|
|
|
|---|---|
|
Har kikat en del på olika M6 GC och M5 och en hel del, framförallt M6 GC har olika frozen kulörer. Har själv inga problem med färgen men är lite osäker på hur marknaden ser på dessa kulörer i framtiden den dag man vill sälja. Vad tror och tycker ni? /Anders | |
| Jag tror det kommer vara mycket begränsad efterfrågan på dom färgerna eftersom dom flesta nog vill ha en bil som det är lätt att hålla efter lacken på. Gissningsvis kommer dessutom en använd bil i frozenlack att se lagomt trist ut. | |
|
Jo jag är rädd att det blir så och trist att sitta med "svarte petter" den dag man vill sälja och har dessutom bundit upp en massa kapital i bilen. /Anders |
|
| Eller så blir dessa bilar så ovanliga så att de snarare kan ligga snäppet över i pris? Dock kräver dessa lacker en riktig entusiast för att se bra ut, min första i verkliga livet kontakt med en sådan lack var på förenade bil i malmö där det stod en frozen grey m3. Varningslapparna satt kvar på bilen om just lacken där det föreskrevs om fågelskitar och allt var det var som var farligt och inte fick sitta kvar och torka ;). | |
| Jag vet precis vilken M3 som du syftar på och den tyckte jag var sjukt läcker. Är det bara jag som tycker det passar en bil som GC eller M5? De bilarna tilltalar ändå en ganska liten målgrupp som inte har några problem att sticka ut. | |
|
Anders: ta inte illa upp men sälja en bil i framtiden när det gäller dig rör väl sig oftast om någon eller några månader? Svaren ovan bygger nog mer på tankar om ett par års ägande... Personligen så tror jag en sådan lack betingar ett något högre pris så länge den hålls fräsch. Så fort det börjar blir repor, fläckar, etc som är svåra att återställa så kommer priset att hamna under standardlackerna. Används bilen som en entusiastbil, parkeras i garage och bara körs fina dagar så kan ju lacken vara fräsch länge men en som används dagligen och inte ständigt "bevakas" kan nog ganska snabbt tappa... ___ //Ulf |
|
|
Klart det passar - det är läckert minst sagt! Men om färgen är jobbigare att sköta än ex vis Carbonsvart metallic mot fågelskit och insekter så hade jag hellre folierat bilen i en matt kulör i sådana fall.. Kan kanske funka bättre i mer exotiska klimat och länder. Tror ni inte? Sverige kanske gör det onödigt svårt vad vet jag! "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
|
Det finns en hel del myter kring frozen lackerna, oftast av folk som inte ägt en :) Jag skulle säga att lacken kräver mindre underhåll än de flesta vanliga lacker, och definitivt enklare än säg en svart eller mörkt blå. Föredelen som jag ser det är att lacken endast behövs tvättas. Tvättrepor verkar i princip omöjliga att framkalla och med rätt medel så blir bilen enklare ren än en vanlig lack. Lacken är mer besvärlig att återställa vid skada, att fylla i stenskott fungerar inte. Inte heller "polera bort" grövre report. Det finns vissa rekondare i utlandet som polerar matta bilar, men vad jag vet finns det ingen som gör det i Sverige. Bilarna går att lacka om, det enda som skiljer den här lacken mot en vanlig lack är klarlacken. Bilar med den här typen av lack attraherar nog en viss typ av kundgrupp. Precis som diverse smurfblåa, guldgula, orangea och kiwigröna attraherar andra kunder. De vanliga färgerna som alltid är populära är ett säkrare kort, men frozen-finishen är grym och man får kommentarer varje gång man tankar i princip. Lacken hår heller ej att jämföra med en matt foliering, då det är ett helt annat djup i en frozenlack än en "död" foliering. Klart du ska testa Frozen, jag rekommenderar varmt Swisswax Opaque-produkter! |
|
|
Länk Sa någon mattgrön foliering? Nästan som man undrar om kod XYZ fanns- "Swedish Army edition" ;-) likt den Jon Olsson version av Audi A4 som finns just nu Länk Såg förövrigt hans RS6 i söndags här i Stockholm. Fetare bil får man väl kolla efter ett tag :-) Länk "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
|
Jag tycker det är superlökigt, att med flit ha en matt lack, och skulle aldrig köpa en sådan bil. Men det är bara vad jag tycker -- det kanske finns många som tycker det är tufft - och det är ju det som räknas för din fråga? Skulle du tröttna på det matta, är det inte många tusen att matta ner och lägga vanlig klarlack på den - då blir den normal. För det är mig veterligen det enda som skiljer denna lack från andra: att klarlacken innehåller matteringspasta, precis som fälgarna på Mercedes 70-talsbilar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.