AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.481

E39 523i - 1997 SRS krockkudde lampa lyser konstant

fl
3
floyd
523/97
Gick ej genom besiktning pga. krockkudde lampa tänds. Vad kan man göra?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med att göra en felkodsavläsning så du vet vad det är som gör att lampan lyser - det kan vara många olika orsaker.

En vanlig orsak är att sensormattan i passagerarstolen är trasig och då tänds lampan. Fixas genom att byta sensormattan för x-tusen kronor ELLER bygga en enkel "simulator" som får bilen att tro att någon alltid sitter i passagerarstolen (och därmed utlöses passagerarairbagen även om ingen sitter där vid en krock).
Kostar några tior och det finns en utförlig byggbeskrivning under "gör-det-själv" i vänstra delen av forumet, skrivet av Hasso.

Men det kan som sagt vara andra saker som sätter felkoden och tänder lampan - så läs av felkoderna!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ji
224
jim 330 touring
BMW 118D F20 M-utrustad
Hasso´s gör-det-själv" funkade utmärkt på min e46 delarna kostade 5.10 kr och då köpte jag dubbla uppsättningar tog 10 min att fixa sen va min lampa släckt

there can be only one
fl
3
floyd
523/97
Tack för rådet killar.

Det visade sig efter felkodsavläsning att det är både förare och passagere airbag som inte fungerar. Misstänker att båda sensormattor är trasiga på stolar och att det kan kosta en del pengar så jag väljer den andra alternativet.

Mvh. Enad
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, nu sitter det inte någon sensormatta på förarsidan...

Det kan vara kablaget under stolen som strular, inte helt ovanligt det heller - det kan räcka med att man lossar kontakterna och gör rent ordentligt men det finns också en "renoveringssats" att köpa - det går dock att göra själv genom att skarva ihop kablarna utan att använda kontaktstycket.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Förar och passagerar airbag har inga kopplingar till stolen, kan dock vara kontaktstycket till airbagelektroniklådan, borde sitta någonstans vid handbromsen på kardantunneln. Kan vara dålig kontakt där.
När fick du felet första gången?
Felsökning i airbagsystemet är dock lite otäckt med tanke på laddningarna, man bör veta vad man gör.
FAF
fl
3
floyd
523/97
Hej
Nu har jag gått genom alla kontakter under stolar men det hjälpte inte. Eftersom
det är snart körförbud på min bil så måste jag testa det med simulering.

mvh.Enad
Enad: observera att lampn inte slocknar av sig själv, när felet är avhjälpt. Den måste släckas med hjälp av någon diagnosutrustning.
/Lennart
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
nu är det inte där problemet ligger eftersom ditt fel enl uppgift var förar och passagerar airbag. men som skrivits att felen måste raderas för att släcka lampan när väl felet är lagat.
FAF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.