AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.463

E70 X5 - 2009 CCC Professional till CIC retrofit. Måste jag ha GPS-antenn?

me
95
mevvan
BMW X5 3.0D xdrive 2009
Som rubriken lyder. Jag ska börja med min cic retrofit går då från ccc proffesional till cic 8,8 i kittet jag fick hem fanns en extern gps. Nu är frågan måste jag använda den? Går det inte att köra på vefintlig fena?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Du kan använda den du har i hajfenan. :)
me
95
mevvan
BMW X5 3.0D xdrive 2009
sim: Okey tack för svaret, men vet du om jag måste dra något speciellt till den eller kan jag köra befintlig kontakt bara?

Med vänlig hälsning,
Mevvan
me
95
mevvan
BMW X5 3.0D xdrive 2009
Som svar till min egen fråga NEJ behövdes ingen ytterligare dragning bara att ta befintlig BLÅ kontakt och stoppa in i enheten så funkar det.

Är klar med min retrofit nu och att funkar som det ska combox nästa vecka.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Mevvan,

Har du alltså retrofittat till CIC-HDD baserad navi själv? Coolt! Hur lång tid tog det? Krävde det att du kodade eller köpte du färdigkodad? Får jag fråga om totalpris och ev problem?

"BMW, probably the best car maker in the world.."
me
95
mevvan
BMW X5 3.0D xdrive 2009
Stilren: Japp jag gjorde allt själv igår. Jag skulle först lämna in bilen för att få det gjort. Men valde att testa själv och det va ärligt talat super enkelt.

Jag började klockan 15:00 och var klar 20:00. Då gjorde jag om det två gånger under processen för att vara säker på att allt satt som det skulle. Och jag tog det försiktigt. Men nu skulle jag nog fixa det på 1-2 timmar.

Jag köpte ett färdig kit med alla dela för 10500. Sen betalade jag 2000 för kodning och emulator. Då byggdes emulatorn in i enheten. Så totalt 12500.

Jag hade lite småbekymmer faktiskt acn slutade funka och 4x4 på bilen la av. Jag lossade på allt och gick genom alla kablar. Det visade sig att en kontakt satt löst. Så löste det snabbt. Och 4x4 började funka när jag tog en runda med bilen.

Jag tror att det berodde på att batteriet var urkopplad. Sen hade jag lite problem med själva enheten. Där man ändrar låt och höjer/sänker. Den funkade inte. Bakom enheten fanns det en liten flatblads kontakt som hade lossnat av allt meck så jag satte dit den och det funkade.

Så det va inga problem som inte gick att lösas.

Det är lite kodning kvar på bilen som ska göras ikväll och det är för back kameran. Annars funkar allt prima.

Så totalt hamnade allt på 12.500.
Har beställt en combox för 2000 via eBay. Så sätter dit den när jag har tid

Fråga bara om det är något jag hjälper gärna till. Jag personligen hittade inte så mycket info om hur det skall göras. Men massa info om vad d kostar och VEM som kan göra det. Så jag berättar gärna hur!
me
95
mevvan
BMW X5 3.0D xdrive 2009
Kan också säga att jag köpte ny hållare till växelspaken så att kontrollen för idriven skulle få plats så jag slipper såga upp ett hål.

Denna kostade 410 kr
Köpte även stickkontakt 4 st för 30kr styck att ha extra om ngt går sönder.
St
1.200
Stilren

Vart handlar man hårdvaran mest ekonomiskt? Vart handlade du? Har du kvar din CCC-enhet eller fick du skicka den till din återförsäljare? Har sett bägge typer av lösningar nämligen.

Har har mailat lite mer vissa större aktörer inom området men det blir helt andra pengar i deras offerter. Iofs med lite tillval som BT, navi kartor etc. Men runt 2500 +/- USD om jag inte minns helt fel?

me
95
mevvan
BMW X5 3.0D xdrive 2009
Jag köpte mitt på ebay faktiskt. Från en som har ett gott rykte. Jag behöll min ccc, kan säkert kränga den för 4-5000 men vill ha kvar den ändå. Jag vet vilka aktörer du menar. När jag mailade och frågade pris skulle det kosta över 20.000.

St
1.200
Stilren

Dum fråga, är det värt det?

Jag tänkte till M6:an. Men då krävs en ny centerkonsol för iDrive-reglaget också. Det blir minst 15k plus den kodningen som krävs - den grejer jag inte själv men jag tror nog monteringen är OK.

Det jag undrar t.ex. är hur det blir med bilens servicehistorik som är lagrad och visad via iDrive? Samt M-specifika funktioner i menyerna i iDrive? Spelar det roll? Måste CIC-enheten komma från en M6 eller räcker det om det är för en E6X. Antar att det kodas om till M6:an specifik med hjälp av chassinumret men det känns farligt med all elektronik och alla system.

Men så nice det hade varit om det funkade :-)

me
95
mevvan
BMW X5 3.0D xdrive 2009
Haha om det är värt det. Jadu Jag frågade mig det också innan jag köpte och gjorde allt. Det är ett nytt system bara. Sen om jag bygger på rätt med combox och connected drive så är det väll värt det. Det är verkligen svårt att svara. Jag gjorde det mer för att jag annars tröttnar snabbt på min bil. Så jag hade säkert kunnat överleva utan.

Hmm det där med service historik, menar du själva service menyn när det är dags för service etc?

För det är ju lagrad i bilen inte i idrive. Den förmedlar bara informationen vidare till dig. Angående m specifika menyer så är det inga problem du kommer ha motsvarigheten fast i cic. Det är så jag förstår det iaf. Systemet måste inte komma från en m bil utan det räcker om det är från E6x serien. Men du kan inte ta en E70 cic och platsa i en M6 om man säger så.

Tänk såhär du gör egentligen inget fel du tar något original och eftermonterar. Det är inga Kina grejer som kan förstöra din bil. Och man drar egentligen inte om så många kablar. Eller liknande så jag ser inte vad som skulle kunna gå sönder. Jag förstår att det är läskigt med all elektronik men så länge man gör d rätt så tror jag inte att något händer.

Det är en annan sak om man ska dra om massa kablar och pilla i bilens egna dator. Så förstår jag. Det skulle jag inte vilja göra med risk för att förstöra något.

Men att göra en retrofit på cic. Det är nästan ut med det gamla in med det nya punkt slut.
me
95
mevvan
BMW X5 3.0D xdrive 2009
Måste få omformulera mig angående om det var värt det. Nej det va inte värt det. Är jag nöjd? Ja Jag är nöjd.

Men om jag hade fått välja nu hade jag inte gjort det haha. Jävligt svårt att förklara hur jag menar. Men som sagt jag va trött och ville göra något nytt i bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.