|
|
|
|---|---|
|
Vad är det som är så speciellt med BMW indvidual? Visst man kan få annan "exklusivare" läder, lister och ratt! Men vad mer finns de mer att ändra på, var går gränsen? Får man som exempel ta en f11 och göra om hela inredningen som en limousin och bepansra den? Nu blev de lite överdrivet , men skulle vilja veta vad som går att ändra på med det ! Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! | |
|
Man bör göra skillnad mellan list Individual där Pianosvarta lister och Amarobraun läder finns med och Individual där du väljer fritt. En nybyggd specialare är en M6 F13 Coupé där ägaren är ett Elvisfan. Följande beställdes från Individual: Restliche Innenausstattung wie bei Volleder Merino Feinnarbe schwarz Schl.Nr. X3SW. 0944 Nachtraeglicher Umbau durch ZS * Frontziergitter (Niere) in chrom dunkel. * Kiemen vergoldet. * Spangen der Tuergriffe vergoldet. * Individualisierte Einstiegsleisten komplett in schwarz mit Schriftzug in Gold: "Elvis the King". * Aschenbecherdeckel beledert in Ausstattungsfarbe (schwarz) mit gesticktem Logo: "Elvis TCB", Stickgarn in kyalami orange dunkel, Nr. 1778. Text * 4 Kopfstuetzen in Ausstattungsfarbe (schwarz) mit gesticktem Logo: "Elvis TCB" auf der Vorderseite, Stickgarn in kyalami orange dunkel, Nr. 1778. * Deltablende um Gangwahlschalter in matt schwarz. Det finns en L7 E38 i Thailand där champagneborden har ägarens namn ingraverat i träet på Engelska och Thailändska. På E34tiden kunde man få andra festligheter som handvevad förarruta på en M5, sportstol på förarplats och vanlig stol på passagerarplats (540iA-93 som numera finns i Sverige). Alpinablau på en M5 (numera totalt omöjligt) Ja allt vad man kunde tänka sig. Individual kan även vara att få Dunlopdäck i stället för vad som råkade komma till fabriken just då, så från det lilla till det mest extrema. Bepansring finns från BMW bara på utvalda modeller, i dag på 7serie F03 och fanns till förra året på X5 E70. E39 och E60 fanns bepansrade från fabrik. Numera får man precis som på E34 (byggdes hos Wendler som BMW samarbetat med, de byggde bland annat mellanvägg till L7) fixa det hos något annat företag om nu det inte duger med en X5 eller 7a. Mvh Stephan |
|
|
Om jag har fattat saken rätt är BMW den enda biltillverkaren idag som erbjuder bepansring från fabrik, byggt in house. Synd att BMW envisas med att vattna ur sina egna begrepp hela tiden. Individual var från början något väldigt exklusivt men är idag (oftast) bara ett vanligt kryss i tillbehörslistan. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
| Tack Stephan, fantastiska news om Individual! | |
| Mina tonade rutor kallas för Individual :) | |
|
Stephan - fantastisk info! ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
jhellström: Det är ett ÄNNU simplare individual, för det finns enbart i den ordinarie listan. Kom på E34 Touring hösten 1995. Andra likadana är vita blinkers och anthrazit innertak. De saker är det ingen som betraktar som Individual. Spiidfriik: Både Audi och MB har bepansrade bilar från fabrik, kanske även VW. MB och Audi har haft det länge. Narvselius och Anders tack! Mvh Stephan |
|
|
Stephan: Det var mer ett bevis på hur fånigt detta med individual är. Särskilt när typ 70% av bilarna utrustats med tonade rutor. Kanske borde ex Dieselvärmare vara individual istället. |
|
|
BMW äger i alla fall Rolls Royce och deras "Bespoke programme" omsätter antagligen förhållandevis mycket pengar. Mercedes tycks vara betydligt mer flexibla när det gäller att producera extrema modeller efter individuella önskemål. De har t.ex. tillverkat bilar som Mercedes S73 T (kombi) till sultanen av Brunei och nyligen lanserat modellen G63 AMG 6x6. |
|
|
A propos G63 AMG 6x6 så provkör Hammond den i TopGear nr 4 som gick igår på BBC. Mycket skoj han har med den :-) Men för att återgå till tråden så håller Individual på att urvattnas hos BMW liksom även M sedan dom kommer med fler och fler M-performance modeller och tillbehör. Snacka om att det är siffernissarna som satt klorna i detta då dom känner att det är lätt att kränga "M" prylar till alla och envar för dyra pengar. Trist, men så blir det gärna. Jag har nu iofs också en hel drös med "individual" utrustning i sjuan men inget från den verkliga individualistan utan tonade rutor, antracit tak och nåt till. Sånt som alltså finns i den ordinarie utrustningslistan. Men jag ska nog skaffa ett litet märke med "Individual" och sätta på bakluckan ;-) Niklas Fransosen |
|
| Individual står inskrivit med belysning vid insteget på min | |
|
jhellström: Otroligt, att du drog till med 70%, för på M550d F11 LCI är andelen 68,4% av bilar tillverkade fram till 24/1-14, imponerad=). Jag kan tänka mig gällande tonade rutor är det som för vita blinkers något som var Individual från början (vita blinkers var äkta Individual på E36, E34 och E38 på 90-talet) och sedan skrevs det i den ordinarie tillvalslistan inklusive Individual, något som tyvärr kan lura vissa. alexanderl: Nu vet inte jag om det är AMG som byggt om V140 till T-modell, men om det nu är det, så hände det på den tiden Mercedes-Benz inte ägt en enda procent av AMG, det var först 1999 som MB köpte 51% av AMG. Frågan är om M är så urvattnat, från början byggde M GMBH tävlingsbilar och monterade större motorer i 5serie E12 (innan M1 kom till) till kunder som inte nöjde sig med 525. På 80-talet var det vanligt med M emblem på E30is (nu rasar många, hur kan du montera M emblem på en icke M-bil, något som BMW gjorde själva på ett par 540iA E34 som skickades till Australien). Här är GF20805 Individualdata: 0490 Lackierung = Lackierung in Avusblau-metallic, wie Schl.Nr. 276 incl. AuÃ?ensp. und StoÃ?fänger lackiert, gem. B 8100.E Z1XX Polster =-Sitze vorne/hinten incl. Kopfstützen u. Mittelarm- lehne in Leder champagner, wie Schl.Nr. 0312 -Restl. Innenausstattung analog Leder Bison schwarz wie Schl.Nr. 0203 0940 Sonderwunsch = Dachhimmel in Wirkvelours schwarz (incl. A-/C-Säulen, Sonnenblenden incl. Lager u. Gegenlager, Hutablage) wie Schl.Nr. 0475 = Shadow-Line, wie Schl.Nr. S339 = M-Technik-Leichtmetallräder 8J x 17 mit 235/45 ZR 17 Bereifung (Serienumfang BMW M 5), gem. B 8106.F = Airbag-Lenkrad gem. B 8106.F (Serienlenkrad M 5) Teile Nr. 32.33-2226085.1 = Einstiegleisten mit M-Symbol = M-Symbol an Heckklappe (Bereitstellung durch ZS-I-2) Det var inte heller några problem att sälja Individualutrustade 540i E34 med M5 instegslister. Allt går om kunden vill (undra dock om rätt kund kan beställa en Alpinablau icke Alpina idag, så som kunden till en M5 3,6 lyckades med). Roligaste tycker jag de speciella bilarna är, som färger från Bentley, MB, VW (det finns en M3 3,2 SMG Cabrio i Satinsilber, vilket är samma färg som min VW Passat=) eller som M6an med Elvisinstegslister, Nubukinnertak, bagageutrymme i softvelour. Här är en favoritIndividual bil, en 1995års 540iT/6 med komplettläder i Mexicogrönt + Nubuk innertak och softvelour i Mexicogrönt i bagageutrymmet Länk Dock förstår jag din poäng Niklas gällande M. För Individual håller jag helt med. Så det är skönt att bilar som M6an fortfarande byggs. För övrigt har det kommit in en Pure Metal Silber M550d F10 till Sverige, det är en verkligt äkta Individualbil. Lacken kostar sisådär 70tkr extra och kräver mycket handarbete. Text ---- Steuerung Individual Hinweisschild BMW Individual 0490 Sonderlackierung ******************************************************************** * Sonderlackierung "pure metal silber-metallic", wie Schl. Nr. P13 * ******************************************************************** Erstlackierung: - WBL Glaciersilber met. A83 / 2K-Klarlack FF99-0141 Decklack Finish (Fehlerschliff / Polieren / Reinigen) Zweitlackierung: - WBL Pure metal silber met. P13 / 2K-Klarlack FF99-0141 -------------------------------------------------------------------- Kunststofflackierung: KSPrimer / WBL Glaciersilber met. A83 / 2K-Klarlack R3203 Text WBL Pure metal silber met. P13 / 2K-Klarlack R3203 För de som är intresserade finns det Individualtrådar på m5portal, här är den för M5 E39, variationen är riklig Länk Mvh Stephan |
|
|
Här har ni min äkta bmw Indiviual utrustade -95a Utrustnings lista och länk till Bilder mm kan passa på att säga att min 540/6 inte är omlackad Min är den enda 540i i världen oavsett kaross, växellåda, styrning i färgen Neongrünmetallic, . EXTRA UTRUSTNING FRÅN FABRIK RT S209A (25%) Spärrdifferential S243A Airbag passagerare S255A Sportratt läder med Airbag S299A BMW LM hjul med olika däck S302A Stöldskyddsanläggning S320A Ingen modellbeteckning S325A Bakre spoiler P337A M Sportpaket S339A Shadow-Line S354A Vindruta grön glas grönkil S416A Elektronisk Solskyddsgardin bak S417A Solskyddsgardin dörr bak S423A Inläggningsmatta velours S428A Varningstriangel och förbandspaket S481A M Sportstolar S494A Stoluppvärmning förarsida/passagerare S498A Huvudstöd bak mekanisk S510A Höjdjustering strålkastarinställning S534A Klimatautomatik S669A Radio BMW Business RDS S672A CD-växlare för 6 skivor S676A HiFi-Högtalarsystem S704A M sportchassi S773A Ädelträutrustning L801A Landsförande Tyskland/Österrike S940A Specialönskemål för utrustning Svart innertak + A,B,C stolpar. ---- Individuella Processing Sign "BMW Enskilda" 0490 Färg Särskild färg "neongrün-metal", som Schl.Nr. 262, i samband med M Sport paket som Schl.Nr. 337. Bakre vinge målade i bilens färg, som Schl.Nr.: 325 0940 Särskild begäran HP-speglarna målade i bilens färg lacken kostade 30 000 utöver en orginal lack, Bilder nedan Länk |
|
|
Spännande färg... när jag såg bilderna blev jag plötsligt varse om varför du är ensam i världen med den! :) Kudos till en som har sin egen smak och är beredd att betala för att få bilen exakt rätt. Håller i övrigt med föregående talare om att även om begrepp som "Individual" och "M" nu verkar tillämpas på lite vad som helst, även sånt som inte är särskilt individuellt eller extremt, så kommer de som faktiskt bryr sig om sådant fortfarande att veta skillnaden. Wilhelm Svenselius |
|
| Vi får hoppas att BMWs intjäning någonstans kommer oss "entusiaster" till nytta i form av smala / roliga modeller som inte har samma ekonomiska bäring. Just individual benämningen på tonade rutor och liknande är lite märklig eftersom 90% av nybilsköparna inte har någon aning om dess historik, och därför inte heller lägger någon värdering i det. Undra om det bara fått hänga med? | |
|
Tack för dom snälla raderna W2K=) ACEY Mycket kloka rader från dig och hoppas med bmw tar sig en tankeställare=) Men vill UNDERSTRYKA att det finns fler bmw modeller i just färgen Neongrünmetallic men dom är som min byggda på 90talet exempel i sverige finns det en E36 M3 -93 i den färgen vad jag vet är det bara vi 2 som är dom bmw bilarna i sverige i färgen Neongrünmetallic..( har luskat i 4år snart) men söker man lite har jag hittat E30 cab och E32 i den färgen men just E34 så är min den enda 540i oavsett kaross, växellåda, styrning i färgen Neongrünmetallic, . E34 M5 är kollad alla färger och gjordes aldrig i färgen Neongrünmetallic oavsett kaross, växellåda, styrning. Jag fick alla uppgifterna mm som står på länken nedan av stephan735i en nära vän och han finns på Autopower som ni sett=) Utrustningslistan tog jag reda på själv då ;)heeh Mvh Jocke Birgersson |
|
|
Missade att skicka länk mm för er som just skummat igenom lite mm=) Länk Mvh Jocke Birgersson |
|
|
Det finns en specialserie E30 318 cabrios i neonblå & neongrön metallic Länk Någon mer än jag som har de smakfulla individual innermattorna i 'graphik grau' (grå botten med geometriska figurer i olika nyanser av grått / blått / vitt)? Känns ganska ovanligt, kanske av samma anledning som den neongröna E34an.... ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.