|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har lite småproblem med min bmw 323i - 96. Första frågan: När jag öppnar påfyllnadslocket för motorolja, så ser jag gula beläggningar. Tänkte först, en läcka i kylsystemet. Men oljan på oljestickan är inte gul. Något tips var dom gula beläggningarna kan komma ifrån? Kanske inte är något problem, men vill iallafall fråga. Kan tillägga att den tar en del olja. Andra frågan: Hur kan man se att lambdasonden är trasig, misstänker att den sjunger på sista versen. Kan en trasig lambda bidra till att motorn blir mer törstig? Tacksam till svar och tips. mvh Roger Mattisson | |
|
Helt normalt nu i dessa vintertider om man har mestadels korta turer med bilen , ut och blås den go och varm i många mil så skall du nog se att det försvinner. Min såg likadan ut förra veckan när jag hade haft lite för många turer utan att bilen hade fått blivit riktig varm , tog mig en motorvägs tur på 6-7 mil och när jag kom hem och kollade var allt klägg borta :-) |
|
|
Okej. Verkar troligt, har nämligen bara 8km till jobbet. Ska ut på långtur till helgen, då ska jag se om det försvinner. Tackar för svaret..:) |
|
|
När det gäller "gult klägg" under oljelocket, är det helt normalt på vintern och beror på kondensvatten som kondenserar på insidan av ventilkåpan och blandas med olja. Är det inga jättemängder är det inget problem - bör försvinna nu när det blir lite varmare ute och särskilt om du kör lite längre sträckor så motorn blir ordentligt varm så att vattnet förångas och sugs ut via vevhusventilationen. Du kan med fördel isolera igen "njurarna" på vintern så att det inte blir så mycket iskall luft som strömmar kring motorn och ökar kondenseringen, då minskar eller upphör detta "problem". Ja, en sliten lambdasond kan göra att bensinförbrukningen ökar. Det går att voltmäta sonden med en vanlig multimeter samtidigt som du bränner med gasolbrännare mot sondens sensordel - finns bra instruktionsvideor på bland annat youtube. En sliten sond reagerar långsamt och en frisk reagerar snabbt. En "död" sond reagerar knappt alls... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tackar så mycket för svaren, detta ska undersökas närmare :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.