|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag tänkte dela med mig av denna rariteten: Länk Jag sitter ofta och spanar efter E34:or och fina E34 börjar bli väldigt ovanliga. De finaste, som inte är M5 är oftast gubbägda 518 som ingen ungdom haft intresse i på grund av den lilla motorn. Hade jag haft mycket pengar över, hade jag handlat. | |
|
Ja de är synd att såna fina bilar hamnar hos ungdomar som tycker de är fränt att bränna däck framför donken och kapa fjädrar. Visst är ja ungdom själv men tycker såna rariteter ska bevaras. Hoppas bilen blir såld till en entusiast :) |
|
| Härligt vilken bil, men FY för den där MAKALÖST FULA ratten! | |
|
marin: Gillar du inte M-ratt???? Det här är den fula airbagratten (kod 240 om den har krans i läder, fanns 88-94) Länk Det här är M-ratten, med M-färger, satt i E36 M3 och E34 94-96, Länk M5 E34 94 och 95 har ratten som standard, kostade extra på övriga E34:or. 95 och 96 kunde man välja 3ekrad sportratt, kostnadsfritt på alla E34:or med läderratt som standard Länk Till 95årsmodell ersattes den 4ekrade standardratten med en mycket bättre i E38 design Länk Den 3krade är snyggare, men M-ratten är skönare att hålla i. Det bästa är har alla tre 95-96års rattar, det har jag haft=). Robin: Risken bedömer jag som minimal, ungdomar köper hellre en risig M5 E39. Det är M5 och 540i/6 som man väljer när man vill ha en E34, jag köpte min första när den var 6½år för att få en riktigt fin. #788 köpte jag 2007 av dess enda privata ägare (ägd av BMW München 1995-1996). hade aldrig sålt den om jag inte haft flera andra 540i/6 E34. Vore inte fel att äga den igen. Här är den 2007 Länk Länk 2011 Länk Så här såg den ut vid köpet Länk #788an är en helt underbar bil, E34 4-life!! Mvh Stephan |
|
|
Hehe jag brukar instinktivt kasta mig ut genom fönstret när någon nämner ratt 240. Okej att M-varianten är bättre, men airbageriet i mitten är samma fula. :( Den treekrade sportratten gillar jag mycket bättre. Den fyrekrade är fin, klockren i en 7-serie men inte så mycket sport. Den riktiga höjdarratten är M-sportratten jag har i E39an och som finns i flera andra bilar men den kom väl först 2002 eller så? De utan airbag som fanns till E34 var snygga! |
|
|
Haha, jättefin bil men jag reagerade också på den vederstyggligt fula ratten. Den får bilen att se 25 år äldre än den är : som en korsning mellan en volvo och en passat-ratt från 1974. :) Men det vågade jag inte säga. :) |
|
|
Nej, den ratten är inte fin. Tycker faktiskt den är snäppet fulare än 240. Dessutom ser den väldigt grå ut på bilden. Gissar att den är omklädd men den matchar inte övriga svarta skinnet i bilen. Har själv funderat på att klä om min ratt men tveksamt om det blir så bra med nytt skinn mot det gamla patinerade. I övrigt en mycket trevlig bil som säkert är ett bra köp för en 540i/6-entusiast. Finns väl förresten ytterligare några alternativa rattar i E34. I min har jag en annan 3-ekrad airbagratt, har dock inte koll på benämningen på den. Mvh Johan |
|
|
Ratten ser så deppig ut att den antagligen funderar på att begå harakiri. Men är det ett argument att avstå köp? Nej det tycker jag inte om den är original. ------- //Lövet |
|
| Snygga bilder Stephan735. By the way, är det ditt garage i bakgrunden? Om så är fallet är jag AVIS SOM F-N... | |
|
Jag hade den treekrade ratten i min 525 -95 (ej M-stygn eller vad det nu är som skiljer mot M5:ans treekrade) och den är ju helt otroligt mycket snyggare. Visst är den något mindre också? Hade den fula bussratten i min 93:a och har för mig 95:ans treekrade kändes mindre. Blir lite förundrad över hur många sena M5:or o.s.v. trots allt har den fula ratten. Men det går väl att byta ut. |
|
| Riktigt fin bil men den där ratten måste han byta, den förstör allt. | |
|
marin: Airbagdelen är INTE samma på 240 88-94 och 710 M-ratt, kika så ser du att 240 har en platt enhet med skrovliga partier där tutsensorna sitter, M-ratten har en mycket snyggare airbagdel, är nästan säker på att 710an är 385mm i motsats till 395mm för 240. Även 255 3ekrad sportratt är 385mm (åtminstone 95-96års) den senare är i mitt tycke den allra snyggaste BMWratten även om din 710a är helt ok den med, precis som 97-01 710a. Inga av dem passar dock på E34. Din ratt kom på M5 E39-01, övriga E39:or fick den till 2002årsmodell. Håller inte med dig att E34 rattarna utan airbag är snygga, den här ratten fick man om man inte ville betala extra vid köp av en 1995års E34 i Finland Länk för där blev aldrig airbag standard som det blev till 93årsmodell i Tyskland och Sverige Länk Länk sportratten är för spinkig för min smak, även om den är lite bättre än standardratten. 708 M-ratten är den bästa Länk men långt bakom 255 95-96. Jiie: Ratten är köpt ny hos BMW Solna hösten 2007, efter att den lackverkstad som jag anlitade fyra gånger skar sönder originalratten. Du har 255 ratten som endast fanns på 94årsmodell. För mig är 255 95-96 nummer 1, följt av 710 M-ratt 94-96 och 240 95-96 på delad andra plats, 255 94 är fyra. Innan jag köpte min första 540i med 710ratten var den på tredje plats, men efter att ha ägt två bilar med ratten har den seglat uppåt. Vore jag blind hade den till och med varit nummer 1, då den är skönare än 255an. Turbovin: 255 95-96 har alltid svarta stygn, även på M3 och M5, där den var ett kostnadsfritt tillval från 710an. Vilket i princip alla valde i UK och Italien. I andra länder valde endast ett fåtal 255an på sin 94 och 95års M5:or, 710an var även standard på M540i och 540i M-Sport i Nordamerika. Den har en större airbag än 255an så skaderisken är lägre. På E34:or i Europa var 710an den dyraste ratten och kostade 240DM extra på 525iX-540i, 240 och 255 var kostnadsfria till 525iX-540i + 518i-525i med Executivepaket. Jag har inte hört några klagomål från de personer som ägt mina två 540i med M-ratt, så det är trist att så många här ogillar 710an, jag önskar att ni kikar och jämför 240 88-94 och 710an, så hemsk är den inte. Just nu har jag tre E34:or med 255 95-96 och en med 240 95-96, det vore skoj att ha en med 710an igen. Kimmo: Det var min arbetsplats garage/verkstad där jag arbetade under tio år, jag har fortfarande begränsad tillgång till det. #788 är underbar och bör ha kvar sin M-ratt, det är den enda av de sex tillverkade 540iM/6 i Arktissilber med M-ratt, tre har 255an och två 240in. #778an som ägs av BMW har 240in. Mvh Stephan |
|
| Är det bättre att betala 95 för en långmilare än 39 för som gått lite drygt hälften? Är det M som påverkar eller vad är grejen? Länk | |
|
Robert: Automat och inget M-Paket sänker värdet, även om #788an passerat 200tkm ligger den fortfarande i den lägre delen för 540i/6. De som rullat minst i Sverige har alla passerat 140tkm. En långmilare har passerat 400tkm. Dessutom måste man gräva i historiken om man trots allt vill åka automat. Varför har automataren stått i ett knappt halvår innan den tagits i trafik? SZM användes i slutet av mars-02 på importbilar. Är den intagen av en målvakt? Mvh Stephan |
|
| Ok, tack för svar. Sett utan inblick i E34-världen föreföll det lite konstigt, men då förstår jag bättre. De här bilarna borde väl uteslutande säljas entusiaster emellan? | |
|
Robert: Det är knappast någon som brukskör som köper en fin E34a i dag så ja det är en entusiastbil. Den konkurrens som kan finnas är av 9100milers E39an för samma belopp. Även om E34 är en roligare bil och mer körglad så förstår jag om man jämför med den. Märkligt att 93an stod i nästan 9mån innan den såldes när den var ny, byggd 1993-01-29. En annan sak man ska tänka på gällande 540iA är att först från 10/94 förstärkes backventilhuset = backa försiktigt annars måste man byta låda. Mvh Stephan |
|
| Stephan du vet lika väl som jag och många andra att det är en sanning med modifikation! -95 ÄR starkare i huset ja men byter man kulor och ventil så håller pre -95 bra och framförallt betydligt bättre än porslinslådan 5hp24 som bmw stoppade i 540 e39. 5hp30 är specad till över 500nm kopplad till en motor som ger 400nm. 5hp24 är specad till 450nm kopplad till en maskin som ger 440nm | |
|
bantez: nu pratade vi inte om 540iA E39. Så varför du tar upp dens låda förstår jag inte. Att det går att förstärka en pre 10/94 är ju glädjande. Men vad hjälper det den som kört sönder sin 93, 94 eller tidiga 95a. Här man otur kan det sitta en äldre låda även i en yngre 540iA från fabrik. För min del var jag glad över att äga en 540iAM byggd 11/94, men jag backade ändå försiktigt. Här du än äldre 540iA? Mvh Stephan |
|
thekinglives |
Vad är det med dessa bilar ni värdesätter så högt? alltså manuella 540, både E34 och E39? För mig är det en gåta att betala 100kkr för en bil som bruxats 20kmil... M bilar i alla dess former förstår jag passionen till, lider själv av den, men detta med lågtrimmad v8? lika kul som 3liters dieseln BMW stoppat i allt de byggt senaste 10åren. Förklara gärna för en som inte begriper;)? |
|
thelivingkinges: Kör en så förstår du! Förstår inte din liknelse med diesel?! 540i/6 E34 är som en M5 E34 men som inte behöver högt varvtal för att bli rolig. Den är rolig från start. Motorn är helt underbar, ljudmässigt, kraftmässigt men också pålitlighetsmässigt och förbrukningsmässigt. En samlare som äger massor av BMW har Alpinas version av 540i/6 E34 som favorit den med 4,6liters V8. Nu byggdes det endast 13 stycken sådana så det är lätt få tag i en som är riktigt bra. Min favorit av dessa är tyvärr stöldskadad och all specialutrustning är borta. Bilen överlevde dock, men det skulle kosta ca 250tkr att återställa den. Bara för att M utvecklat en modell är inte detsamma att den är rolig, M3 E46 SMG tycker jag var trist. Tar en 735i E32 5vxl alla dagar i veckan. Då får man kraften direkt inte efter en stund och slipper sitta som en jojo. Jag gillar M5 E34 jättemycket, men jag älskar 540i/6 E34 det är den ultimata bilen. Mvh Stephan |
|
|
Jag förstår tjusningen med E34. Det har ju blivit en del bilbyten under årens lopp men en bil har jag valt att behålla; min E34 som jag köpte ny 1989. Länk (Det är min son som har lagt upp bilderna.) (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.