|
|
|
|---|---|
samke |
Hej! Märkte att jag hade en fyrkantig knapp ovanför elhisseknapparna som verkar vara till infällningen av ytterbackspeglarna. Den funkar inte. Händer ingenting då knappen trycks in. Någon som vet vad felet kan vara? Hittade inte heller någon säkring för just den funktionen. |
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Hör du motorerna arbeta om du öppnar fönstren? Har du verkligen elektriska speglar dvs de som är lite större och har samma kåpor som e38? Tänkte att någon kanske har tagit en knappsats med den extra knappen och lagt dit den. |
samke |
Nej, knäpptyst på bägge sidor. Har ju ägt en e38 men minns ej hur de stora speglarna ser ut. Såhär ser det ut:Länk |
Det där är vanliga manuella speglar. De elektriska är större och rundare: Länk |
samke |
Fasiken! Typiskt! Lär ju inte vara svårt att byta ifall knappen redan finns där, med tillhörande sladd tänker jag. Av med dörrsidan, av med lilla högtalaren strax ovanför dörrsidan, lossa spegelns två muttrar och sedan plug and play för nya spegeln? |
Svårt är det inte och det är plug and play på förarsidan men nu vet jag inte vilken modul du har på passagerarsidan. Den måste också vara anpassad för dessa fällbara speglar. Jag har en sådan liggandes som du kan få gratis om du hittar speglarna. Det är tre skruvar per spegel - två bakom diskanthögtalaren och en bakom gummilisten som sitter längst fram på dörren dvs utanför själva dörrsidan. Tänk på att dessa speglar kräver större spegelglas samt ny kåpa som då måste lackas i rätt färg (den gamla kåpan passar inte - för liten). |
samke |
Fan vad du har koll!;) Jaha, trodde speglarna skulle passa rakt av. Jag har ju automatiskt avbländbara speglar. Dem är svindyra har jag märkt! Sen måste man säkert byta modulen. Får än en gång tacka för din expertis, e392001 samt ditt erbjudande:) |
Jag har precis eftermonterat dessa speglar på min e39:a och är därför uppdaterad :). Men om du har avbländbara glas nu så borde det vara de stora speglarna. Jag har aldrig sett manuella standardspeglar med avbländbara glas så nu är jag osäker på vad du har för speglar. Kan du ta en bild på dina spegelglas? De stora speglarna har lite rundare glas (ytterkanten är som en halvcirkel) än de manuella som är mer fyrkantiga. |
samke |
Vi verkar ha liknande planer;) (förra tråden). Jo, gick igenom utrustningslistan och så här stod det: S430 INNEN-/AUSSENSPIEGEL AUT.ABBLENDEND Interior/outside mirror with auto dip. Står dock ingenting angående elektrisk hopfällning. Hade två bilder på telefonen: Länk Återkommer med tydligare bilder imorgon då bilen står en bit bort. |
samke |
Osäker om länken ovanför fungerar. Dessa skall fungera: Länk Länk |
Ok nu förstår jag. Du har manuella speglar med vanliga uppvärmda glas men jag antar att din innerbackspegel är automatiskt avbländbar? Har den ett hål med en fotodiod på insidan? Själva innerbackspegeln är den som styr funktionen hos de yttre avbländningsbara speglarna. Nu vet jag inte om det är så att någon tidigare ägare har bytt till dessa manuella speglar med de vanliga billiga glasen? Går de automatisk avbländbara glasen sönder (väldigt vanligt) så kostar det en hel del. Jag är inte säker men det kanske gick att köpa endast avbländningsbar innerbackspegel från fabrik? |
|
Kod 431 är den för enbart automatiskt avbländbar innerspegel, 430 är för de yttre (430 kombineras alltid med 431, 431 gick att köpa lös). samke: Är du intresserad har jag två kompletta 430 backspeglar. Märkligt att någon bytt ut båda speglarna, begagnade glas kostar inte speciellt mycket på ebay. Jag köpte ett glas när jag trodde värmen var trasig på passagerarsidan på pappas numera sålda E39a. Men i stället var det lackfirman som inte kopplat in värmesladden. Ett glas som nu bara ligger... Mvh Stephan |
|
samke |
Okej, har inte vågat fälla in dem manuellt då jag trott motorn kanske hade tagit skada. Jo, jag har en liten diod eller vad det nu är i mitten av innerbaclspegeln. Jag är nästan 100 på att de yttre är avbländbara, märks lite på natten då man har en bakomvarande bil. Något jag märkt på mina tidigare bilar är att alla speglar som varit automatiskt avbländbara har varit bruna runtom, en rostig färg liksom. Det är vätskan i spegeln har jag förstått. Men dessa har klarat sig bra. Det kanske betyder att dessa inte är avbländbara då de inte har spruckit och därför inte har någon sån vätska? Stephan735i: är de speglarna automatiskt avbländbara med andra ord? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.