|
|
|
|---|---|
|
Hej Behöver er hjälp, BMW 530-2001. Förra året började det med små vibrationer vid bromsning från 80km/h --> 40 km/h. Känner mest vid fötterna och att ratten skakar ordentligt. Nu är det värre då jag känner vibrationer i alla hastigheter och bilen i princip "juckar" fram vid broms under 40km/h. Känns som hela framvagnen håller på rasar ihop. Men, observera, denna morgon kändes vibrationerna minimalt! Kanske har med att det är kallare på morgonen? Trycker jag hårdare på bromsen så känner jag av mindre vibrationer, nästan att de försvinner? Bytte skivor+belägg "Brembo": 18.000 mil, har gått nu 25.000 mil. Började vibrera vid 24.000 mil Bak: Byttes vid 20.000 mil. Brembo, har fått spår på ena skivan. Inte kan det orsaka vibrationer fram i ratten? Har nu beställt fram nya zimmerskivor+belägg. Hoppas att det är lösningen. Polaren säger att i samband med att jag sålde 19 " fälgarna och gick ner till 16" kan ha orsakat att skivorna har slagit sig pga. sämre kylning? 16" fälgarna passar rakt på bmw men ej original. Vad tror ni är det skivor? Framvagnen är utbytt. Bakvagn ej rörd. | |
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
jag tror du bör byta dessa det gjorde susen för mina bromsvibrationer på e39:an Länk du skrev att framvagnen var utbytt, är allla länkarmar bytta så kanske du har kärvande broms ok och då kan skivorna slå sig |
|
Hej, Dessa är bytta. Höger bromsok bytt. Vänster är inte bytt. |
|
| Gissar på bromsskivorna, har ungefär samma problem som dig med de främre skivorna. I början kändes det bara vid lättare inbromsningar, nu är de såpass ojämna att det vibrerar hela tiden. Tur att bromsskivor är billiga! | |
|
Köpte från Gentech, zimmerman med belägg för 1450 kr. Är väldigt billigt. Zimmerman är ett bra tyskt märke, original leverantör till BMW. Gentech är billigare än MisterAuto! |
|
|
Hade samma fel på min och bytte följande så försvann det! Länk |
|
|
Hej, Dom har jag bytt redan. |
|
|
Hur går det med bilen? Har samma problem med min e39:à. Tror dock ej på att det är skivor eftersom det slutar vibrera vid hård bromsning? Mvh |
|
|
Tror mest på BMW-Mickes länk. Om du bytt dem nyligen så hoppas jag du inte köpte billiga dragstag -- bussningarna är skräpkvalitet som tar slut på ett halvår i många av de billiga. Om du vet att de var billiga: hissa upp bilen så framhjulen hänger fritt i luften. Bänd sedan för att försäkra dig att de stora bussningarna inte redan är slut. Då vet du. Tror gör man i kyrkan vet du :) |
|
|
Hej, Ju men vibrationerna kom i med samband till fälgbyte. efter att ha kört med 16 tum fälgar i 10.000 uppkom vibrationer samt också. Ägaren innan har bytt dragstagen. Provar med att byta skivor först. Har ej fått skivorna från Getech ännu. Ska få dessa under veckan. |
|
|
Byta till andra fälgar.. e39 är grymt känsliga mot perfekt balanserade däck och fälgar. Kört e39 i 10 år och endast haft tur med original fälgar och bättre däck. |
|
|
Bytte fälgar. En helt annan bil! Körglädje! Men vibrationer kvarstår. SKivor bytts imorgon. Tror starkt att skivorna har slagit sig pga. dåliga fälgar under vinter. |
|
|
Hej Bytte skivor igår och vibrationerna har slutat. Men såg idag på ena skivan, så har det "börjat" synas ett litet spår? Försvinner det efter inkörningen? |
|
| Ändrar mig lite det är som en "repa" | |
|
Mina vibrationer vid broms har slutat helt. Men jag har fått nya vibrationer eller jag har haft dom sen tidigare med vinterdäck. Vibrerar enbart i förarstolen, verkar som bilen hoppar något vid 40km/h men slutar direkt efter det. Kommer tillbaka vid 120km/h via bakvagn, känner av i förarstolen. Hade inte dessa symtom vid montage av däck första dagen. Uppkom dagen efter. Stålplatta ? Goodyear däck bak ej nya, slitna något ojämnt. Tycker ni att jag ska byta däck bak? |
|
|
Hej angående vibrationer i stolen vid vissa hastigeter har du testat byta stabilisatorstag Mina säten och solskydd skakade som fan i 40 och 110-120km/h lämna in bilen på verkstad för en koll där de sa att vänster fram stabbstag och höger bak var glappa de bytte dessa och skakningarna i säten och solskydden försvann helt. Nu vibrerar bara ratten vid inbromsning Vet att detta beror på skivorna... |
|
|
Ska börja med att undersöka fälg/däck bak. Menar du dessa: Länk |
|
|
Borde vara dom. De heter ju iallafall samma. mina kosta ca 300 styck men då beställde verkstaden och då är det väll ofta lite överpris. Så jag såg aldrig hur stagen såg ut men de hette stabilisatorstag och det sitter ett på var sida av bilen. |
|
|
Hej! Det bästa du kan göra om du som jag vill spara pengar, det är att ta loss alla länkarmar och stag var för sig och känna på bussningen. Jag bytte bromsskivor, belägg och ok helt i onödan då det visade sig vara en länkarmsbussning som var HELT slut, farlig att köra med alltså. Några kompisar var helt förbryllade över att däcket inte hade krökts ännu :) Bytte iaf länkarmen och både vibrationer vid hög hastighet och bromsning försvann. När du sen har fått nya på plats, var inte dum utan smörj runt bussningen med fett så slipper du byta samma arm eller stag igen om 1-2 år :D |
|
|
Jag har lite problem med vibrationer i ratten vid svag inbromsning men nu har ett annat fel dykt upp. I ca 80-90 km/h på låga motorvarv får jag svaga vibrationer i ratten (lär inte bero på bromsar). Går jag under 80 känner jag ingenting och går jag över 90 känner jag ingenting. Var ska jag börja leta? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.