AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.488

Ska jag köpa BMW E39 Touring eller Volvo V70?

Sida 4 av 5
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
BMW-Beginner: Jag kollade var den var nysåld och var den var servad.
Bilen hade bara gått 1500 mil 2006-09.
Vet att det finns lite rost innanför tanklucka (ca 1000-1500 att fixa), men inget annat enl säljaren men man får ju kolla såklart.

Min bil:

Länk

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Skulle säga att ev. reparationskostnad beror mer på val av verkstad än märke i detta fall. Delar till BMW är inte dyra, men det finns en del verkstäder med hög timtaxa, och runt 10-15000 mil kan det alltid vara nån bussning, något stag eller ett hjullager etc som måste bytas.

Har du nån oberoende verkstad i närheten som du litar på blir en äldre BMW väldigt billig att reparera då det är lätt att köpa bra delar väldigt billigt från Tyskland.

Jag vill påstå att M52 och M54 är några av de mer driftsäkra motorer som tillverkats!
Byt olja regelbundet, isolera vevhusventilationen, kolla att du inte har Bremi-tändspolar (2400 kr att byta i så fall). Finns ju inget direkt dyrt som kan gå sönder på dessa heller, även om nån givare eller plastslang kommer att ge upp över tid så leder det inte till dyra motorras.

V70 har mycket bra stolar att åka långt i, samt större lastutrymme. Baksätet på E39 är inte så smalt utan snarare väldigt skålat vilket gör att barnstolar hamnar onödigt långt mot mitten.

Om du provkör en E39 och en V70 och inte känner nån större skillnad i väguppträdande är E39an nerkörd och behöver nytt chassi omgående.

I övrigt säger du det ju själv: "Man blir alltid lite lycklig när man sitter bakom ratten på en!". Det avgör väl saken?
Det är precis den känslan du kommer njuta av varje dag.

V70 2000-2008 har bättre rostskydd, å andra sidan rostar E39 bara kosmetiskt snarare än trafikfarligt, men snyggt är det så klart inte om det börjat rosta.
OlaO, hur kollade du allt?

Ok, marin. Hur kollar man tändspolarna och hur isolerar man vevhuset
Visa användare
4.003
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag har en 525 Ia M som jag eventuellt skall sälja med få ägare och mycket bra skick dock har den gått 16000mil kanske inget för dig? Ny lackad är den oxå just pga jag är störd som jag är!
Touring?
vad ska du ha?
Visa användare
4.003
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ja Touring..Skickar PM
Nån som varför det piper i högtalarna på en 530 -04...
kommer ibland bara.....pip pip pip

ma
7.450
marin849
Tändspolarna: Ta loss plastbrickorna som håller plastkåpan ovanpå motorn, skruva loss kåpan. Fäll ner en av spärrarna som håller tändspolarna, dra upp en tändspole, titta på den. Står det Bremi, beställ nya... Tar ca 10 minuter max.

Vevhusvent: Läs i någon av de miljarder trådar som finns. :) Det tar ca 5 timmar för någon som aldrig gjort det förut att byta till isolerad vevhusventilation om man inte redan har det. Inga specialverktyg krävs. Sen köper du lite rörisolering på biltema och trär över oljestickans rör så behöver du inte oroa dig mer för detta.
Fantastiskt.....En polare impulsköpte en 530ia -04 för några dagar sedan.

Åkte till Eksilstuna idag i bilen.... BMW is the shit :)
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Beginner: Man ber en vänlig BMW handlare om ett utdrag ur ISPA vilket är BMWs egen databas. Där står vart servicen är gjord och vid vilken mätarställning.

Min bil:

Länk
Länk
Ro
31
RobinE90
330i -05
ser ingen anledning att köpa en e39 för dom där pengarna.

Länk
ma
7.450
marin849
beror på vad man är ute efter.
E60 före facelift är ett stort nedsteg i BMW-känsla med sin plastiga inredning och fula dörrsidor.. Dessutom utan M-paket.
Vid 8000mil är E39an fortfarande tajt och härlig, som från fabrik.
Det brukar hinna ändra sig till 15000 mil. :)
Visa användare
4.003
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
En facelift e39 med M-pkt är mycket mer bil än e61 prefacelift enligt mig hade hellre satsat på e39 i detta fall..
Skall du behålla bilen längre tid så tycker jag absolut att du ska ta en närmare koll på bilen du länkar 8500mil knappt inkörd..Ska du betala cash kanske går att pruta lite tom.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Givet att bilen är ok hade jag utan minsta tvekan valt e60. Oavsett om den är faceliftad eller inte så är modellen 8 år nyare och kommer hålla värdet bättre. M-paket är helt oviktigt för mig och många andra, dvs "den stora massan" som en gång i framtiden är majoriteten av spekulanter på din bil.
Håller med marin849 och catch_me; en fin e39 är mer bil. Utseende är en smaksak, själv tycker jag e61:an på bilden ser ytterst lökig ut.

Men inredningen är också bedrövlig i jämförelse; e61 är ett stort steg ner i känsla och kvalitet i inredningen. Den är mer som en plastig, amerikansk hockeymorsa-kopia av en BMW i jämförelse.

Jag tyckte den olaO länkade till (i Kristianstad) var fin. Men även 525:an ser fin ut. Bör finnas en del prutmån på den, trots det fina skicket.
ma
7.450
marin849
Ska man äga bilen i flera år och pratar om bilar för 50-100 kkr kan man högaktningsfullt skita i hur attraktiv den kommer vara för nästa ägare, då den antingen kommer vräkas bort pga något dyrt fel har uppstått, eller ändå bara vara värd 30kkr och då är skicket helt avgörande.

=>Med andra ord tycker jag man ska köpa den bil man själv vill ha!
Det är ju svårt o veta hur välskött bilen är...speciellt om man köper på firma...

Det finns ju inte många E39 under 15k mil
Dessa verka ju bra om man vill hålla budgeten hyggligt.
Inputs?

Länk

Länk

Länk
Går man uppåt 80' hade jag också satsat på em e61a, klart modernare bil! Personligen gillar jag "BMWutseendet" från de tidigare modellerna, e34 och e39 men de ser väldigt gamla ut numera...
Visst kan hålla med om att E61 ser modernare ut.... men insidan ojojojoj Känns som en jappsare...E39 andas på nåt sätt kvalitet när man sätter sig i dom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.