och utan några tendenser till problem. Tragiskt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är väl inte volframtråd i LMM på en M52. Tror det är av typen "hot film".
Har du möjlighet att mäta värdena igen på en verkstad t.ex. vore det ju intressant att koppla ur LMM och se vad som händer.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Ska kontrollera LMM och ta mig fräckheten att åka tillbaka till besiktingen och be dem mäta utan LMM inkopplad och se vad det blir för värden då.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Hmm... det slog mig precis att det ju inte är någon idé att återigen göra mätningen då avgasvärdena troligtvis skulle bli desamma om LMM är urkopplad. Eller har jag fel?
är 99% säker på att det inte är fel på dina lamdasonder.
Lamda regulation lmit exceeded
betyder att de har hamnat utanförsitt reglerområde och för att dme ska kunna lägga denna felkod så måste sonderna fungera.
Annars hade du fått tex no response.

Tror det är din LMM eller så har du en luftläcka någonstans.
Vilket av dessa insug har du?
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om LMM är trasig kan avgasvärdena faktiskt bli bättre om man kopplar ur den, då går bilen in i "felsäkert läge" och kör på förprogrammerade fasta värden som inte är optimala men ändå någorlunda "rätt".

Jag har för mig att det är en volframtråd i M52, men kanske minns fel.

Mvh
Johan B

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Det låter ju som en lättnandes suck om det nu är så enkelt att det är LMM som är boven i dramat.

Hoppas hoppas att det är så enkelt för det känns lite som ett moment 22 i och med att bilen känns "frisk", är i gott skick men att det finns en gräns mellan värde på bil och kostnader för reparation och vad som är värt att lägga ner på den rent ekonomiskt.

Ska ut och kolla vilket insug jag har. Återkommer om en stund...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.