|
|
|
|---|---|
|
Ska precis iväg till biltema och inhandla lite tvättprodukter till bilen och funderar på vad jag ska köpa för att få bort alla flygrostfläckar (har en alpinvit bmw) som börjar se förjävlig ut nu. Tack på förhand | |
| Har ingen aning om hur bra biltemas produkter är, men någon form av förtvätt/superavfettning brukar lösa tjärfläckar. Så satsa på det :) | |
| Köp prickbort på macken/ICA maxi. Den är riktigt bra. Tar bort asfalt och flygande rost | |
|
Ditcha kemikalierna och köp en lerklump (clay). Både bra för lacken och miljön. Kräver samma arbetsinsats jämfört med att t.ex. avfetta och gnugga. Har du aldrig clayat förr så kommer du att bli förvånad över hur mycket skit det sitter fast i lacken. Leran suger upp allt! Lägg på vax efter du torkat bilen och sen har du en väldigt lättskött lack. |
|
| Biltemas claybar löser det! Rött paket. Dela upp leran i två delar. Åker den i marken så är det bara att slänga. Kolla lite Youtube-klipp innan du går amok. Glöm inte vaxa direkt efter. Lycka till! | |
|
Stort tack för alla tips. Köpte -Superavfettning = Sjukt dålig, tog inte bort ett skit utav tjärfläckarna/flygrosten. -Kallavfettning = Mycket bättre, tjäran bokstavligen rann bort så fort jag sprutade på men flygrosten sitter kvar som berg! -Våtwax = Vågade inte lägga på med tanke på flygrosten, är rädd att "Kapsla in dom röda prickarna" och därmed göra det svårare att få bort dom? - Interiorcleaner spray = Funkade rätt bra, luktade fräscht och gjorde insidan ren med hjälp av en vanlig vit industriduk. Ska garanterat prova mig på lera om det nu hjälper mot just flygrosten som är mitt största problem just nu. En fråga bara, hur gör ni i springor/dylikt, man kommer ju varken åt med trasa eller lera där, måste finnas något riktigt starkt medel som tex lacknafta eller så som man kan spraya på sen bara köra högtryckstvätt efter? |
|
|
Lera är bra, men tänk på att en polering behövs efteråt. Brukar inte bli så farligt med repor om man använder ordentligt med smörjning, men det kan vara bra att ha i åtanke ändå. |
|
| Jag kan rekommendera Iron-X mot flygrosten. Har tyvärr inte hittat någon svensk leverantör, men det finns på eBay. Hålls inte hemma på uppfarten med det bara, det luktar ILLA! | |
|
Leran i sig ger absolut inga repor eller behov av att efterpolera, men däremot behövs ett nytt vaxlager läggas på. Som sagt, youtuba hur du ska gå tillväga. |
|
|
Inga problem att komma in i springor med lera, den formar sig lätt efter plåten. T.ex mellan stötfångare och skärm. // Erik |
|
| Jag tycker Sonax Flytande Rubbing funkar bra mot flygrost. Finns på Stormarknaden billigare än på Mekonomen eller macken. Jag har även testat Toxal flygrostborttagare men tyckte inte den tog allt så som man hade önskat. | |
|
Vad tusan är flygrost för någonting? Har aldrig hört begreppet förut och har aldrig lidit av det heller... har kanske att göra med att jag aldrig haft ljusa bilar... //Uffe |
|
|
Flygrost är små metallpartiklar från dubbar och bromsar som flyger iväg i luften och fastnar på lacken och där kan de rosta - låter man dem sitta riktigt länge kan de t om orsaka lackskador. En svag syra kan lösa upp flygrosten - har för mig att rekondfirmor använder oxalsyra utspädd med vatten. I övrigt är det gamla grundregler från kemin som gäller: Lika löser lika! Dvs. är det asfaltsfläckar (som är en petroleumprodukt), fungerar det bäst med petroleumavfettning ("Kallavfettning"), då behöver man oftast bara små mängder för att lösa all smuts på hela bilen - använder man å andra sidan naturavfettning på den typen av smuts, behöver man oerhörda mängder för att nå samma resultat....frågan är då om det är så "miljövänligt" att använda flera liter miljöavfettning i stället för kanske en dl. kallavfettning till samma jobb? ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
thekinglives |
oxalsyra oxiderar järnet som då löses upp och trillar av....... undvik förtäring då kroppen inte gillar att bryta ned oxalsyra...rabarber innehåller oxaslsyra. lagom blandning är 1dl torrsubstans till en liter vatten |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.