AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.472

E39 Felkoder bmw-scanner_Behöver DME och SRS-felen åtgärdas?

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Körde en skanning idag som en allmän koll. Allt fungerar som det ska vad jag märker men jag undrar om dessa koder kan visa på fel som behöver åtgärdas eller kan ställa till vid nästa besiktning?
Eller är det bara normala fel utan större relevans?

Vad jag kan se tänds (och släcks) alla lampor som de ska vid start.
/stugsittaren

# ERRORS DETAILS - DTC(hex)/PARAM(hex)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DME -> 7B/71 - Signal, characteristic map cooling, short circuit to positive
Shadow-memory:
7B/71 - Signal, characteristic map cooling, short circuit to positive
5A/12 - Exhaust temperature before catalyst, bank 1, signal line, short circuit to negative
5B/12 - Exhaust temperature before catalyst, bank 2, signal line, short circuit to negative
5D/12 - Exhaust temperature after catalyst, bank 2, signal line, short circuit to negative

SRS ->
Shadow-memory:
01/40 - Driver's airbag, stage 1, resistance too high
02/40 - Driver's belt tensioner, resistance too high
03/40 - Passenger's belt tensioner, resistance too high
04/40 - Passenger's airbag, stage 1, resistance too high
05/40 - Side airbag, front left door, resistance too high
06/40 - Side airbag, front right door, resistance too high
0C/40 - Passenger's airbag, stage 2, resistance too high
0D/40 - Driver's airbag, stage 2, resistance too high
70/10 - Seat occupancy detector, connection to B+
Som jag förstår det, rätta mig gärna om jag har fel, så är allt som står efter Shadow memory = historiska felkoder. Dvs, det har varit en felkod någon gång, men den finns inte kvar.

Den du har; DME : Signal, characteristic map cooling, short circuit to positive, förstår jag inte riktigt vad den betyder - men den klagar ju på att den är någon form av kortslutning i motorstyrningen. Kan det vara fukt någonstans?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Kortis i den elektriska termostaten till kylvätskan. Kolla kablaget och mät resistansen över termostaten, byt om fel.
Den av DME kontrollerade styrningen av kylvätsketemperaturen till motorn fungerar inte längre.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Sitter den nere på kylaren? hittar inte på realoem.
ma
7.450
marin849
Nej den sitter i termostathuset längst fram och längst upp på motorn.
ma
7.450
marin849
Nr 4
Länk

Slang 3 och 11 ansluter till den
Länk
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Eftersom tempmätaren på instrumentbrädan visar korrekt temperatur tänkte jag att det kanske kunde vara nr 4 på bilden nedan. Mätte den och det är avbrott i den. Dvs ohmmätaren rör sig inte då den ansluts till kontakten. Det bör väl sitta ett temperaturkänsligt motstånd i den?

Länk
ma
7.450
marin849
Givare nr 4 är returtemperaturmätaren från radiatorn, den styr elfläkten.
Det är möjligt att BMW-Scanner har översatt felkoden fel?

Den där givaren bör ha någonstans mellan 1k och 100 kOhm beroende på vad det är för resistans vid 25C, kolla att du mäter med rätt mätområde.

Temperaturmätaren i bilen står rakt upp mellan 75-113C. Normal temperatur är 96C och 113C är tillåtet, men då ska elfläkten låta som ett jetflygplan och den mekaniska fläkten ha låst sin koppling. Detta ska bara kunna inträffa om det är typ 50 grader ute och du står i kö med full AC.

Beroende på utetemperatur och hur mycket du gasar kan styrdonet sänka motortemperaturen ner till 75C för att det inte ska bli lokalt för varmt i motorn, samt för att få ut mer effekt.
Innan du går igenom något som du tror ska åtgärdas, radera samtliga felkoder och se vilka som återkommer.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Så nu har jag mätt bägge (med rätt område inställt :0). Marin har rätt (som vanligt)!! Den nere vid kylaren låg på 5 kohm och det var kortis uppe i termostaten. Jag är lite förvånad att sensorn i termostaten var kass eftersom den inte är så gammal.

Vad händer om jag INTE byter termostat? Jo jag har nollat alla felkoder några gånger men DME 71 felkoden kommer tillbaka direkt.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Hämtar instrumentbrädan värden från annat håll? Eftersom den i termostaten verkar vara paj?
ma
7.450
marin849
:)

Ja, kylvätske/motortemperaturgivaren sitter långt bak på motorn.

I termostaten sitter en värmetråd (inte givare), så när styrdonet aktiverar den tror termostaten att det är varmare än det är och öppnar mer. Smart.
Det ska inte vara kortslutning i den (därav felkod?), bara nästan.
Vet ej exakt värde men kan tänka mig att det bör vara ca 3-4 Ohm.

Det är många som kör runt utan att veta att den här funktionen är trasig och det verkar inte göra så mycket, men jag skulle inte hålla plattan i mattan en sommardag utan den. Är det 20 grader ute aktiveras den nämligen ungefär när förbrukningsmätaren visar 1,3l/mil på femman (ganska tidigt och alltså inte bara vid 6000rpm och full gas).
ma
7.450
marin849
(Nu på vintern aktiveras aldrig elslingan, även om du kör i 200)
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Rätt igen Marin!! 4 Ohm

Men vad är det då som felar? Ska köra en sväng i morgon för att kolla felkoder igen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.