AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.270

F10 2010'a vatten samlas på tröskeln till höger bakdörr

gu
31
gucpm
BMW 530e M-sport
BMW 320XD M-sport
Mini cooper
Saab 9-3 Cab TTiD Turbo X
Hej,
Min 520D från 2010 samlar vatten innanför yttre och inre gummilisten på höger bakdörr.
rinner ut så det skvalar till när man öppnar dörren efter regn. känt fel?
Antar att yttre listen inte är tät och det letar sig in vatten upptill som inte kommer ut nertill.
men skall det finnas någon avrinning som är tät eller skall det inte komma in vatten alls tro?

Någon som haft problemet?

Mvh Per
T-
82
T-pwr
520d f10 -12
900 Aero -88
Det är plastskyddet som sitter innanför dörrklädseln som inte är helt tät vid nån punkt. Du får riva bort dörrsidan och kolla så att skyddet är helt och att inte limmet har släppt någonstans. Ett rätt så vanligt fel.
gu
31
gucpm
BMW 530e M-sport
BMW 320XD M-sport
Mini cooper
Aha,
har försökt att lossa dörrpanelen på bakdörren nu, fick loss trim listen utan problem men där satt ingen skruv bakom.
Sen lossade plastkåpan innanför dörröppnaren i baksidan någorlunda men jag vet inte riktigt hur jag skall lossa den i framkant, nu är den lite lös i bakkant men framåt sitter den riktigt rejält fast, skall den tryckas åt något håll eller vid vilket klockslag skall man in och lossa någon hake?

Antar att dörrsidan sen sitter med plast nitar i hål som skall dras loss sen bara, för att sen lyftas av plåt kanten upptill.
Hur många skruvar sitter den med och var sitter dom?
Själva dörrhandtaget döljer inget va?

Jobbig bil när man inte har någon verkstadshandbok att tillgå...eller man är feg och vill inte bryta sönder delarna.
Mvh
Per

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Prov att gå in på Länk och ta ner installationsanvisning eller video på hur man byter högtalare på F10, det inkluderar hur man tar loss dörrsidan.
På äldre har det alltid varit en skruv i innerhandtaget, sedan loss med clipsen och dra rakt upp ganska bestämt så släpper den vid handtaget och vid rutan.
gu
31
gucpm
BMW 530e M-sport
BMW 320XD M-sport
Mini cooper
Dom visar enbart framdörren men det kanske är så att bakdörren enbart sitter med en skruv under öppningshandtaget som antagligen lossas på samma sätt som fram.
Mvh Per
gu
31
gucpm
BMW 530e M-sport
BMW 320XD M-sport
Mini cooper
Nu är det löst,

bakdörrs panelen sitter med en skruv bakom plastskyddet bakom öppnings hantaget. Lossa bakre delen först rakt ut, sen trycker man den uppåt utåt i nederkanten samt sen ner och ut. samma som på audio videon för framdörren.
sen är det bara att få in fingrarna under panelen i ett nederhörn och arbeta loss plast nitarna med ett litet ryck.
sen lyfts panelen uppåt.

Och sen fäster man fuktskydds plasten så det inte rinner vatten mellan panelen och dörrplåten.

Om jag undantar googlandet så tar det max 1 timma att göra jobbet. som BMW verkstaden ville ha 3500 kronor för... skall ringa och fråga hur många timmar det är satt på denna åtgärd. Som dessutom verkar vara något av ett fabrikations fel. hälften hade ju varit rimligt.

/per
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det tar ju en liten stund om man gör det rätt, dvs sliter bort den delen av butylbandet som blivit förorenad,tvättar med nåt starkt och ersätter med nytt butylband som man värmer ihop. Då blir det en bestående lagning.
gu
31
gucpm
BMW 530e M-sport
BMW 320XD M-sport
Mini cooper
Jo nu tog jag butylband från Volvo(rund ca 6mm), en lite mer klistrigt / mjukare variant vilket lär vara bättre än originalet som bevisligen lossar.
Gick på 1 timme för mig.
Då borde proffsen göra det på samma tid, är ju otroligt god åtkomst till ytorna, ingenting är dolt eller svårt att jobba med.
Funderar på om jag skall ta dom andra dörrarna med i förebyggande syfte.
Fick också monterat bort den för mig helt onödiga askkoppen som själ utrymme i de redan väldigt små förvaringsfacken i bilen.
/per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.