|
|
|
|---|---|
|
Hej, har nyligen importerat en E93 2011 med 6-vx manuell och M-paket. Oerhört trevlig bil men när jag kör den så är det en specifik manöver som ofta misslyckas, uppväxling från 1:an till 2:an. Rätt ofta känns det som om jag slarvat med kopplingen, jag får ett skrapljud som får mig att omedelbart avbryta och försöka igen, eftersom jag inte vill riskera att skada lådan genom att tvinga i växeln. På andra försöket går det utan undantag bra. Detta händer enbart från 1:an till 2:an, aldrig någon annan växel eller i motsatt riktning, och jag uppfattar att det oftast sker när motorn är kall. Lådan känns i övrigt bra, den har tydliga och distinkta lägen och en skön känsla, även om man får ta i lite mer än i min förra bil (som var en liten miljödiesel). Den ger inga konstiga ljud ifrån sig i övrigt, har provat att växla igenom alla lägen och lyssna efter missljud. Jag funderar nu på om det är jag som helt enkelt är van vid en lite mer förlåtande låda och därför "slarvar" med kopplingen när jag försöker växla snabbt, vilket ju ofta är fallet från 1:an till 2:an då man vill komma iväg, eller om det är nåt som är slitet i lådan (konstigt på en bil som inte ens gått 4000 mil). Sökte på andra trådar här i forumet men hittade inget som direkt motsvarar mitt problem. Tack på förhand för ev. förslag. Wilhelm Svenselius | |
|
Har du kollat så den verkligen har gått 4000 mil? :) |
|
|
Hyfsat säker men det är egentligen sak samma för mitt problem. Är det nåt faktiskt fel så omfattas det av garantin, eftersom bilen köptes som Premium Selection. Wilhelm Svenselius |
|
|
Nu hittade jag faktiskt ett par trådar som beskriver exakt samma problem: Länk Länk Länk ...så det blir till att läsa på! Wilhelm Svenselius |
|
| Många växellådsoljor kräver rätt arbetstemperatur för att växlingarna skall kännas rätt. Har liknande tröga känsla i min 997 mellan 1-2 när den är kall men efter 10-15 min när den är genomvarm går det hur fint som helst. Och om jag minns rätt så hade min manuella 320d likadan känsla. | |
|
Det stämmer nog, Kristoffer_L. Nu har det varit lite kallt så då har jag kört motorvärmaren och "motionerat" lådan lite genom att växla några gånger stillastående innan jag åker iväg, och tagit det extra lugnt i början. Inga skrapljud och inga andra problem. Wilhelm Svenselius |
|
| Jag minns att jag hade i princip samma problem med förra bilen (E90 320i -08). Växlingen från 1:an till 2:an tog tvärstopp precis innan man kunde förvänta sig att växeln skulle gå i. Hände inte överdrivet ofta men jag minns inte att det skrapade. Bilen var pedantskött av både mig och första ägaren, hade rullat under 3k när jag köpte den. Så du behöver inte oroa dig för att nåt slitage orsakar det. | |
|
Testa att dra växelspaken åt vänster samtidigt som du växlar 1->2. Hjälper inte det så lägg in en liten paus i växelrörelsen. Alltså dra spaken ur ettan, pausa i mellanläget en halv sekund, fortsätt därefter att dra spaken i tvåan. Bmw:s växellådor verkar inte vara byggda för "dragrace", speciellt inte mellan ettan och tvåan. Det är många som har problem där. |
|
|
Vitoco, tack för rådet! Yeddheng, jag provade faktiskt exakt detta nu på morgonen och då gick det alldeles utmärkt. Visste dock inte om det berodde på motorvärmaren, "motionering" eller något annat. Ska göra detta fortsättningsvis. Stort tack! Wilhelm Svenselius |
|
|
Har bokat tid hos Perra för oljebyte i lådan, enligt andra trådar om samma sak verkar det ofta hjälpa. Lite konstigt att "lifetime"-olja skulle behöva bytas efter knappt 4k mil men det är ju en billig åtgärd så det är värt ett försök. Wilhelm Svenselius |
|
| Kan meddela att jag haft en Toyota med trasiga synkringar i 2:an och då blir problemet värre när oljan blev varm. Så du kan vara lugn - ett oljebyte är ju aldrig fel dock... | |
|
Växellådsolja bytt, det var en snabb och billig operation. Märkte en ökad smidighet i lådan på alla växlar men "skrapet" växling 1-2 vid kallstart återstår tyvärr. Har dock konstaterat att det aldrig sker om jag dubbelkopplar, tar det lite lugnt med den första växlingen eller efter att jag har kört någon minut, så det är inte ett särskilt stort problem att leva med. Verkstaden (Perra) sa att man kunde titta på kopplingen, men jag känner inte för att bli av med bilen nu när det är cabväder... :) Wilhelm Svenselius |
|
|
Uppdatering. Eftersom bilen har fått en lättare parkeringsskada kommer den att åka in på verkstad och då kommer de att få titta på det här också. Idag hade jag ett annat men förmodligen relaterat problem - trots varm motor, stillastående bil och fullt nedtryckt koppling gick det inte att få i backen. På tredje försöket gick det. Inga oljud, det var bara så tungt motstånd att jag inte vågade ta i mer. Ibland känns det också ovanligt "grovt" att göra vanliga växlingar t ex 2:an-3:an, men 90% av tiden går lådan perfekt. Riktigt underligt och jag tror att jag delar Perras uppfattning om att det kan ha med kopplingen att göra. Nu kommer han att få ta en rejäl titt på det iallafall. Förhoppningsvis täcks det av EuroPLUS-försäkringen... Wilhelm Svenselius |
|
|
En till uppdatering. (Ber om ursäkt för trådlyftandet, men kanske är mina äventyr till nytta för någon annan i framtiden...) Provkörde en 335i med manuell låda och den var lika grov i känslan, så det är bara "så den ska vara" och inget att göra åt. Jag som kommer från en MINI var väl van vid en något mjäkigare känsla i spaken. Så långt allt väl :) Däremot skrapljudet och tillfälligtvis kärvande back tyder på dålig koppling enligt verkstaden, så bilen får en färsk sådan i dagarna så får vi se vad som händer! Wilhelm Svenselius |
|
|
Jag hade tidigare en "trög" växellåda i min M3 E36 men efter att bytt alla komplingsdetaljer så är de som att skära i smör. De som är bytt är, lamell, tryckplatta, slav och mastercylinder och urtrampningslager/pilotlager. Nu bytte jag förvisso till ett lättat svänghjul som sägs hjälpa mycket till att få en smidig låda. Men jag vill tro och är övertygad om att bara byta mastercylinder i många gånger kan avhjälpa en trög låda. Mastercylindern kan läcka internt utan att spilla en droppe.. Och jag tror de är rätt vanligt att man åker runt med en lite halvdefekt mastercylinder på kopplingen.. Man ska ju givetvis även kolla slavcylindern, men om den läcker förbi kolvens packning så syns detta. |
|
|
En sista(?) uppdatering... Perra bytte kopplingen och precis som du beskriver, gOry, blev det en helt ny och betydligt smidigare upplevelse efter det. Känns som en ny bil. Lite förvånad att kopplingen kan vara så sliten av föregående ägare men han/hon gillade väl rödljusrace. ;) Wilhelm Svenselius |
|
| Vad exakt byttes utöver lamell och tryckplatta? Byttes de något i hydrauliken? | |
|
gOry, de bytte lamell, tryckplatta, kopplingsarm och urtrampningslager. Det som ingår i "kittet" enligt Perra. Wilhelm Svenselius |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.