|
|
|
|---|---|
|
Vågar man köpa replika-fälgar till en bråkdel av priset för original? Vad gäller dimensioner och inpressningsdjup så bryr jag mig inte särskilt mycket så länge det inte tar i. Men hur är hållbarheten jämfört med original-Fälgar? Nu snackar jag inte nödvändigtvis om BMW-original utan även om original från erkända tillverkare. Det har tidigare diskuterats om vikt, men för mig känns det som att det viktigaste är hur pass bra legering det är i fälgen samt genom det, hur bra hållbarheten är. Någon som har bra svar? | |
|
Håller ihop gör de oftast de problem som är vanliga är snarare klarlacksläpp och lackproblem. Framförallt om du kör vintertid. ------- //Lövet |
|
| Det finns en bra artikel angående OEM/Kopia i tidningen Bilsport Nr. 5/2014 på sidorna 37-39. =) | |
|
Lack borde ju gå bättra på om det blir aktuellt... 😊 JStrindenholm: Tack som fan! =D ska dra iväg å köpa den så får jag se. |
|
|
Angående lacken så ska man akta sig för polerad fälgbana om dem skall användas på vintern. Saltet lägger ju sig gärna emellan däck/fälg och får det gro sig lite där så blir det gärna pyspunka. Som med stålfälgar fast det går snabbare med aluminium, speciellt när det är polerat, polerat med klarlack hjälper inte mycket! Får man lacksläpp så är det bäst om man låter fälgarna blästras och lackeras om, pulverlack fungerar bra och är dåligt! Ingen fara, 59 riksdaler i närmsta butik! =) |
|
| Edit: ... pulverlack fungerar bra och är TÅLIGT! =) | |
|
F*N att det inte fungerar att förnya PRO för tillfället... Så det blir ett inlägg till. När det gäller pulverlacken så rekomenderar jag att dem lägger på klarlack. Pulverlacken i sig kan bli lite svårtvättad efter ett tag annars. =) Over and out och lycka till. =) |
|
|
Är helt klart intresserad av en replika av mina 18" M-fälg till min E60. Var hittar man det? Vill ha en i reservhjulsbaljan. Har bankat ut baljan i framkant, så för tillfället ligger 225/55-16, samma som vinterhjulet. Mvh Jonas B. |
|
|
Ang. vinterkörning så kommer det inte vara aktuellt i mitt fall =) Men som du skriver, blir det lacksläpp så får man dra på en pulverlack. Jag köpte bilsport 5/2014 igår men det var ju inte något avskräckande skrivet direkt... Vassa kanter, inte lika fina detaljer samt större kast som ev. kunde härledas till dåligt emballage. Brynet: när jag själv letat runt så har det känts hopplöst att hitta replikor i Sverige. Jag kan inga andra språk än svenska och kass engelska vilket gjort att jag fått leta på på engelskspråkiga sidor, där finns en del att hämta. Har inte namnet på någon sida i huvudet men om du Googlar på modellnunret för din fälg plus replica så borde det dyka upp en del. |
|
|
Köpte kopior till min MB för ett par år sen (SLK - Sommarbil). Repade dom direkt med fälghylsan som var lite större i bakkant. Fälgarna ser fortfarande hyfsade ut men jag kommer aldrig att köpa kopior 'Made in Germany' igen.. Länk Mvh /Bruno, Uppsala Länk BMW CS 4657 |
|
|
Ang. Tidningen så tycker jag att det var en bra artikel. Jag tror inte att all tänker på rundhet, slag, bultcentrering osv. Dem visar som du såg Volvos Pegasus fälgar (R) som är en väldigt vanlig replica, min tanke är då att mindre vanliga kopior kanske har än sämre kvalité. Vad vet jag. Jag tror lite på att man får vad man betalar för. Men inte nödvändigt att en original fälg skulle vara helt felfri. =) Det handlar helt enkelt om hur petig man är, väldigt individuellt! =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.