AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.483

För billig touring?

Sida 2 av 2
Gasar-Magnus,

personen som säljer bilen vill antagligen inte betala kostanderna för att registrera bilen skulle jag tro. Skulle jag själv köpa en oreggad bil i Sverige, skulle det behöva vara rejält billigt.

/Simon
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Kan vara flera orsaker. En kanske är att han har skattemyndiheterna på sig. Finns andra, mindre lagliga anledningar oxå.
Tycker att 165' är ett jäkligt bra pris, men ser inte var hans förtjänst/vinst finns. Räknar man baklänges, så köptes bil för inder 140'....
mvh
Marin
om man säljer den oreggad så:

1. blir första ägaren skyldig att betala ev. obetald moms i tyskland

2. det går det inte att kolla upp milen via BMW i Sverige, eftersom de kräver svenskt regnummer (annars skulle bedragarna kunna skruva bilarna till passande mätarställning innan regbesiktning)

3. säljaren har lättare att fiffla med att betala vinstskatt/reavinstskatt till skattemyndigheten i Sverige

jag sålde nyligen en nästan snarlik 528 touring, avsevärt mycket dyrare. 169' är att betrakta som ett klipp, om inget tråkigt kommer efter. men jag skulle personligen aldrig köpa en oreggad importbil, det är bara att be om problem.

Mvh Johan
Johan,

Nummer 2 det innebär att det inte går att kontrollera en tysk bil via BMW i Sverige....? Är det verkligen så?

Är du säker på nummer 1 det har diskuterats livligt på forumen...som jg har förstått det är det den som köper bilen i tyskland som är skyldig att betala moms, inte den som köper en oreggad bil i Sverige....eller?

/Simon
Hej Simon,

läs på lappen du får hem efter regbesiktningen. där står det om momsbetalningsskyldighet. jag kan inte citera, har den inte här. däremot är det ju osäkrare om momsfifflaren besiktigat bilen i sverige, det är ju främst det senariot som diskuterats tidigare.
2:an är jag helt stensäker på, jag har kollat flera bilar och diskuterat detta med BMW. tycker det är en kanonbra regel de har, det försvårar ju livet för bedragarna!

Mvh Johan
simon_en,
du kan ju iallafall kolla gjorda Bmw-verstadsbesök via svenska BMW + chassienr.
Då får du reda på vad miltalet var vid service.

Fridens liljor.
Tack för informationen Johan och Herr(fru?)Goobledigook!

/Simon
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Enligt annonsen ingår regbes. i priset.

MVH
Hasso
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Johan 328i, läs igen och kontakta Särskilda skatte myndigheten i Ludvika. Det är om bilen klassas som NY, dvs under 600 mil ELLER 6mån.
Däremot om ej moms är erlagd i Tyskland eller Sverige, så är KÖPARE i Tyskland ansvarig att moms betalas.
Jörgen, det stämmer nog nu när jag funderar på det. lite synd dock, för då är det ju fritt fram för alla att köpa bilar av fifflare utan att vara oroliga. då kan ju ingen konkurrera med bedragarpriser längre, utan marknaden styrs då av de ljusskygga. generalagenterna kommer att konkurreras ut, ärliga bilhandlare kommer att gå i konkurs.
Sedan är ju frågan (som vanligt) vad som händer om köparen i Tyskland inte har några pengar?
herr (fru?) Goo-nånting, det man kan kolla via BMW i Sverige är mätarställning vid utförda garantireparationer. Det går inte utan svenskt regnummer. För att kolla service i Tyskland måste man kontakta varje verkstad som servat bilen enl. serviceboken. De har inget sammanhållande datanät för BMW-återförsäljare, så att kolla mätarställning vid service utförd i Tyskland via svenska BMW är helt omöjligt. Däremot kanske man kan kolla servicar utförda i Sverige på det sättet, men frågan gällde ju ej regbesiktade bilar.

Mvh Johan
Utan att verka vara en motvallskärring så vill jag bara meddela att jag via Förenade Bil i Mme kollade upp all service gjord i Tyskland via chassienr.
Som jag förtäljde innan var detta service/rep. gjorda på aukt. BMW-verkstäder.
Fick utskrifter dels av BMW-handlare i Tyskland vid köp och stämde av dessa serv/rep med uppgifterna jag fick från Förenade Bil. På Förenade Bils utskrift fanns infon jag fått av handlaren + ytterligare serv/rep.
Kan det vara så att systemet är under uppbyggnad och att jag hade tur som prickade in en "vaken" handlare.
I o f s så sade de på Förenade Bil att man kan alltid kolla service gjorda på aukt. verkstäder.
Johan 328i - har du fått info via BMW-handlare?

HERR Goobledigook
Hej!

Jo, fått info via BMW-handlare. har frågat om det både på flera olika svenska auktoriserade BMW-handlare (vid flera tillfällen) och tre aukoriserade BMW-handlare i Tyskland. de tyska påstår att de bara kan se servicar gjorda inom samma koncern (jämför typ Hans Persson eller Bilia för Volvo).
däremot är det inget problem att få utskrifter på service från BMW-handlaren i Tyskland vid köp av bil, förutsatt att firman som säljer bilen är samma firma som servat den. så har jag fått uppgifter flera gånger.
för att förtydliga, det som jag inte någonsin har hört någon lyckas med är att via en SVENSK BMW-firma få uppgifter som styrker mätarställning från en TYSK BMW-firma utan att ha ett SVENSKT registreringsnummer på bilen. om någon lyckats med det skulle jag gärna vilja veta det! då blir det nämligen ännu svårare att lita på mätarställningen på svenskreggade BMW-bilar....

Mvh Johan
Lite stora textmassor i denna tråd

Förtydligande från min sida är enl. nedan

Via Förenade bil i Mme har jag genom att ange chassienr. fått reda på service/rep samt miltal vid dessa tillfällen.
Alltså arbete utförda i Tyskland (Paderborn + en ort till - kan vara samma "koncern").
Kostade ca. 150 pix

Har jag på något sätt missuppfattat vilken milkontroll som efterfrågas så går jag till utvisningsbåset för stegling...
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Det är så att ALLT som är garanti jobb, DVS BMW Group betalar till ÅF, kan man se, och ofta görs dessa i samband med service.
Nu var den såld.. Han verka importera massor med BMW, hade fler på g skrev han.

/Jimmy
www.aspwebb.com
li
1.959
liste
535i -89
Johan 328i - jag blir förvirrad av all text här, så jag får fråga rakt ut: menar du att det inte går att få ett chassinummer per mail/telefon/fax från Tyskland, ta detta nummer och få bilen kollad via BMW Sverige? Isåfall har du fel kan jag säga. Har kollat många bilar som fortfarande stod hos handlare i Tyskland och fått reda på reparationer etc. som gjorts vid auktoriserade verkstäder.

Eller fattade jag fel nu?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.