|
|
|
|---|---|
|
Jag brukar vänta tills auto,motor und sport i Tyskland publicerar info och bilder på nya (BMW) modeller, då vet man att det finns något reellt bakom (både info och bilder). Idag fick jag nya numret av ams 5/2014, och nu börjar det bli intressant! Nedan finner ni länken till senaste numret (tyska) I korta ordalag, inget som är överraskande, men icke desto mindre trevligt: * 100 kilo lättare genom att stolar, inredning och ljudisolering blivit lättare, bl.a. genom användandet av karbontekniken som börjar användas i i3:an. * Nya motorer, med cirka 60% gemensamma delar mellan bensin och diesel. * Som ni ser på bilderna får grillen samma utseende som kom med F3x-serien, i övrigt ganska få nya designgrepp. Grillen står också mer lodrätt, såsom i nya X5. * Trecylindern på väg för "vissa marknader". Principen är 1,5 lit: 3 cyl - 2,0 lit=4 cyl, - 3,0 lit=6 cyl. * Plug-In Hybrid som kan köra ca 30 km, endast med 4 cyl motor. * Automatlåda som tar hänsyn till geografi och trafik (om man valt navigation, aut farthållare mm) för ännu effektivare/bränslesnålare körning * Laserljus som option "under livscykeln" * Både Air Curtain (luften stängs från att komma in i motorrummet) och Air Breather (leder luften i hjulhusen så att luftmotståndet minskas) som standard. * GT:n blir mer elegant (likt 3GT) * Premiär sommaren 2016 Datorbilderna tycker jag är skitsnygga så snälla BMW - ändra inte mer än så! :D Länk ---- BMW CS/SC #6212 | |
|
Tack, intressant läsning. Jag tycker man är inne på helt rätt linje - smartare, snålare bilar. Hoppas rostskyddet och låsen klarar nordiskt klimat. Utseendemässigt tycker jag fronten är vulgär med sina överdimensionerade luftintag, men det är ju CGI. Och en smaksak. En trend är att modellerna blir större och större. En dm längre mellan axlarna än tidigare och 60 liter mer lastutrymme. Den nya 3-serien är nu nästan lika stor som min gamla skruttiga E39. Personligen skulle jag vilja se en liten, smart eldriven stadsbil som BMW. Men det kanske redan finns? |
|
| P.S: ja, den finns tydligen redan : i3 (och i8). Fast dock inte som hybrid? I3 skulle jag kunna tänka mig, men inte om den bara har 15 mils räckvidd. Med en liten knattrande diesel/bensin och 200 kilo lättare så vore den intressant. | |
| Riktigt snygg. Hade varit bra med plugin hybrid på sexorna, fint med Torque-fill ála McLaren. | |
samke |
Förvånansvärt lik Lexus GS i baken. |
|
Länk /Anders |
|
|
Kommer nog att bli en riktigt fräsig bil. Ganska underhållande att läsa i kommentarsfälten på AMS, maken till BMW hatare är svårare att hitta än de som cirkulerar där. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.