AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
904

540 e39 Sprucken kylarslang igen

Hej

För ca 1,5 månad sedan så spark den övre kylarslangen på 540in. Då bytte jag slangen, byte kylarvätskan och luftade enligt mektipset. Nu så sprack den igen, fast inte lika mycket. Blev bara ett väldigt litet hål så det sprutade en tunn stråle när jag öppnade huven. Bilen har inte dragit någon kylarvätska, och inget vitt gegga på oljelocket eller stickan.

Så ska man testa att byta vattenpumpen och termostaten för att jag vet inte om dom är bytt.

kylaren och expantionkärlet kollade jag och sköljde igenom förra gången slangen sprack.

Bilen har gått 26xxxmil.

Tacksam för svar
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Har du bytt kylarlocket? Dess funktion är att släppa ut övertrycket...

/H
Nej det har jag inte bytt, kanske ska testa det. Men det ska väll inte bli övertryck?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Vid drifttemperatur är det är alltid ett visst övertryck i kylsystemet. Om detta blir för stort skall kylarlocket släppa trycket.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag har för mig att just 540 har ett lock som öppnar vid högre tryck än sexorna. Övertrycket tillåter kylvätskan att hålla uppemot 120 grader utan att koka, så visst skall det vara ett visst tryck i systemet. Ovanligt att slangen är den svaga länken. Annars brukar ju kylare, termostathus, expansionskärl m.fl. spröda plastgrejor ge vika först. Tycker också att ett byte av kylarlock är rätt väg att gå här.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.