|
|
|
|---|---|
|
Tjena, var in och besiktade min BMW 328 e36. Fick nedslag på lambda förhöjd på tomgång felaktig. Någon som har några tips på och få ner värdet? Ska till lägga att jag slog i 20 liter etanol i bilen, och hade ungefär 30 liter bensin i bilen innan. Tacksam för svar:) | |
|
Varför tankade du etanol? För mycket etanol i bensinen gör att motorn inte går som den skall och ger felaktiga avgasvärden... Tanka riktig bensin och gör en ny mätning så du vet vilket värde du verkligen har! Innan du vet vilket lambdavärde du har med bensin, är det nästan omöjligt att uttala sig om vad som kan vara fel (om det ens är fel). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
köra 20 liter etanol tillsammans med 30 l bensin är inga problem. men man ska inte ha för mkt bara max 50/50 |
|
|
För mycket etanol kan påverka lamdavärdet. Totalt omöjligt att säga då du skapat felaktiga värden, du skulle ha åkt in utan. |
|
|
Högt lambdavärde = överskott av syre i avgaserna. Etanolen har syreatom bunden kemiskt = gör att motorn går magert/med syreöverskott. Med andra ord kan det mycket väl vara etanolen som gör att du får fel lambdavärde i avgaserna! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svar. Var in och besiktade bilen igen utan etanol i tanken, och nu fick jag ett högre värde. Låg på 1,06 med etanol och 1,11 utan, vad kan det bero på? Bilen kan vara lite orolig på tomgång ibland. Tacksam för svar. |
|
|
Orolig på tomgång låter som tjuvluft. Jag hade det på min E34 med ett pysande ljud det var troligtvis insugspackningarna. |
|
|
Jag skulle nog göra en felkodsavläsning för att få lite mer kött på benen eftersom du fortfarande har felaktiga avgasvärden! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| De där bilarna brukar inte ge så mycket felkoder att gå efter, men värt att kolla. | |
|
Är det en senare e36 med ODB2-port så kan man ju läsa av lambdasond-värdet och se om den skiljer mycket från bilprovningens värde. Om bilens lamba är Ok så är antingen lambdasonden dålig, eller så är det hål i avgassystemet. |
|
| Det går inte att mäta lamdavärdet genom uttaget. | |
|
Bilar sålda i USA från 1996 års modell måste kunna visa lambda-värdet via ODB2-uttaget för att bli godkända i deras besiktning. I EU kom detta krav först från 2000 års modell. Det betyder att det inte finns någon garanti för att det går att avläsa i europeiska e36or, men de som sålts i USA från 1996 års modell bör gå. |
|
|
Tack för svar. Jag får väl prova byta lambdasond och titta efter mer läckage då, bilen har också mycket konstig tomgång ibland står en och pendlar mellan 500-1000 gasar man till den då, så får den normal tomgång igen, |
|
|
Det låter som tjuvluft, spraya startgas och se om tomgångsvarvet går upp. |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vi ska vara lite försiktiga när vi slänger oss med ord som lambda, lambdavärde från besiktningen och lambdavärden från OBD (samt att försöka undvika att skylla allt på den stackars lilla lambdasensorn). Först och främst, det som vi kallar lambdasensor ska egentligen heta syresensor eller o2-sensor. Det ENDA den gör är att den mäter hur syrehalten inuti avgasröret jämfört med syrehalten utanför avgasröret. Är syrehalten högre i avgasröret än utanför så slår den i botten och ger en låg spänning ut. Är syrehalten lägre i avgasröret än utanför så slår den i taket och ger en hög spänning ut. Vad som görs vid besiktningen är att man sticker in en prob i änden av avgasröret och mäter upp mängden av fyra olika typer av gaser. Sedan trycker man in dessa värden i en förenklad version av Brettschneiders formel (det är reglererat att denna måste användas) och ut ploppar ett lambdavärde - det är DET ni ser på papperet. Vad man kan se via OBD är vilken spänning dvs utsignal 02-sensor producerar. Med en frisk o2-sensor och ett styrsystem som anser att allt är OK för att köra i closed loop så ska man se att spänningen växlar mellan max och min typiskt någon gång per sekund (spänningen ut från o2-sensorn SKA alltså hoppa mellan max och min). Börja med en diagnos innan ni börjar byta delar på måfå. Läs ut felkoder först, vad tycker systemet det är fel på? Kolla sedan på parameterar och beteende? Vad ligger LTFT och STFT på? Hur arbetar dessa? Går den ens i closed loop? Reagerar o2-sensorn snabbt nog? Går värdet till max vid WOT? Finns en hel del att läsa ut här innan man börjar byta delar. |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
För de extra intresserade så har ni den förenklade Brettschneider formeln som används här Länk |
|
Bra tack det var det jag syftade på. Om motorn pendlar så skulle jag inte byta sonden i första taget. |
|
|
Jag skulle nog också gissa på att det kan vara någon form av tjuvluft - observera att det även kan vara ett läckage i avgassystemet som ger felaktigt "lambdavärde" enligt bilprovningen! Men då du har ojämn tomgång är det mest troligt att läckaget sitter efter LMM någonstans i insuget. Jag skulle fortfarande hävda att det är bra att göra en felkodsavläsning - den kan i bästa fall ge bra indikationer på vad som är fel. Har bilen "sportluftfilter"? I såfall skulle jag satsa min 50-öring på att det är LMM som är dålig pga. inbränd olja/smuts på volframtråden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kom att tänka på att BMW-slangen tar upp en relevant fråga i debatten! Här finns det en bra sida som förklarar det mest elementära rörande "lambdavärde": Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är kanske lite svårt att se själv, men läckage vid insuget eller avgassystemet beter sig något olika vid gaspådrag vilket ger lite olika resultat. Vid låga varvtal så sugs lätt luft in i avgasröret pga pumpeffekten. Men när varvtalet ökar så ökar också trycket i avgasröret och det kommer inte lika mycket tjuvluft in. Så sämre lambdavärde vid förhöjd tomgång pekar mer på läcka vid insuget än i avgasröret. |
|
| Kolla genom att spraya startgas. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.