|
|
|
|---|---|
|
Har en fråga om navi 2014 skivan higt funkar på min mk4 spelarare. Navi hight 2014 ligger ju på 2 skivor. Har en x5 -05 årsm. Vill inte bränna ut om de inte funkar. | |
|
Är det inte så att Västeuropa ligger på ena och Östeuropa ligger på andra skivan. //m Freude ist BMW |
|
|
Orkar min navi med 2014 skivorna. Mk4 kanske är för gammal 2014. Har en buisness 2013 skiva om nån är intreserad av den. |
|
|
Hej, Frågan är inte om MKIV "orkar" läsa - för det gör den, utan om du har rätt skivor. "High"-skivor passar inte i "Professional" och tvärtom. Så du får nog kolla vilket navigationssystem du har. /Lennart |
|
|
Det sitter ju en higt skiva i nu som är från 2006 orginal skiva. De andra får kolla upp. Återkommer med mer info så andra får ta del av det om ni är intreserade. Tack så jätte mycket så här långt i förhand |
|
|
High ska vara korrekt för en MK4 men vissa kartutgåvor kan ligga på en double-layer skiva och bränner du en sådan så behövs det en version av Navi OS som klarar dessa skivor. Med tanke på att det rör sig om två skivor så är det nog single-layer och då ska det inte vara några problem. Gissningsvis så har det varit en skiva DL som original men den som har rippat den har sedan lagt det på två skivor. Det är väl bara att testa att bränna en av skivorna och pröva i bilen? Vad kostar en DVD-skiva? Några kronor... om man inte köper dem styckvis. ___ //Ulf |
|
|
+r skivor gick inte. Frågan är om - r skivor funkar. Och sen bränna de saktaste som går 1 gånger hastighet. För mig minus skivor funkar bättre för naviskivor... |
|
|
Hej, Som jag skrev i en annan tråd, är det inte bara att bränna som när man bränner en vanlig datafil. Din/dina filer har antagligen formatet *.iso eller *.img. Då måste du i brännarprogrammet välja "Bränn ISO till DVD" eller motsvarande. Plus eller minus spelar nog ingen, eller åtminstone bara en marginell roll. Det är heller inget krav på att bränna långsamt, om utrustningen klarar högre hastigheter. Operationen är inte lika kritisk, som du tycks tro. /Lennart |
|
|
Jag hittar ingen av mina gamla High-skivor men till Navi Prof (E61) så har jag både + och - skivor och båda har funkat. Som Lennart skriver så måste man skriva på rätt sätt. Om inte brännarprogrammet har funktionen ISO till DVD (vilket var vanligare förr i tiden) så får man t ex Daemon Tools som skapar upp en imaginär disk (DVD-skiva i detta fallet) av din ISO och sedan kör man "kopiera DVD" i brännarprogrammet. ___ //Ulf |
|
|
Ja försöker igen Men bränna saktare har jag erfarenhet av att de funkar bättre Så har de alltid varit i mina fall hela tiden. Men de andra ni tar upp är jag helt med på. Återkommer med mer info hur de går. Tack för alla era råd ni är verkligen grymma |
|
|
Nu funka gps-skivan klockrent Använde -r skiva o brände de saktaste jag kunde. Verkar som +r är tjockare skivor och har svårare o läsa av. Sen img-filer ska man bränna så sakta som möjligt för att funka stabilt. Tack för alla era svar utan er så hade varit dyrt o vara bmw ägare;) Mvh dicka |
|
|
Hej, Kul att det gick bra till slut! Tack för återkopplingen! Sådan borde fler ägna sig åt! /Lennart |
|
| @ dicka o, har du laddat ner programvaran för att bränna? I så fall vart ifrån? Har en MK4 i min E46 | |
|
Hej, Lägger mig i igen... :-) www.imgburn.com /Lennart |
|
|
Linnskog googla på "bmw high fixed" tryck sedan på en av de översta träffarna från pirat_bukten. Den har jag använt, fungerar perfekt. Krävs dual layer skivor då det verkar vara en original rip. DVD2 är den som innehåller Sverige. Min bil: Länk |
|
| Mange takk! Måste man ha en sån dual layer brännare eller kan man vända på skivan? | |
|
Linnskog, den har bara en sida men två lager. Ser precis ut som en vanlig. Brännaren måste stödja det men det gör nog de flesta idag. Min bil: Länk |
|
|
Innan ni bränner dual layer så se till att er version av Navi OS stödjer detta. Om jag inte minns fel så är det V31 som detta kom på. ___ //Ulf |
|
|
Jag gjorde en lite udda upptäckt. Skivorna fungerar bättre om man bränner med Windows egna brännarprogram än om man bränner med Image Burn. Varför vet jag såklart inte men man ser rent fysiskt på skivan att bränningen är olika. Sen kan man testa lite hur lång tid det tar för navin att komma igång från det man stoppar in skivan. Det ska ta 10-20 sekunder inte mer, då är det något fel. Antingen på skivan eller läsaren. Hade en skiva som förvisso fungerade men den tog ca en minut att få igång och sen blir systemet trögt, både när man skriver in adress och när man kör med navigation. Min bil: Länk |
|
|
Provade att bränna i två olika hastigheter men ingen fungerade. Dock kom jag på i efterhand att jag har ju: S609A Navigationssystem Professional. Alltså fungerar inte high skivorna i denna? Jag måste leta efter professionalskivor? |
|
|
Så är det, ja! /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.