|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Hm 2 av 3 har havererade bakrutetorkare. Slappt. Det tar inte många minuter att smörja in axeln så man slipper ha den på trekvart. Det behöver inte säga så mycket om bilen i övrigt iofs. Man får sällan veta så mycket om hur en bil faktiskt har skötts, förutom att det absolut bör finnas nån form av bevis på service (stämplar från verkstad, eller bättre, pärm med kvitton där ägaren bytt själv, dessa personer har troligtvis vårdat sin bil mer än vanligt). Köper man privat och råkar tycka att ägaren är trevlig och har samma värderingar och kankse tom verkar ha stenkoll på just E39 är det ju trevligt (men kräver att du också har koll så du kan sålla bort alla snackare), men ibland kan det vara lika bra att slippa träffa den tidigare ägaren. :) Så det är det gamla vanliga: Titta noga och provköra. En fräsch inredning utan sparkmärken på dörrsidorna och trösklarna kan ju vara ett gott tecken. Titta noga efter rost, speciellt om man inte hållit efter stenskott och sånt, och det finns rost som börjar krypa ut så den blir dyr att fixa (synlig)! Provkör. Bilen ska helst kallstartas, så man hör ev missljud och får veta att så många givare som möjligt funkar, att den blir varm rimligt fort och går jämnt o fint under hela uppvärminingen. Känns bilen bra och är stadig på väg, i kurvor, vid bromsning och över ojämnheter är det bara att slå till och hålla tummarna! Även om ägaren pussat sin bil på BMW-märket varje kväll betyder det inte att den inte kommer att gå sönder för det (men du måste köpa nytt BMW-märke, ca 200kr), så du måste räkna med att hur länge du än letar efter den perfekta begbilen behöver du ändå vara beredd på att reparera något inom 3-36 månader, eftersom otur drabbar alla. :) Det mesta i chassit är ju förbrukningsvaror faktiskt. Sen tycker inte jag man ska vara för kräsen, acceptera kanske såna fel som är enkla att fixa på en bil som är fin i övrigt (bakrutetorkaren..) , annars kan det ta lång tid att hitta en bil. Beror på hur mycket tid man vill/har att lägga på att leta, åka runt o prova etc. Du bor ju i Östergötland dessutom, kom förbi mig sen så kollar vi felkoder. :) |
|
|
visst repa bilen det kan jag ta bara jag inte få ge 40k för ny motor....DET har inte plånboken råd med! Men den perfekta E39 finns nog inte.... gått så långt att jag börjat kolla på sedan:er oxå. Borde ju få in barnvagnen där med :) Jajjemen östergötland born and raised! |
|
|
Jag hade tittat på 3-serie E91:or istället. Har haft båda och de är jämförbara invändigt. Några centimeter mindre bagage på E91 möjligtvis. Vill dock minnas att E39 sedan och E90 (sedan) har exakt lika stort bagage. Däremot är E39 som ett skepp både exteriört och körmässigt. Som alternativ två hade jag tittat på E61 som redan nämnts här. Mina E39:or är de BMW-bilar jag haft absolut mest problem med. Förutom rost överallt så gick mycket annat sönder. Det finns en diger fellista i begguiden: Länk Även om det är trevliga bilar är det tyvärr inget jag någonsin skulle överväga att köpa igen. |
|
| Epsilon, håller helt med dig vilket jag också uttryckt i tråden. Framförallt hade jag slängt ögonen på en e91, borde funka bra för TS behov, som han uttryckt dom. | |
| svårt o hitta E91 för dom slantarna... | |
| Nej, du är ju i de här trakterna och nosar. Länk | |
|
Ni sätter ju verkligen griller i huvudet på mig Men 80k är lite i högsta laget mer 70k tyvärr! |
|
|
vad du än köper, se till att du har pengar kvar för reparation och service! |
|
|
Precis som marin säger.... Du måste ha lite reserv, för reperationer... Så för Guds skull lägg inte alla pengarna på bilköpet....utan att ha kassa till ev reperationer.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.