AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
7.433

Känner ni till Bilon.se i Göteborgstrakten

Sida 1 av 2
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Hej,

Hittade en prisvärd Mazda MX-5 hos dom. Länk Bilen är "billigast på Blocket". Svensksåld enligt Transportstyrelsen. Står registrerad på Din Bil i Gbg. Dom har väl bytt in den. Måste kolla upp om den är servad som den ska. Vad tror ni om:
1) Företaget
2) Bilen. Ser proper ut i alla fall.

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Jag svarar lite själv. Var idag och kollade på bilen och fick en blick av företaget också. Bilen var fin förutom ett skrap på höger bakfälg. Försäljaren påpekade att ett stenskott på huven också. Däremot hade dom ingen koll på om servicen var skött. Mazdan ska servas 1 gång per år eller efter 2000 mil. Eftersom det är elektronisk servicebok går det att kolla med någon MazdaÅF.
Företaget, nåja det var 2 killar som har jobbat på Din Bil (VW-åf) i Göteborg som ägde firman. Åtminstone den ena av utländsk härkomst av namnet att döma. Dom gör det också lätt för sig. Lämnar ingen garanti på bilen utan hänvisar till att köparen kan köpa till en 12-månaders garanti som Solid Försäkringar tillhandahåller.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
De har alltid skyldighet att stå för fel som uppstår inom 6 månader enligt konsumentköplagen. Om de försöker förneka det ska du inte handla där för då är de inte seriösa.

-------
//Lövet
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Vi tog aldrig den diskussionen. Ett par andra handlare som jag har pratat med säger på direkt fråga att dom lämnar 6 månaders gaRandi. I det här fallet gäller det en 2011a som har gått 1600mil. Så jag bedömer inte att bilen kommer att gå sönder inom det närmaste året. Det är alltid svårt när man intresserad av ett objekt. Det finns inte en uppsjö liknande bilar ute heller. Sedan är priset ca 10k under liknande bilar. Med extravaganta som kostar har man ett skydd under ett år. Priset är 4000kr.
Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
För det priset får du en Z4 3.0 från 2003-2005, är det inte mer bil för pengarna? ;)
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Har aldrig reflekterat över Z4:an. Säkert en härlig 6:a, men har redan en BMW och det räcker bra. MX-5 är nog tillräckligt rolig i alla fall och har omvittnat låga ägarkostnader. Hade en 320Touring -01 förut och den stod mycket på verkstad. Dock var det en trevlig bil.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Detta gäller för garanti:

MRF-Garanti i sex månader, dock högst 10 000 km, rekommenderas för bilar som vid leveransen är högst tre år (36 månader) gamla och gått högst 50 000 km.

MRF-Garanti i tre månader, dock högst 5 000 km, rekommenderas för bilar som vid leveransen är mer än tre år (36 månader), dock högst sex år (72 månader) gamla och gått högst 100 000 km.

För övriga bilar rekommenderas Trafiksäkerhetsgaranti.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
MRF-garantin är ju inte precis heltäckande, och på en så pass ny (och dessutom japansk bil) så lär den knappast göra till eller från. Jag antar nästan att firman förmodligen trodde att du menade riktig garanti, dvs om det fanns någon vagnskadegaranti kvar eller om Solids (helt värdelösa) garanti ingick.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det där är MRFs egna riktlinjer, inga bestämmelser som trumfar konsumentköplagen. Det går utmärkt att reklamera en bil som endast har "trafiksäkerhetsgaranti" inom 6 månader så länge det inte är normalt slitage. Det har jag gjort själv flera gånger och fått rätt varenda gång.

-------
//Lövet
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Eftersom den aktuella bilen är uttagen i juni 2011 borde den alltså ha 6 månaders MRF-garanti, men företaget är nog inte anslutet till MRF. Om vi summerar lite: Hur tycker ni att jag ska agera? Eftersom ni inte anser att Solidgarantin är värd sina pengar så gäller det alltså att ta ställning till bilen utan garanti. Jag tror personligen inte att MX-5:använda går sönder inom 6 månader / sommarbild, men jag kanske är naiv?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag tror inte heller den går sönder. Och om den gör det vänder du dig till Allmänna reklamationsnämnden om firman inte tar sitt ansvar. Du vinner garanterat där eftersom lagstiftningen är tydlig. Det tar lite extra tid bara tyvärr eftersom handläggningen tar några månader.

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
@Lövet,
Källa? Länk?
Mvh
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Här bland annat: Länk

Plus förstås att jag gjort det själv ett par gånger.
-------
//Lövet
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Jag pratade med en handlare som lämnar 3-månaders MRF-garanti på en likadan bil av samma årsmodell. Den ska tydligen täcka det som krävs för att bilen ska gå igenom en bilbesiktning. Vad säger ni om detta villkor?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att det inte ersätter lagstiftning. Men som sagt, det finns utrymme i lagstiftningen för att neka ersättning för slitdelar och om en sådan är anledning till att en bil underkänns i besiktningen så borde garantin vara en förbättring.

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
En varudeklararation "dödar" all reklamationsrätt i praktiken.
Lövet, du får det att låta som en nybilsgaranti när du hänvisar i kons.köplagen.

Så är det inte! MRF sammanställer väldigt tydligt vad som kan förväntas.
Mvh
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
MRF = motorbranschens riksförbund. Knappart opartiska i sammanhanget...

Naturligtvis täcker inte konsumentköplagen fel som handlaren skriver på varudeklarationen, det har jag aldrig påstått. Men av 1000 begagnade bilar på Blocket står det "N" i alla rutor på 999 av dem...
Åtminstone i prisklassen jag brukar handla i.

Samma sak så gäller den inte slitdelar så tillvida dessa inte är i ett skick som är sämre än vad som kan förväntas i förhållande till pris/mil. (Här är anledningen till att jag exemplvis lyckades få ok, skivor och belägg bytta på handlarens bekostnad. Vid det miltalet ansågs det inte normalt att behöva byta)

Jag förstår om du blir nervös eftersom du är bilhandlare men det jag skriver stämmer. Du kan reklamera allt som inte går att härleda till slitage (bromsar, däck, koppling osv) inom 6 månader även om du fått en sämre "garanti".

-------
//Lövet
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
En intressant diskussion som kommit igång. Jag glömde säga att bilen har en varudeklaration som Din Bil har gjort inför försäljningen till BilOn. Den satt på rutan. Som Andreas skriver så stod det N i alla rutor.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Som sagt, lägg inte så stor vikt vid MRF-garantin. Bilen är ny, varudeklarerad av Din Bil och du är skyddad enligt lag. Provkörbilen och bilda dig en uppfattning, men garantins vara eller inte vara ska inte vara avgörande för köp.
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
acey, innerst inne håller jag med dig. Bilen är "så gott som ny" i mina ögon även om den snart är 3 år gammal. Enligt det som skrivits borde den ha 6 månaders MRF-garanti. Jag tycker fortfarande att bilfirman smiter undan. Dock hänvisar till att kunden ska köpa extra försäkring/garanti så att dom slipper ta ansvar.

Håller du med om att Solid-garantin är "värdelös"? Är det för mycket som undantas?

Jag har ägnat dagen att ringa runt lite och har som jag nämnt hittat en likadan bil (annan färg) som står hos en Mazdahandlare 35 mil bort. Den är fn 5.100kr dyrare men känns spontant lite bättre eftersom den ska vara utan skavanker och dessutom lämnar man 3 mån MRF-garanti. Enligt Marins inlägg borde det vara 6 månader. Får ta upp det med dom om jag går vidare där.

Svårt att bara åka och provköra den. Jag får bestämma innan vilken som verkar bäst och titta och provköra innan ev kontraktsskrivning.

Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Mazda har väl 3 års fabriksgaranti om inte annat?

Svar Nej, en gammal Z4 i apful E85-version med klart högre strulpotential och inte ens maskinskadeförsäkring är inte mer bil för pengarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.