AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.421

Vilken givare brukar gå sönder när bilen börjar misstända? 740 E38

Visa användare
96
Professorkalllkyl
520i sedan -99
740i -98
Mercury Grand Marquise -96
I morse la bilen av när jag la i backen.
Den gick att starta igen men går ojämnt och det luktar oförbrända avgaser.
Jag gissar på en givare och undrar vad ni har för erfarenheter.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kort och gott, det finns en hel del som kan gå fel.

Det behöver inte vara en givare, det kan lika gärna vara signalintegritetsproblem eller ett rent mekaniskt fel på komponenter som agerar på signaler (dvs inte någon givare).

Exempel på signalintegritetsproblem kan vara att en kabel till en spridare har nötts och nu ligger mot jord - vilket resulterar i att såfort du startar motorn så öser den spridaren in bränsle i dess cylinder.

Exempel på mekaniskt fel kan vara att en spridare har fastnat i hälften stängt / hälften öppet läge.

Ett annat exempel är att ett tändstift är helt eller delvis trasigt, eller att en tändspole gått sönder. Vilket gör att cylindern inte antänds och det kommer ut oförbränt bränsle. Vissa styrsystem kan känna av om en tändspole inte fungerar som den ska och stänger då av bränslet till den cylindern.

Sen har vi precis som du säger hela paletten med olika givare som kan gå sönder och ge helt felaktig information, exempel är luftmassemätaren, syresensorn (aka lambdasensor), kylvattentemperatursensor osv osv osv.

När man har dessa stora och komplexa system så behöver man hjälp för att felsöka. Utifrån sett ser man bara att "den fungerar inte" - men man behöver vägledning var man ska börja felsöka.

Det är här man använder sig av två tekniker och kombinerar dessa - dels läsa av felkoder och dels att man själv felsöker metodiskt med hjälp av lite djupare kunskap kring systemet man felsöker.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
1. Kolla att du inte har vatten eller olja i tändstiftsbrunnarna.
2. Läs av eventuella felkoder.
Visa användare
96
Professorkalllkyl
520i sedan -99
740i -98
Tändstiften är nyligen bytta men jag kollade precis och det ser torrt och fint ut.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har det gjorts några försök att ringa in problemet?

Blir den bättre när den blir varmare eller ingen förändring?
Kan du avgöra om en eller båda cylinderbankar går illa?
Öppnar alla spridare likadant (mejsel/stetoskop mot örat)?
Har du kraftig gnista på alla cylindrar?
Är det en enstaka cylinder som misständer?
Om man byter tändspole, följer felet med då?
Hur ser short term / long term fuel trim för de båda bankerna?
Hur ser upstreams o2-sensorns spänning ut för de båda bankerna?
Går den bra på tomgång men inte när du försöker accelerera?
Hur ser bränsletrycket ut vid tomgång samt när du snabbt öppnar och släpper gasspjället?
Vilka felkoder och freeze frames finns lagrade?

EDIT : Som du ser så är tipsen lite "all over the place" - det är bränsle, tändning och allt möjligt blandat med varandra. Det är därför felkoder och systematiskt diagnos görs för att kunna ringa in problemet lite bättre. Annars blir det lätt en mindre genomtänkt gissningslek, felsökning över forum/distans är oftast lite svårare än att felsöka "live".
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Professorkalllkyl : Har du hunnit med att titta något närmare på problemet ännu? Några uppdateringar kring ditt problem?
Visa användare
96
Professorkalllkyl
520i sedan -99
740i -98
Jag håller på att byta membranet på insuget så jag har inte hunnit gå vidare med problemet. Uppdatering kommer.

Hade för många år sedan en E38 med liknande problem, efter hur mycket dyr, framgångslös felsökning/felkodsavläsning som helst hos BMW konstaterades det till slut att rotor/fördelarlock var kaputt.
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Kan inte vara fördelar lock och rotor som felar på Professorkalllkyls bil då det endast är 750 som har dessa, men ändå intressant att det tog länge att hitta detta fel då detta borde vara något av det första man kollar på en bil med fördelarlock.
Visa användare
96
Professorkalllkyl
520i sedan -99
740i -98
Membranet är bytt.
Kamsensorn är bytt och bilen går fortfarande ojämt.
Det blir nog till att lämna iväg bilen för felsökning.

Visa användare
96
Professorkalllkyl
520i sedan -99
740i -98
Jag provade att mäta motståndet i tändspolarna.
Det sitter tre stift på dom och det visar 1 ohm mellan dom yttre stiften och oändligt motstånd på övriga kombinationer.
Det var ingen skillnad på spolarna så det väl ingen som är trasig.
Jag ska skruva ur stiften och kolla om ett eller alla stift är sotiga.

Visa användare
96
Professorkalllkyl
520i sedan -99
740i -98
Stiften är urtagna och åttans stift är sotigt på isolatorfoten.
Nu blir det inköp av ett nytt stift och en ny tändspole.
Det tar väl en vecka innan den nya tändspolen dyker upp.
Stiften byttes för ca 100 mil sedan.

Visa användare
96
Professorkalllkyl
520i sedan -99
740i -98
Stiftet och tändspolen är bytt och nu går bilen finfint förutom att det gurglar fortfarande vid oljestickan även fast jag har bytt membranet på baksidan av insuget.
Det sitter ett rör från membranet fram genom hela insuget som lossnade när membranet byttes.
Jag gissar på att det inte sluter tätt i främre anslutningen då det var riktigt svårt att pilla till röret.
Nu har jag ingen lust att plocka bort insuget igen så det får gurgla som det vill.

Visa användare
96
Professorkalllkyl
520i sedan -99
740i -98
Jag var nog lite snabb att säga att bilen går finfint.
Den går fortfarande lite ojämnt när den är kall och vid 1500 varv när den är varm.
Jag har provat att spraya startgas men det verkar inte suga tjuvluft någonstans.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.