AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
980

Rengöring av oljeseparator 540/M62 - någon som gjort detta?

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Jag har ju problem med att bilen ryker vid start emellanåt, luktar bränd olja och den verkar bara ryka vid start så det är inte kylarvätska. Efter att ha läst på diverse forum så gissar jag på att det är oljeseparatorn som sitter bakom släpskenorna som spökar, den kan tydligen gå sönder eller klägga igen av gammal olja/kondens. Jag kommer även att byta insugningsmembranet som sitter i bakkant på insuget till ett BMW-original + byta en del o-ringar. (Membranet är bytt men icke-original kan vara ett osäkert kort)

Min tanke är att ta ner oljetråget och trycka upp en "piprensare" el liknande i oljeröret som kommer ner i tråget, alternativt börja med att ta bort insugningsmebranet och blåsa med tryckluft den vägen, om det är fri passage så ska det således blåsa i oljeröret om jag nu har koll på läget.

Hur allt hänger ihop ses bra på denna bild Länk

Är det någon som har försökt sig på en liknande manöver eller någon som har andra tankar kring det hela? Jag vet att oljeseparatorn kan gå sönder också men har svårt att se att det skulle vara så vanligt, den lär ju inte utsättas för så stora påfrestningar i sitt liv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.