|
|
|
|---|---|
|
Hej och ursäkta för lång text! Behöver verkligen hjälp. Har haft ett rasslande ljud vid uppstart av min (N52 motor) 325i 06a väldigt länge nu typ ett år sedan jag köpte den. Fenomenet förekommer oregelbundet, ibland var 3e till var 5e uppstart. Speciellt om bilen stått stilla länge (t.ex 2 dagar) så kommer det rasslande fenomenet upp alltid vid uppstart av bilen. (låter som en sked som rasslar snabbt i en tom gryta) Notera: Jag åkte dit på ett byte av två kamaxel givare för två veckor sen, kalaset kostade mig 20 000 kr på BMW-verkstad då ingen annan verkstad i stan kunde göra jobbet, inte ens mekonomen. Dom flesta skyllde på att dom inte hade verktyg för 6 -cylindriga motorer. Då fanns inget annat alternativ. BMW-verkstan fick göra jobbet men kunde inte förklara varför kamaxel givarna gick sönder eller hur dom gjorde det. Innan bytet av kamaxel givarna (när dom ändå öppnat upp motorn) så frågade jag BMW-verkstan ifall om kedjan är skadad eller påverkad negativt iom felet och dom nekade bestämt. Så det är inte den som rasslar, dom kollar väl allt? Jag förklarade om det här rassel fenomenet som jag haft ända sedan jag köpte bilen och dom lyssnade efter det, efter bytet av kamaxel givarna men det dök aldrig upp när bilen var hos dom. Inte heller första 4 dagarna jag hade när jag fick den från verkstan. Bilen känns styvare och drivet mer balanserat vilket är positivt. Nu har det gått en vecka sedan jag fick tillbaks den och rasslandet är tillbaks, detta upptäckte jag idag när bilen stått stilla 2 dagar utan att ens startats upp. Är det startmotorn som följer med vid uppstart eller vad är det som spökar? Olja byttes i september 2013, castol bmw original olja. Börjar bli jävligt less på att äga en BMW, man får inga svar ingen hjälp nånstans. Känns inte bra att sätta sig i en bil som rasslar som sked i en gryta vid uppstart. När det kostar mer än det smakar. Jag inser att detta kanske är förmodligen två olika fenomen MEN det känns konstigt att man inte kan få nå svar! Är det någon vänlig själ som har några förslag, vad fan ska man göra? | |
|
Hm, tycker jag hade liknande oljud själv på f.d. min 740i (E38). Förklaringen var att oljetrycket till ventilerna fallit för lågt, möjligen pga hydraulisk otäthet. Det inträffade någon gång när bilen stått ett par dagar i kall väderlek (och alltid efter två veckor på flygplatsparkeringar). Men rasslet upphörde omedelbart efter start, dvs när oljetrycket höjts. BMW bytte alla ventiltryckarna pga ventilknack (på försäkringen) strax innan bilen rullat 10,000 mil, därefter försvann alla oljud och den rullade sedan ytterligare 7500 mil utan några problem tills jag bytte in den. |
|
|
Kaparn , tack för ditt svar. Det är mycket troligt att fallet är så på min bil också. Då är bara frågan, är det ett farligt fenomen, bör man vidta åtgärder? Eller är det bara köra på och leva med det? Hur länge klarar bilen ha det så? Snart är det sommar ^^ |
|
|
Jag tror inte att det är särskilt allvarligt, om knattret upphör inom några sek. dvs när oljetrycket blivit OK, men det finns många här som troligen har erfarenhet av samma fenomen som mitt (och ditt om det är detsamma). Verkstaden (Mekonomen) borde kunna ge dig mer matnyttig info. Det låter så klart irriterande och kanske lite skrämmande när man repar igång motorn. Simma lugnt tills du får mer information. Det byte av ventiltryckarna som gjordes på min bil föranleddes inte av detta problem, men det försvann ju efter det. |
|
|
Som Kaparn säger så är detta med rasslande ventillyftare inget problem. Med mineralolja var detta endast i undantagsfall vid mycket slitna motorer. Med syntetoljans intåg blev detta mer eller mindre standard när motorn stått still en tid. Ventillyftarna har en backventil av ganska enkel typ och läcker lätt ut oljan med skrammel som följd innan oljan/lyftarna är trycksatta igen. Syntetoljan har numera bättre vidhäftning och lyftarna är annorlunda men det är nästan alltid delarna i toppen som får olja sist vid uppstart. Är man rädd om motorn SKALL man byta olja oftare än 3000mil som är vanlig intervall idag. 1000-tals motorer i Volksvagens sortiment är inte ensamma om totalras på grund av för långa bytesintervaller då oljan är "utsliten" och full av föroreningar efter ca halva den sträckan. En av oljans uppgifter är ju trots allt att transportera föroreningar till filtret men en stor del hamnar på andra ställen i motorn, bl.a i lyftarnas backventiler. |
|
|
tjenare! När jag läser vad du skriver så tänker jag först, har du behövt fylla på olja på bilen sedan senaste service? Jag äger själv en bmw 325 -06 och den knackar också till vid uppstart i ca 1-2 sek sedan är det lugnt. Givetvis blir knackandet längre ju mindre olja du har i motorn. Jag behöver fylla på olja +1Liter ungefär var 400:e mil. Det andra jag tänker på är att hur det kan kosta 20000kr för byte av kamaxellägesgivare? när mitt kostade 2000kr för en givare! |
|
|
Kaparn: tack för klokt resonemang! // Jaguar: bra talat angående oljan, jag håller med dig och brukar faktist byta efter halva tiden för att vara på den säkra sidan att oljan är fräsch! Vissa tycker det är onödigt men jag tycker man kan skämma bort motorn med bra olja i god tid. Efter att ha läst det Kaparn och du skrev känns det lite tryggare. // Steevoo: Ja +1 Liter olja har jag också fyllt på, det är fullständigt normalt enligt BMW-verkstan. Gällande kostnaden på båda kam axel givarna: BMW-verkstam offererade detaljerad lista på alla grejer, den har jag här framför mig här hemma. Det stämmer att till exempel inställnings enheten kostar exakt 2296 kr /st exkl. skatt men med alla reservdelar + verkstans timlön + skatt landade allt på 19 782 kr. Här snackar vi timlön asså, halva kostnaden var ju verkstans timlön fär utförande av jobbet. Sen skatt på allt. Nåväl jag fick behålla alla gamla delarna i en kartong bara för att se allt med egna ögon som bytt, ligger i kartong på balkongen ;) |
|
|
Har en känsla av att det är vanligt förekommande? Skulle vara intressant om fler ägare som har eller haft rassel fenomenet (den varar endast 1 till max 2 sec) VID UPPSTART av en kall bil, kan beskriva sin erfarenhet om saken. Hur löste du det? Kostnad för ev. byte av alla ventil lyftare? Sket du i det och körde vidare? |
|
| Jag minns inte exakt detaljerna men har för mig att det var någon oljekanal i toppen på 2006 N52 i alla fall på 330 som var aningen liten och ibland koksade igen vilket ledde till skrammel vid uppstart. Vissa hade problemen på relativt nya bilar och fick det då åtgärdat på garanti, har för mig att man då bytte topp, detta var dock ingen generell åtgärd. Har för mig att det finns någon info om det här på forumet också. | |
|
Verkar vara alla fram till 2008 Länk |
|
|
Millman : jo har läst lite om det där, tickande fenomenet handlar om trång oljekanal i toplocket eller ventillyftare som är "out of spec" (vad nu det betyder) enligt folks trådar på E90post forumet. Men, Det är en helt annat fenomen än det jag beskriver som handlar om 1 secs rassel endast vid uppstart av en bil som inte körts på flera dagar. (Ibland spontant kan det ske ändå.) Dock så har det enligt Kaparn som haft båda fenomenen på sin förra bil alltså både tickande och rasslandet blivit avhjälpta genom att man bytt alla ventil lyftare (på försäkringen) Frågan är vad vi andra gör som inte har garanti på bilen kvar som kanske är andra eller tredje ägaren på bilen. Ang själva Tickande fenomenet: Det verkar som att många är dåliga på att åtgärda sånt här i god tid utan skiter i det och säljer vidare istället för att åtgärda det på garantin medan den finns kvar? BMW har ju gått ut och sagt till många att "detta är normalt" enligt vissa poster på E90post forum. Så att många köper väl förklaringen och kör vidare. Å andra sidan kanske sånt här betraktas som ett "skönhetsfel" då det kanske inte påverkar prestandan eller hållbarheten?? Men på sikt då? Någon måste ju sett konsekvenserna av det men folk är tysta ^^ Vore intressant om någon ville säga. |
|
|
Millman: Ska tilläggas att min bil INTE har det "vanliga" vanos Tickande fenomenet som du och jag kom in på i konversationen. MITT fenomen kort beskrivet: Det kan rassla till ibland VID UPPSTARTEN (ljudet varar 1 sec) när bilen stått stilla flera dagar utan att köras och endast vid uppstarten. Sen är det inget mer med det men man kan ju bli nojig ^^ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.