|
|
|
|---|---|
|
Hej! Håller på och ska ta ut en tjänstebil. Funderade först på en Volvo V60 D4 (181hk) med automat, men känner mig inte 100% nöjd när jag jämför den med min nuvarande bil en bmw 325 iT (06). Så nu har jag börjat fundera på en bmw 318d T 2014 (143 hk) med automat. Ni som har erfarenhet av 318d, hur står den sig mot en 325:a? | |
|
Du måste verkligen testa själv. De är väldigt annorlunda, speciellt om du menar 325i. Annars tycker jag att 318d känns riktigt trevlig den står sig säkert fint mot Volvon. 318d och 320d känd väldigt lika i vardagskörning. Tror 318d är ett mycket bra tjänstebilsval. |
|
|
Nu har jag inte provat 318d med automatlåda, så jag kan inte tvärsäkert säga hur den är. Däremot kör jag sedan i höstas en 320d F20, manuell, som tjänstebil. Har hunnit med drygt 2.500 mil, och kan säga att jag stortrivs med bilen - effekten räcker gott och väl till för "vardagskörning". Har provkört 320d med den 8-stegade automatlådan, och jag upplevde den som snäppet "piggare" än min manuella. Har också kört 318d manuell, och den känns inte nämnvärt tröttare än 320d. Jag tror 318d är ett utmärkt alternativ till V60:n! |
|
|
318d är ett utmärkt val,körde 318d en period i höstas när min 328:a var inne på reparation. En mycket trevlig motor med bra prestanda! /J.I |
|
|
Har en 318d med automatlådan och är kanonnöjd med båda valen. Med 19" och fullastad bil har jag som bäst kört den på 0,45l/mil. Har heller aldrig upplevt den som "slö" eller otillräcklig utan för min vardagskörning till och från jobbet och en hel del längre resor så funkar den fantastiskt bra. Jag tycker den är förvånsvärt pigg. |
|
| Hej! Ny på forumet och ev. snart BMW-ägare igen. I samma situation som the_eagle och jämför bilar typ 3-serien, v60, A4 etc. Lite nyfiken på vad du, och andra, inte tyckte höll måttet med Volvon? För min del ogillar jag deras digitala instrument och nya fronten. När det gäller BMW är det främst allt jag hört och läst om deras serviceverkstäder som drar ner betyget (särskilt i Göteborg...). | |
|
318d är lite slöare i accelerationen än 320d pga mindre vrid, i alla fall med manuell låda. Blir säkert bättre med automat och automat är helt klart att föredra i dieselbilar. Jag stod mellan V70, Passat, Avensis, A4 och 320. Volvon är som alltid bekväm och känns trygg, men tråkigt understyrd när den pressas. Fina motorer dock. Passaten gick bort pga kvalitet (vet inte om det stämmer men jag orkade inte undersöka det särskilt noggrant), Avensis är tråkig men den bästa bilen om hjärnan får välja, A4 är som en tysk Volvo dvs bekväm och trygg men tråkig. Blev en 320d för bilen har karaktär och jag upplever att BMW har helt okej kvalitet. Har aldrig kört V60 men skulle gärna göra det. |
|
|
Kriterier som inte uppfylls på en Volvo (gäller även de flesta andra bilar) och är dealbreakers enligt mig. En bil måste ha: - HELT avstängbar anstisladd. Lättåkommligt med ett enkelt knapptryck. - Bakhjulsdrift. - Utdragbart lårstöd (eller tillräckligt lång sittdyna). - Handbromskrycka. Det som talar för Volvo är: - Klimatanläggningen (kyler riktigt bra) - Stereon |
|
| 125d: Har svårt att tro att en Volvo med största stereon spöar HK-ljudet från en 3-serie... | |
| 330 diesel: jag tänkte mest på ljudet man får i de hyfsat prisvärda paketen till Volvo. HK kostar ju 10' så jag hoppas det är bättre än HiFi som jag inte tycker låter speciellt bra. Volvos standard låter ju bättre. Återstår att se när jag hämtar min nya bil med HK nästa vecka. | |
| 125d: Köper det. Volvos standardsystem kan jag hålla med om låter skyhögt bättre än BMW:s enklaste (som möjligen duger till ljudböcker och nyheterna) | |
|
Hej, mitt första och förhoppningsvis inte sista framträdande på detta forum. Även jag funderar på en 3-serie Touring 2014, och då som förmånsbil. the_eagle, Hur gick tankarna, vad blev det till slut och varför? /C |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.