AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.804

E61 545iA Touring - 2004 med konstiga elfel

Ax
13
Axelsson_
545iA Touring -04
Har en jätte fin 545 som är så gott som full utr och har bara gått 12.000 mil.
Kör bara med den sommar tid.
Tog fram den förra våren och skickade in den på service och den gick bra och så.

Efter en tid så började den få konstiga el fel när man kör. Alla möjliga felkoder dyker upp 10 st på en gång. allt från växellåda active steering, pdc, däcktryck, nivåregleringen, dynamic chassi mm..

Körde in bilen till bmw verkstad och dom började felsöka och hittade ingen förutom att många givare var smutsiga så dom rengjorde dom och sa att nu ska allt vara i sin ordning. Påväg hem så hände det igen alla felkoder kom igen ?!?!? var tydligen inte givarna. Dom pratar om att det kan vara nått spök med generatorn mm men jag han ställa av bilen inför vinter som kom. Börjar ju snart vara dags att ta fram den igen men vad kan felet vara ?

Någon som haft något liknande ?
Är mycket tacksam för den hjälp jag kan få.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Batteri eller generator kan vara orsak. Har du mätt laddspänningen?
Ax
13
Axelsson_
545iA Touring -04
Nä det har jag inte. Kan det vara så enkelt ? Tycker att det borde bmw ha gjort när den vara på verkstad för dessa fel.
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
Hade samma symptom på min förra 525i e60.
Bytte batteri o alla fel försvann
Ax
13
Axelsson_
545iA Touring -04
Får väll kanske börja där då. Hade en e39 540 för några år sen och den levde sitt eget liv. Bytte till en nytt batteri och det betedde sig likadant. Visade sig sen att det var en cell delning i batteriet. Men jag ska börja med batteriet. :)
Ax
13
Axelsson_
545iA Touring -04
Länk

Läste detta idag, kan det vara något ? Tänkte på elsystemet.

Kan köra allt från 10 min till flera timmar utan att något händer men plötsligt så kan bilen skrika ut 10 felkoder på samma gång.. ?

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Hade samma i min 545 vid två olika tillfällen; när lindningen i generatorn var på väg att ge sig samt när en cell i batteriet dog.
Ax
13
Axelsson_
545iA Touring -04
Ja vart ska man börja, lämna in bilen igen och se tusen lapparna försvinna i det blå :/ Dom pratar om en felsökning som kan ta allt från en dag till flera dagar. Denna bil verkar vilja ruinera mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.