AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.372

Hur ska börja med trim till E82 135i - 2010?

be
284
berne
BMW 135-08
BMW 135 -10 SÅLD
Jag har en bmw 135 med N55 motorn, helt org ännu.

Men går nu i tankarna att börja trimma:) men hur ska man börja vettigast? min tanke är följande

1.COBB eller likandne vet inte vad fördelar/nackdelar med de olika märken
2. IC
3. performance system
4 DP

är det en bra ording att göra de på?
Ro
63
Rompa4302
X5 40d -17
Gör all hårdvara först, sen lämnar du bort den för mappning. Det blir billigast.

Jag skulle säga tvärs emot vad Rompa säger, Börja som du har tänkt med mjukvara typ Cobb för att sedan byta IC/DPs och insug. Då kan du enkelt anpassa trimgraden med din mjukvara efter vilka hårdvarubitar du har bytt på bilen.
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Som HM säger. Finns ingen större vinst med att byta hårdvaran utan korrekt mjukvara på din N55. Du borde även läsa in dig på de amerikanska forumen där all denna info står, behövs inte fler sådana trådar på AP eg.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Rompa: Varför göra det istället för Cobb menar du? Bilen kommer ju inte få en enda hästkraft till för än man byter mjukvara.

Ro
63
Rompa4302
X5 40d -17
Mjukvara brukar vara dyrt och firmorna som är seriösa med detta brukar ha fullt upp under säsong, så därför förespråkar jag att byta hårdvaran först, för att sen, 1gång lämna bort bilen för att få rätt programvara och sen gasa.

Men visst, har du inte tänkt o köra hela paketet direkt så kommer du i princip få göra om programvaran lite efter varje uppgradering du gör. Det blir ett jävla åka till din tuning-firma då :)

Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Vilken firma ska man vända sig till då? Har inte hört talas om någon som gjort det med varken n55 eller n54. Är det så pass mycket bättre än t.ex PTF? Dom tar 1800kr för en individuell mappning till n54 Cobb, finns numera till n55 också.

Ro
63
Rompa4302
X5 40d -17
Jag tror inte det är en fullgod mappning för 1800kr. Räkna själv hur många timmar verkstadstid du får för 1800kr. BB-lambda ska hängas i, du ska ha kontakt med sprutet i bilen via interfacet, sen ska du köra och mappa.

Du kan säkert få en färdig mapp för den hårdvara du använder, om det finns färdigt. För 1800kr. Men den är lååååågnt ifrån optimal.

Det är min åsikt.

Visa användare
519
OB
Rompa, tuning för N54 är inte på nivå som din diesel och de svenska tuningfirmornas kunskaper. PTF erbjuder bland den bästa tuningen och kunskapen på marknaden globalt.
Visa användare
519
OB
Läs här för att få förståelsen,
Länk

De ser över värdena tills kunden är nöjd. Kan bli att de sätter sig vid 10 tillfällen för att arbeta och justera för just din bil. Det får du inte på en klassisk dynotuning för 1800kr.
Ro
63
Rompa4302
X5 40d -17
Jag tror ändå inte på det där, men visst de kanske är duktiga på komplexa originalstyrsystem ändå.

Min erfarenhet när d gäller motorer och styrsystem är att Claus på turbocenter är den man ska ha o göra med. Han var oerhört nöjd med min Evo9 som vi bromsade til 600.3hk och världens bredaste register för bankörning. Men då är det ett eftermarknadssprut som satt i den.

Min Diesel 35'a har ju ett färdigt program från Vtech och den är jag övertygad om att den skulle gå att få mkt bättre om dem fick behålla den över dagen o göra körningar med på rullar eller lvg.

Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Jo men att koppla in ett eftermarknads sprut är lättare sagt än gjort i en 335, sist jag läste om det så sa dom att det är typ omöjligt att docka ihop det med bilens elsystem. 335 har trimmats hårt sedan 2006 med stor framgång och många olika tuners tävlar om att vara värst så om det skulle vara bättre att mappa den på ditt sätt så hade garanterat nån gjort det vid det här laget.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.