|
|
|
|---|---|
|
Har börjat titta lite på en E65 och tänkte höra mig lite för om utrustningen och när den kommit. 1. Bluetoothförberedelse. Från vilka år finns detta och finns det i kombination med inbyggd telefon? Lur i bilen är ju fint men jag vill absolut ha Bluetooth till min mobil. 2. Stolar. Vilka olika kombinationer finns? Komfort/sport/ventilerade/standard? Likaså baksäte, finns det två modeller, normal eller inställbara? 3. Fjädring. Förr fanns ofta nivåreglering enbart i bilar med drag. Är det så nu också eller på alla? Luftfjädring? Vilka årgångar? 4. Taklucka. Finns det olika modeller eller enbart standardstorlek? 5. Navigering. Vilka versioner finns och vilka skillnader finns? Var en jäkla massa på E38 vill jag minnas med 4 olika versioner med olika format på cd/DVD/skärm... 6. USB. Vilka stereos har ingång för USB minne? Alla? Inga? Prof/business? Årtal? 7. Motorer. Någon man ska akta sig för? 8. Vilka övriga finesser ska man leta efter eller akta sig för? 9. Övriga modellrelaterade fel? (som pixelfelen på E38, auto-draget på E60 osv) | |
|
Kör en snudd på fullutrustad E65-740d 2004 sen tre och ett halvt år tillbaka och har även letat efter en 2007-2008 745d med motsvarande utrustningsnivå så jag kan nog ge lite tips. :) 1. BT fanns 2007-2008. Tidigare modeller har det men det funkar enadst med den inbyggda telefonluren. 2. Rekommenderar Komfortstolarna med ventilation (och givetvis värme). Bättre stolar i en bil får man leta efter. 3. Det finns luftfjädring med nivåreglering som går att ställa i Comfort eller Sportläge. Kallas EDC. 4. Finns en typ av taklucka och det verkar vara monterat på de flesta bilar. 5. Har bara sett Navigation Professional på alla bilar jag kollat på men tror även den mindre Business ska ha varit ett alternativ. 6. USB finns inte men går att fixa med en Dension Gateway 500 som emulerar CD-växlare. Behövs en facelift-bil(eller MMIt från en) för att kunna se text med låttitlar osv. 7. 6-cyl dieslarna har antagligen samma problem med swirl flaps som kan lossna och sugas in i cylindrarna som 3- och 5-serien. Har dock inte hört nåt sånt om 40d eller 45d v8-dieslarna. V8-bensin kan få problem med ett kylrör som kan bli dyrt att byta. Finns mycket info om det på bimmerfest.com's E65-forum. 8. Kan klart rekommendera ventilerade stolar, adaptiv farthållare och rattvärme. 9. PDC-sensorerna dör eller felindikerar efter ett tag. Går att köpa nya på Ebay från England för ca 200kr/st. De är omålade men gjorda i svart plast så har man en svart bil är det bara att montera. Angeleyes har jag bytt 3 ggr. Övrigt som bytts DVD-läsaren till navigatorn. Kontrollmodul till bakluckeöppningen. Fästet för vajern i huvöppningshandtaget. Parkeringsvärmaren vill inte starta på egen hand men startar som hjälpvärmare när motorn kallstartas. Annars är det bara slitagegrejer som bromsar, länkarmar, styrleder, hjullager osv... |
|
| Tillägg till 2. Baksäte finns i två varianter, standard och komfort med elinställning. Sen går det även att få ventilation i baksätet. Värme bak tror jag var standard. | |
|
Tillägg till 5. Det finns tre olika versioner på Navigation Professional, Navi01, Navi02, och Navi03. 01 är CD-baserad och fanns 02-03. 02 är DVD-baserad och fanns 04-05 03 är DVD-baserad och kom med faceliften. Bättre grafik och snabbare interface. |
|
|
Fjädringen finns i flera olika utföranden. Standard = Snik Sport = Lägre? EDC = Variabel dämpförmåga Nivåreglering = Sitter bak och är av lufttyp Dynamic drive = Ett system bestående av variabla krängningshämmare som tillsammans med EDC ser till att bilen kränger minimalt. Ger pga minimal krängningshämmning vid körning rakt fram mycket mjuk och skön körning. Man kan ha flera av sakerna samtidigt. |
|
|
Finns även tillvalet Adaptive Drive (utrustningskod S2VAA). Har inte lyckats luska ut skillnaden mot Dynamic Drive, om det inte är samma med utökningen adaptiva stötdämpare? Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.