AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.401

Skaffa en begagnad BMW 320i -02.

Hej,

Jag tänkte skaffa mig en begagnad BMW 320i -02, se(Länk.

Är det något speciellt man bör kolla efter när man skall köpa denna bilen, något fel som är speciellt för just denna modellen?

Om jag köper bilen så tänkte jag även byta in min bil (Peugeot 207 -07 som gått 6500 mil, väldigt fint skick i övrigt) och då undrar jag vad ett OK pris är att få inbyte mot denna? Några idéer?

Är väldigt ny på att förhandla om bilar så därför frågar jag er.

Tacksam för svar.
Länken till bilen verkar inte fungera så här kommer en ny.
Länk: Länk
Ni
966
Nip
320i-04
Tycker priset verkar högt. Den är nästan körd för lite per år i mitt tycke, såvida den inte stått i varmgarage och haft en ägare.

Jag har sista åren jag jobbat hemifrån tagit ut bilen en gång i veckan, och kan se begynnande ytrost på skivorna mellan varven jag använder den. Därför är jag lite undrande om man inte övervärderar låga mil på så gammal bil.

Så kolla när senaste byte av skviro är gjorda. Det kostar ung. 5000 kr per axel att byta skivor+belägg.

Jag skulle inte värdera så lågt miltal utan att veta historik lite bättre. Förmodligen bra bil, men kanske övervärderad.

Instämmer med att den är dyr. Du får en generation nyare 3-serie för nästan samma pris, med några extra mil på mätaren såklart.

Begagnatguide för E46:
Länk
Tack för svaren, fler idéer/tankar är välkomna!
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Personligen lägger jag gärna en extraslant för en bil med bra historik, om man märker att tidigare ägare har brytt sig om bilen, om ägare kan förklara omständigheter servicar/reparationer,har koll ! Jag själv för slavisk dokumentation om allt jag gör med bilen, har tagit kort på chassi underifrån samt bakom kofångare mm som jag kan visa köpare vid försäljning, allt som gör en tydlighet för att se bakgrund/skick om bilen. Jag är säkert ganska ensam om att betala lite extra för att få en bil med bra ägarhistorik men för mig är det viktigt.

Dock brukar man inte få så bra svar från bilförsäljare, av förklarliga själ.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Japp, för dyr tycker jag. Jag hade kollat på denna tex:

Länk
Länk!
Nyare och snyggare ;)

Personligen tycker jag att priset är på tok för hög. Och en extra titt på ägarhistoriken/besiktningshistoriken hade varit bra med tanke på hur mycket den har gått.

Jag reagerade över årsmodellen jämfört med mil-antalet men jag vet inte om det nödvändigtvis behöver betyda något negativt?
Det kan väl både vara pos eller neg. Antingen någon som kört lite och tagit hand om den eller att den har skruvad mätare. Men kolla bara på besiktningsuppgifterna genom carfax eller nåt. Eller mejla Transportstyrelsen för uppgifter.

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Den är väldigt högt prissatt. Låga mil på så gammal bil kan innebära att den bara körts kortsträckor = dåligt.

-------
//Lövet
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Hade också valt en av de nyare som länkas till. Din Peugeot, kan du inte sälja den själv? Betydligt bättre betalt och utan inbyte har du större möjlighet att påverka priset. Klart värt besväret, och här finns många goda råd att få om du bestämmer dig för det.
Tack för alla tips! Här kommer en länk på hur det ser ut i Carfax gällandes bilen. Tycker allt ser bra ut här vad jag kan se?

Länk: Länk
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Mellan 2008 och 2012 har bilen bara gått 300 mil per år. Det kräver en förklaring, har bilen bara använts under helger och semestrar eller har den körts 1km om dagen fram och tillbaka till dagis? Det ena är bra, det andra jättedåligt.

-------
//Lövet
ho
4
hortel
320i Touring Lifestyle -03
En bmw e90 för dom pengarna är väldigt tråkiga tyvärr. Gubbsäten, gubbchassi, snikfälgar och en tråkig 4a istället för en riktig 6a som sitter i e46an.

Jag hade sålt peugeoten privat och sen köpt e46an men prutat ner den 10 - 15 tusen vilket firman borde gå med på?
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Komplett sportinredning till e90 kostar ett par tusenlappar. Lätt värt det för att få en modernare modell. Länk

-------
//Lövet
Den törstiga och rätt trötta sexan i E46, som dessutom slukar olja och dras med felkonstruerad vevhusventilation mm är inte mycket att skryta med.

Finna massor av E9X som är vettigare köp:
Länk
En med lite mer utrustning t.ex.: Länk
ho
4
hortel
320i Touring Lifestyle -03
Hur är 4an som sitter i e90 då?
Den är varken törstig som en gammal M54, har inte samma felkonstruerade vevhusventilation och du slipper dessutom alla modellrelaterade fel till E46.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Som vanligt sågas 320, men faceliften med 170hk 2,2 liters motorn är en bra bruksbil, ett klart lyft om man kommer från en mindre 4-cylindrig bil. Särskilt slö är den inte heller. Bilen får det klassiska BMW motorljudet från en rak sexa, går mjukt och lent med.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.