|
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Min E46 330i tvekar (med ett litet ryck) vid pådrag från tomgångsvarv, men drar sen bra när varvet ökar, kanske känns aningen trött dock i början. När man svänger in på macken eller tar högerkurvan upp för min gata där jag bor stannar den. Ibland när man bromsar in på landsväg och lägger på blinkers och väntar på att svänga t.ex. vänster så växlar automaten ner som den ska, och allt går bra men när man kommer till ett stopp, och sen ska gasa och göra själva svängen så märker man att servot slutat och motorn är död. Man får vrida tillbaka nyckeln och starta igen och ge lite varv och lägga i D. Han blir liksom för trött i svängar på lågt varv och när man ska gå från rött till grönt i trafikljusen. Ingen motor/varningslampa lyser på panelen. Jag har sökt på forumet och kommit fram till att det kan vara kamaxelgivare och att det är något jag kan byta själv. Jag tror mig veta att det är del 18 på denna sida Länk Men jag har också läst en guide Länk att man inte ska byta denna förutsättningslöst utan att veta om det är den (verifiera med diagnosverktyg?). Jag undrar hur ni resonerar, dels, kan det vara denna som är felet? Skulle ni lämna in bilen till verkstad om ni inte hade möjlighet att läsa felkod? Måste man köpa denna givare via BMW, jag brukar köpa nästan allt via Autoteilemann och de har givaren till bättre pris, se länk --> Länk skulle ni gjort det eller ska man inte gamble:a? Många frågor, jättetacksam om ni svarar vad ni tror. Såhär ser mitt tomgångsvarv ut hemma på uppfarten, lite lågt eller normalt? Länk Hälsn Anders |
|
Jag hade köpt givaren där du tänkt. Har själv handlat från Ebay och har fungerat klockrent. Hade ingen lust att ge Bmw 1100:- för den. Från ebay fick man för 180:-. Byter jag hellre den 6 gånger om den skulle gå sönder ;). Men just det är väl tycke och smak. Vissa hävdar det måste vara Bmw titt som tätt också är det deras bilar som är sönder. Om du inte känner någon kan du väl ställa frågan på Bimmer sidan på fajan om det är någon som har felsökningsverktyg och kan hjälpa dig i ditt område. Ang tomgången är det lite lågt i mitt tycke. Vill gärna ha den på 800 alla fall, men har sett andra som haft liknande varvtal som dig på tomgång. |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Clintan, som vanligt ett stort tack för att du svarar. Jag värdesätter detta. Jag överväger ta den från Tyskland då. Men sen tänker jag, måste jag egentligen kolla felkod? Jag känner ju att det här med svagt drag och "självdör" vid rödljus rimmar med diagnos andra fått om just den här komponenten. Värt o testa o byta bara rakt av eller? Kan ju inte vara för svårt. Med Bimmer, menar du att FB-gruppen heter så? /a |
|
Bimmers of sweden heter gruppen. Visst kan dy byta utan att felsöka, mest om du hade möjlighet till det och slapp byta saker i onödan. Men visst 3-400:- är ju inte hela världen. Då vet du att den är ny alla fall. |
|
Jag har gått med där nu Clintan! :-) Och ställt min fråga. Ja vad tusan, jag får väl ta hem en o testa byta. /Anders |
|
Storabjörnen, om du ska testa utan att ta felkod så bör du nog också byta givaren på avgassidan. Kan lika gärna vara den. Kolla också om det finns sprickor på insugsbälgen. Jag tycker nog däremot att du ska investera i ett diagnosverktyg. Rekommenderar BMW-scanner, finns för ett några hundra på ebay eller tradera el liknande. Min bil: Länk |
|
Tack för input olaO! Vilken givare är det för avgassidan, vet du produktnummer och om den är svår att byta? Jo, en sån där felkodsläsare har jag kikat på, på just eBay. Ska väl bara få ändan ur och beställa hem en. ;-) Förra våren bytte jag alla bälgar o gummin på insugssidan mot nya grejer, så det utesluter jag. /a |
|
Nummer 5 här. Länk Den är enkel att byta. |
|
| Länk | |
|
Den är lättare att byta än på insugssidan! 12147518628 Finns på ebay hur mycket alternativ som helst! Länk Min bil: Länk |
|
Amen toppen Clintan! Lika bra å ta båda då. :-) Skippar helst från USA då jag är rätt säker på att åka på tull o moms o sånt. /a. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.