AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.989

Köpa E90 318i

Hej!

Har precis sålt min s60 och kollat mycket efter BMW av lite nyare modeller.

hittade denna Länk med väldigt låg miltal men är osäker på lite grejer eftersom jag ska köpa min första bmw. Hur är motorerna i dessa 318i? Några kända fel på just den modellen?
Vill inte ha en diesel eller en stor motor och läste om att den skulle vara rätt bränslesnål.
Läst en hel del om skruvade mätare på BMW bilar men undrar hur ni kollar upp detta? Om nån kan kolla det skulle jag vara väldigt tacksam.

Den är inte så bränslesnål som man kan tro bara för att det är en 318i.
Motorn är svag och du kommer behöva gasa mer för att uppnå önskad fart eller acceleration. Om du har råd så skulle jag titta efter en bil med rak sexa typ en 325i eller 330i så du får vridet. En välutrustad 325i 2009 och framåt borde väl inte vara så mycket dyrare.

Sen så är sedaner (E90) mer svårsålda än touring (E91). Skulle personligen leta efter en Touring.

Nu har jag kommit jätte långt ifrån ditt ursprungliga önskemål om 318i men jag tycker att det är värt att få den infon.

Vad är ditt maxpris? Ska du casha eller låna? Tror inte månadskostnaden blir så jätte hög om du kommer upp i 325i området.
En 325i Touring förbrukar runt 0.7-0.8l/10km blandat. Tror att en 318i ligger runt liknande siffror även om det är en skakig fyrcylindrare.

Sen så kan man få upp en 325i i 272hk med ett nytt insug och mjukvara (ca 10tkr) om man skulle tröttna på 218hk. 325 och 330i har samma motor, det enda som skiljer är insuget och mjukvaran.
Ev
13
EvilBoo
BMW 318I-2010
Jag har en 318i 2010, dock en touring. Bilen går väldigt billigt. Jag har kommit ner till 0.52l/mil vid långkörning och ligger runt 0.7 blandad körning med ganska tung fot. Jag tror inte att 325an eller större kommer i närheten av dessa siffror med lika tung fot. Sen är ju årsskattet nästan gratis i jämförelse.

Jag har inte haft några problem med min bil än så länge. Men jag har bara ägt den i 3 månader. Jag var lite orolig att den skulle vara för slö när jag köpte min.
Men konstigt nog så tycker jag att den känns ganska pigg istället:-) men det berättar nog mer om mina referenser än om bilen.
Självklart cash ;) Min maxpris är runt 140k och såg just denna som hade gått lite och all service och sånt är gjord. kollat självklart på lite större motorer och då har de gått runt 12k eller mer. Och jag är rädd om jag köper en sån kommer jag nog ha rätt tung gasfot.
Har polare som har 325 och kan garantera att den inte drar 0,7.

Vill inte ha en touring, man ser ut som man har familj. Sedan känns mycket mer stilren tänker jag :)

Mmm kollat skatten också och den ligger på bara 900 :O . Ska nog dra dit och provköra den och se hur den känns.
Men ingen som känner till några kända problem med dessa bilar?

Då ska du nog köpa den i annons. Såg fin ut.
Ev
13
EvilBoo
BMW 318I-2010
Jag håller helt med dig angående touring och sedanen. Jag ville egentligen ha en sedan, men eftersom jag har familj så fick det bli en touring.

Åk och titta på bilen och bestäm dig efter provkörningen.

Fyrorna som introducerades vid faceliften 07 har en vek kamkjedjesträckare.
Det har i vissa fall resulterat i att kedjan kuggat över redan vid låga miltal.
De innan facelift är bättre i det avseendet. Kan även läcka olja pga tilltäppt vevhusventilation. Rekommenderas att byta olja oftare än serviceintervallerna och undvika kortkörningar. Det är iofs inget specifikt just hos Bmw.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Just att en sedan är mer svårsåld än en touring talar för att köpa en sedan, eftersom den är billigare att köpa.

Jag har ekonomikört vår 325i mot min fars 316i på en 20 milasträcka i samma fart (vi åkte efter varandra) och bränsleförbrukningen stannade på 0,6 l/mil på båda bilarna. BMW:s moderna bensinsexor är imponerande snåla. Jag skulle absolut letat efter en 325i i ditt läge,

**BMW-ägare i 33 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
me
128
mekkhn
320i Touring -07
323i -86
525i Touring -93 såld
520iM -01 Imola
Honda 1100 blackbird
Volvo V70 2,4t
Borde vara lägre driftkostnader på en 318 vs 325.
Försäkring, servicekostnader, bromsslitage mm.
Motoreffekten vänjer man sig vid.
Jag har 150hk i min touring och den
är förvånandsvärt kul om man vill.

mvh
Ska dit imorgon och ta mig en titt.
Men är det så illa asså med kamkedjesträckaren?
Jag har kört polarens bensinsexa och jag kunde verkligen inte bara köra normalt. Hade alldeles för tung gasfot och är just därför jag försöker undvika de större motorerna. Men gud va goa de är att köra.

Tyvärr har det hänt på motorer som inte ens gått 10 000 mil och blir ju inte billigt om det inte går som maskinskada på försäkringen.
Hoppas den är lika fin som på bilderna. Ang tung gasfot så kommer du behöva varva mer för att uppnå effekt och acceleration med en svag fyra. Därför tror jag att förbrukningen kommer ligga i samma område som en 325i med rak-sexa. I en 325i så får du inline six ljudet och mycket mjukare gång. :)

Dom fyrcylindriga motorerna är skakiga och vibrerar mycket. Hade jag varit du som har 140 000 kr cash så hade jag lånat mellanskillnaden och köpt en välutrustad 325i för runt 190-210 000 kr. Det är mer pengar men upplevelsen är en helt annan och förbrukningen ligger på samma nivå.
me
128
mekkhn
320i Touring -07
323i -86
525i Touring -93 såld
520iM -01 Imola
Honda 1100 blackbird
Volvo V70 2,4t
Problemet med kamkedjesträckaren är det dyrt att
åtgärda ? Vad kostar delen eller vad kostar hela
jobbet på Bmw ?
Så nu har man vart och provkört bilen. Verkade otroligt fräsch. Motor och växellåda gick fint mm. Motorn var inte direkt så seg, rätt pigg faktiskt men kanske inte så snabb som man förväntar sig från en BMW. Men det blev inget av. Försökte pruta lite men det gick inte hem ;) Så nu får man leta vidare. 125K för det bilen är väl ändå bra? inte direkt skambud eller?
Märkte att jag ville ha lite pengar kvar till nya fälgar därför gick jag inte ut hela 140k. Blev smått ledsen för den var väldigt fin. Men vill inte lägga ner så mycket mer på bilen.

Btw jobbar inte atm så jag kan inte låna pengar så 140 är det jag kan lägga ut :(

Har inte hört om någon som endast bytt kamkedjesträckare i förebyggande syfte. De jag vet som råkat ut för haveri, har fått det täckt av försäkringen. Då byttes även kedjan. Skulle tro mellan 5000-10 000 om inget annat tagit skada. Är bara en uppskattning vad vissa andra märkesverkstäder tagit.
Runt 20000 kr med delar + arbete landar det mer troligt på. Får skylla på trötthet
me
128
mekkhn
320i Touring -07
323i -86
525i Touring -93 såld
520iM -01 Imola
Honda 1100 blackbird
Volvo V70 2,4t
Ok, då vet vi ungefär hur illa det tar i plånboken :)

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.