AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.742

Elfel Backlucka E91 -08

Ar
10
Artin
320d M Touring -08
Bil: BMW 320d Touring
Årsmodell: 2008

Bagageluckan är ju tvådelad på BMW Touring modeller hela bakluckan och shopingluckan

Felet!
När jag öppnade bilen med fjärren så gick även shoppingluckan upp! så jag stängde den och tänkte inte mer på det förrän jag satte mig i bilen och trycker på startknappen så startar bilen, men i samma sekund så öppnar sig även shoppingluckan. Kliver ut och stänger den igen och allt är frid och fröjd. Tills dess att jag kommer hem och börjar googla på felet. Ser framför mig hur dyrt det kommer att bli med att byta ut alla kablarna mellan bakluckan och karossen!! Allt detta på en helg skall tilläggas!

Bakluckans knapp slutar att fungera dagen efter, så då går mina farhågor mer och kabelbyte!!
Men det går att öppna bakluckan med fjärren.

Så jag fattar ett snabbt beslut att jag inte vill att luckan skall öppna sig under körning, så jag river ner inredningen på bakluckan och tar bort kontakten till shoppingluckan. Får väl åka så ett tag tills man har råd att lämna in den! Skruvar ihop allt startar bilen och ut ur garaget, då varnar bilen för att luckan är öppen! lite små irriterad över nya bilar och elfel så tittar jag på kabeln jag tagit bort och ser att det är 4 kablar så givetvis är 2 till öppning och 2 till indikering.

Så det blir måndag och jag ringer BMW. Kostnad för att byta kablar runt 9000:- som hittat tänker jag. Ringer en bekant som har en kompis som jobbar med BMW och han tror inte det är kablarna utan att det är microbrytaren för shoppingluckan, så ner och handla en sådan för 390:-

Byter den och allt är frid och fröjd!
Allt funkar nu som det ska. Eftersom jag inte lyckades med att hitta nåt här när jag letade så delar jag med mig av händelsen.

//Artin
Visa användare
35
claos
320d Touring aut -10
Jättebra initiativ! Tack för det!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.