AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.585

Vibrerande bromsar trots nya skivor samt belägg E60 530xi - 2008

Sa
101
Santrik
BMW 325i Touring -89
Halloj AP.

Har fixat nya bromsar samt belägg på min E60 530xi och ifall man nu måste bromsa in hårt så börjar det vibrera i ratten som och framdäcken står på varsinna asfaltsplattare.

Vad kan vara fel i bilen?

Av vad jag har läst mig till så tippar jag på styrstagen eller länkarmen, men finns det någon med lite mer insikt i det hela, någon som kanske har varit med om samma sak?

6cylpower
10cylpower ska det bli.
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Det brukar väl oftast bero på "dragstagen", de främre länkarmarna.
Lyft bilen fram utan att belasta framhjulen. Bryt sen i de främre, innre bussningarna, de kommer med stor sannolikhet att vara mjuka och glappa lite.
Jag bytte på min 525a i höstas och det gjorde en stor skillnad.
Går att köpa hela framvagnsatser, av hög kvalitet, på EBay för samma pengar som ett par dragstag kostar hemma.
Har man plockat ner allt för att byta dragstagen kan det vara läge att byta resten oxå när man ändå håller på.
St
80
Storfoten
530 XDT - 17
Dåliga dragstag gör att skrivorna slår sig. Byt dragstag lite kvickt innan du har pajat de nya skivorna. Been there, done that.
Sa
101
Santrik
BMW 325i Touring -89
Right.
Får fixa det in the upcoming month.

Så hädanefter är det riktigt lugn körning som gäller! Passar inte alls känner jag :(

6cylpower
10cylpower ska det bli.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Hur långt har din bil rullat?
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
som sagt
byt dessa..

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Uppkom vibrationerna direkt efter bytet?

Dåliga bussningar/ länkarmar gör inte att skivorna slår sig, det är bara en gammal myt.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Jag upplever samma problem äcen om det inte.är så mycket. Köpte nya skivor och belägg fram från Getech och fick problem med vibrationer efter nån månad. Efter kontakt med Gert på Getech så sa han att det kunde bero på en dålig bussning i framvagnen. Han bad min lämna in bilen på en verkstad på hans bekostnad för att få klarhet i om felet ligger i bromsarna eller i dåluga bussningar. Proffsigt hanterat tycker jag. Ska boka tid på verkstad kommande vecja och återkommer med resultat.

Är bytet av en "länkarmssats" typ denna... Länk något som man byter själv hemma i garaget eller behövs specialverktyg? Behövs en hjulinställning efter bytet?

Mvh Jimmy
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Ja, det fixar den normalhändiga utan problem. Man kan behöva en gaffel att slå isär p-änden från hjulspindeln med, finns billigt på biltema.
Ja, det behövs definitivt en hjulinställning. Byter du allt i en sån sats har du haft isär hela framvagnen och vem vet vart hjulen pekar efter det.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Lite beroende på när det började vibrera efter bytet så kan det också vara ett kärvande ok som har fått bromsskivorna att "slå" sig. Ett kärvande ok kan resultera i att bromsbeläggen ligger kvar på skivan när man stannat och på så sätt bildar ett avtryck, och vips har man en ojämn yta på skivan.

Men är det så att bromsvibrationerna fanns innan bytet så är det nog som sagt någon bussning i framvagnen som är mjuk.
Sa
101
Santrik
BMW 325i Touring -89
Vibrationerna va där innan jag bytte så jag var helt säker på att det var bromsarna. Bussningarna i framvagnen är bytta. Hjulinställning är gjord professionellt på GWE i bagis, södra sthlm. Blir nog till att byta dragstagen isåfall..

6cylpower
10cylpower ska det bli.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.