AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.558

320i M54 e46 -03 tips angående delar/service

ho
4
hortel
320i Touring Lifestyle -03
Hej,

Detta blir mitt första inlägg.

Jag har en fin 320i AUTOMAT e46 med M54 motorn och 13 000mil på nacken.

Bilen fungerar fint, men jag har tänkt göra en lite större service på den för att kunna lita på den och ha kvar den en tid framöver. Tänkt byta följande: Automatlådolja med filter och packning, motorolja/filter, kupefilter, luftfilter, tändstift, vattenpump och termostat. Så jag har några frågor.

1. Ska byta generatorrem/ackompressorrem och vattenpump med tillhörande spännhjul och löphjul. Är det det dom 2 enkla hjulen som kostar 100 - 200 kr jag ska köpa, eller ska jag köpa remspännare komplett med hjul?
Såg nämligen att de säljer hydraulisk remspännare till vattenpump/generator. Hjälp mig gärna med länkar.

2. Automatlådsolja har jag tänkt byta med filter och packning. Vilken olja ska man ha och vart kan jag köpa den till ett pris som inte är ockerpris?

3. När brukar vattenpump ge upp? Vet att man aldrig ska behöva byta automatlådsolja men när råder ni att man gör det?

4. Jag har tänkt beställa allt på Schmiedmann och där finns så mycke prylar så att jag blir snurrig. Vilka fler finns det med bra priser?

Tacksam för svar!

Väl mött
Erik
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Hej Erik..Gå in på Länk klicka dig fram till din modell och kolla på sprängskisserna.
Det finns artikelnummer på alla grejor som du behöver , ring sedan bmw och kolla vad dom tar för respektive del du behöver och jämför med Schmiedmanns priser.
Ibland är Bmw billigare på vissa delar och ibland dyrare.
På min 520 (samma motor som din) bytte jag nu vattenpumpen vid ca 22500mil och den var inte trasig och jag skulle nog byta remspännare och hjul då dessa har gått lika långt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tändstift köper du lämpligen via internet, t ex:
www.sparkplugs.com
Länk

Filter mm. kan du med fördel handla hos t ex.
www.reservdelar24.se

Genom realoem.com kan du som sagt få fram bmw-art.nr och dessa kan du sedan knappa in hos reservdelar24.se och få fram motsvarande eftermarknadsprylar. Håller du dig till "kvalitetsmärken" som t ex. Mahle, NGK, Gates etc. är kvaliteten lika bra som "BMW-original" (som t ex. köper sina filter från Mahle och Mann).

Vattenpumpar brukar hålla åtminstone 20 000 mil, min höll i ca 35 000...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Lagret på min vattenpump började låta illa vid drygt 16k mil, så det blev byte.
Jag brukar nästan alltid handla av schmiedmann. Snabba leveranser om de har grejerna hemma. Om de inte har det och jag har bråttom kan det va värt att betala lite mer hos BMW som nästan alltid har grejorna hemma "over night"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.