|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har en 525iA som gått strax över 17000 mil. För ca 300 mil sen bytte jag vevhusventliation (Cyklon med alla dess slangar) och gjorde rent oljepåfyllningsröret samt gjorde rent plastbryggan som sitter på insuget. Detta ingrepp gjorde jag eftersom det var fullt med gult klegg i oljelocket, samt att han tryckte ur sig olja från bakkant på ventilkåpspackningen så det luktade så där skitäcklig bränd olja! har även bytt ventilkåpspackning med dess gummiringar. Det lilla trista med det här är att jag har precis samma problem nu som jag hade innan jag bytte allting, dvs fortfarande gult klegg i locket och en hemsk lukt i kupén! är det någon som har nåt tips på vad man ska göra som nästa åtgärd? //Viktor | |
|
hur gjorde du med röret till oljestickan? FAF |
|
|
rengjort noga. har jag bilen på tomgång utan oljestickan i röret så har jag vakuum i det röret, om det kan vara till någon hjälp. Pratade med Bildelsimporten i Uppsala idag, dom sa att om man har bilen på tomgång och tar bort locket till oljepåfyllningen så ska man märka att motorn ändrar gång, men det gör man inte på min bil. så nåt är galen helt klart |
|
|
Det är fel, det enda är att det ska vara ett svagt undertryck i hålet med oljelocket av. FAF |
|
|
Gilber: böt du bara ventilkåpspackningen eller både ventilkåpa och packning? Ibland kan ventilkåpan slå sig efter man monterat bort den. Har den slagit sig blir det inte tätt och den fortsätter läcka olja. Lukten kan sitta kvar ett tag om det droppat ner olja på tex grenrör. Där det är svårt att torka rent efter oljedropp. Kör du många korta sträckor så är det lite förödande för vv på dessa motorer. Täck grillen med liggunderlag så motorn kommer upp i temp fortare Och att man förhindrar att kalluft kyler ner plastbryggan. Sedan tycker jag att du söker på VV så kommer du få några timmars läsning. :) //m Freude ist BMW |
|
|
Exakt. Att täcka grillen ger betydligt mer än att isolera ventilationen. Vevhusgaserna passerar ju den kalla ventilkåpan innan vevhusventilationen så det är inte ett dugg konstigt att det kondenserar där och bildas gult kladd i locket. Detta oavsett hur väl man kapslar in ventilationsslangar och cyklon. Att minska luftcirkulationen i motorrummet så att det har en rimlig chans att bli lite värme i ventilkåpan är nog det som gäller. (Eller go redneck, lägga en gullfiberskiva på kåpan och klämma fast med huven) |
|
|
Anders-72: Redneck! I like! :) Freude ist BMW |
|
| täcka för njurarna gör att klegget på oljelocket försvinner | |
|
spit64: var det en fråga? Freude ist BMW |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.