AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.490

Ska jag köpa BMW E39 Touring eller Volvo V70?

Sida 2 av 5
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Det är inte så svårt att byta kolvringar i motorn bara man har plats.
Jag har haft tur och fått hjälp av en mekaniker som har lyft samt kunskap.
Vi bytte med motorn kvar i bilen men skulle ta bort den från bilen om jag skulle tvingas göra om det.
Annars är jag nöjd med bilen den är bensinsnål drar ca 0.78 - 0.81 liter milen i blandad körning.
Min dotter äger en Volvo V70 och hon vill ha min bil istället för den är skönare att åka i säger hon...
@BMW-Beginner:
Har ägt både BMW och Volvo i samma årsmodell (-01).
En 525iT (M54) samt en V70 T5.

Bmw,n var överlägsen i ljudkomfort,dvs tyst och trevlig att köra både långt och kortare sträckor.

Volvon hade långt bättre stolar än Bmw,n och då hade jag både sk komfortstolar (-98 525Tds) och sportstolarna (525iT -01) att jämnföra emot.

Utrymmet bak var bättre i Volvon mot Bmw,n (Kombi-utrymmet) pga att Bmw valt att slutta bakluckan som stal väldigt mycket plats pga sin utformning.
Stort minus vid last av barnvagn,väskor etc.

Mycket bättre AC funktion i Bmw,n än Volvon,men bättre cirkulering av luft i Volvon än Bmw,n.

När det gäller reparationer så finns det fler saker som strular på Volvon än Bmw,n !!
Volvos Hjul-lager är för klent dimensionerade och kräver regelbundna utbyten (10-15000 mil).
AC-Pumparna,eller rättare sagt lagret för frihjuls navet blir dåligt efter en tid (8-10år) och oftast byts hela AC-pumpen ut för en kostnad av 10-15000kr.
Hittar man en bra mek som kan byta ut frihjulslagret bara så är notan under 2000kr,eller om man själv väljer att jävlas kanske bara 500kr?

Många slitage-detaljer är klenare hos Volvon,men delarna förhållandevis billiga att byta ut.

Volvos Turbo-snurror kräver tillsyn och omvårdnad lika som Bmw,s motorer.
Ingen skillnad mao.
VV-strul något mindre kanske då Volvo har en service-punkt som byter ut VV delen efter ca 16-18000 mil.

Billiga kamremsbyten och långa intervaller (16-18000 mil) gör den kostnaden minimal.

Summa sumarum så ger jag Volvon ett något bättre helhets betyg då jag på båda mina E39:or upplevde en del strul på vinter med frysta låskolvar,läckande dörrar,grava rostangrepp mm.

Som laståsna är Volvon bättre,men stort minus för kass benplats bak i den stora V70:in !!!!
Bättre i Bmw,n då men mindre plats längst bak då.

Bränsle,skatt och försäkring (hel) så ligger en 525iT och V70 T5 i samma intervall för mej (Dalarna).
Ca 0,8-0,9 /2400kr /5500kr.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nyanserad och bra jämförelse Alex84.
Tack Alex, kanonbra!

Ska de va V70 så ska de va Turbosnurra, automat o skinn! :)

Ok för å hålla med föregående så känns det som om 530 är det som gäller!.

Det är bara o vänta o se vad som kommer ut.

Såg den där 530 (Ola), ser fin ut. Men jag har inte gjort någon carfax på den.
Är 79k bra pris tro, lite dyrt för en import....även om milen stämmer o skicket är bra...?!
BMW-Beginner: alla 520-530 har sex-cylindrig motor som kallas M52 (före 01) och M54 fr.o.m. 01. M52 och M54 är väldigt lika, skiljer nästan ingenting.

528 och 530 lite roligare att köra, enligt mig personligen. Ungefär samma förbrukning som de mindre motorerna, det skiljer väldigt lite.

V8:orna kallas M62. Och V8:orna är betydligt törstigare. Och betydligt roligare.

Anders-72: tack för info. Mitt påstående om att undvika tomgång grundar sig på egen erfarenhet. Den enda gången min M62 har frusit på tio år, var den gången jag lät den stå på tomgång 20 minuter innan jag körde iväg från kallstart. Jag tolkade det som att tomgång inte ger tillräckligt blås i vevhusventilationen för att den ska vädras ur - att det var därför den hinner frysa. Men M62 är ju inte M54, och jag kan ha fel. Det har jag haft många gånger förr. :)

Micro68: tack för infon. Långa bytesintervaller på oljan är ett jävla skit enligt mig - den ska bytas minst var 1500 mil och kontrolleras var 100:e mil. Har man gjort det så tror inte jag man får problem med koksande kolvringar.

Jag håller med olaO om skicket snarare än milen. Har du otur köper du en bil efter en krånglande ägare - en sådan som inte bytt olja tillräckligt ofta - mycket vanligare än man tror, att det dumsnålas på den punkten.

Försök kolla upp sevicehistoriken, att oljan är bytt var 1500 mil. Stämpel i seviceboken är dock bara ett papper, egentligen rätt värdelöst. Jag vet inte om bilprovning/verkstäder har något instrument som kan mäta mängden olja i avgaserna? Det är iså fall ett mycket bättre kvitto på hur kolvringarna mår, än en stämplad/ostämplad servicebok.

Jag har själv spolat igenom min motor i 540:n - vid ett oljebyte fyllde vi först i en ganska billig, ny olja - samt några deciliter diesel och STP Engine flush i oljan - lät bilen går på tomgång i 30 minuter och tömde sedan ur den gamla upplösta guckan. Sedan i med ny fin helsyntetolja. Min 540 har nu gått 31 000 mil och drar nästan ingen olja alls - ca 1 liter per 1500 mil.
Det känns mer och som om BMW är en entusiast bil... :)

Jag är ingen mekare och har inget garage, så kolvringar och oljeflush är inte auktuellt kanske.

Vill bara ha en mysig bruksbil. Därav 520/525.
Ni som hör BMW 01-03 hur är de på vintern... Sambon ska ju köra, o hon kör alla billar som om dom vore av gummi och fyrhjulsdrivna :(

Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Våran E39 -02 Har frugan inga problem att köra , den driver bra i snön och är allmänt stabil.
Våra vägar har ofta varit igenblåsta men bilen är tung och tar sig genom drivor bra.
På motorvägen däremot är frugan livsfarlig med bilen...hon hör ju inte motorljuden (antar jag) så det brukar gå fort när hon kör 150-170 km/tim brukar vara normalt vid omkörningar om jag inte förmanar henne o köra lugnare.
Men hon har själv en liten Peugot 206 som bruksbil annars och den låter ju mer i kupen när den körs.
Den är grym på vintern. Värmen kommer fort - särskilt i de med mindre motor. Den stora V8:an tar längre tid att värma upp med sin större vikt, så värmen kommer faktiskt snabbare i de med mindre motor.

De är grymt stabila, nästan omöjliga att få sladd på (tack vare antispinn-systemet DSC). Min E39 kommer alltid iväg snabbare från rödljus än V70 när det är snöigt/halt.

kolla...

Länk

Jupp, den ser okej ut. Men saknar en del mysiga saker, som sportstolar och M-paket. Komfortstolarna (som den i annonsen har) är inte särskilt sköna att sitta i jämfört med sportstolarna, om du inte är väldigt stor (bred om höfter och mage). Och rutiga gummimattor i en bil - det har jag inte sett sedan 80-talet och Christer Glenning i Trafikmagasinet. ;) Lika självklart aom att man inte har rutiga gummimattor i huset hemma, ska det vara velourmattor! Mycket mer ombonat, och inte alls opraktiskt. Jag har haft mina velourmattor i fem år nu, de ser fortfarande nästan ut som nya. (dock lite slitna vid hälen vid gaspedalen)

Du missförstår nog en del om det där med "entusiast": du har nämligen exakt samma problem med Volvo. Alla motorer koksar och blir tråkiga inuti med åren - det hjälper inte om det står "Volvo" på locket. Viktigast är hur noga tidigare ägare varit med oljebyten.

Vad jag vill säga är att det kan räcka med 30 minuters extra oljebyte, istället för en veckas mekande och 15 000 kronor för att byta kolvringar, för att lösa problem med koksande.

Mitt råd: ta dig tid att kolla på annonserna. Det är verkligen inget fel på Volvo, det är schyssta bilar också. Bilar är bara plåt med fyra gummihjul i hörnen, det är inget extremt komplicerat, och det mesta beror nog på hur man är som person - vad man trivs med.
Som vinterbil frånsett frusna lås mm ger jag 5+ till BMW när som tidigare kommentarer i tråden skrivit,Värmen kommer snabbt och frugan gillade BMW,n bättre på vintervägen pga sin stabilitet !!!

Glömde skriva det sämsta med Volvo V70 i tidigare inlägget .....
Vändradien i V70 är det SÄMSTA jag någonsin upplevt från alla de märken jag ägt under mina körkorts år !!!!

Bedrövligt av Volvo och snackade med en kollega på jobbet som ägt en V70 eDrive -12 om detta på parkeringen om den var lika dålig som min V70,så vi testade som jämförelse och den var lika kass som min -01:a !!!

Skapar mer problem än man tror och frugan spydde mycket galla över detta ;)

Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Volvo har även haft problem med gasspjället har jag för mig och är detta inte bytt kan det bli dyrt då den ska kodas in av Volvo.
Har haft stora funderingar på att sälja min E39 520 Touring då behovet av kombi har minskat , har funderat på en sedan istället.
Men tyvärr är ju min inte utrustad med allt lulllull som dom kan ha och priset man får blir då troligtvis så lågt att det känns som det kvittar.
Saken gör det inte bättre att det saknas ekonomi / jobb för att köpa en nyare o värre bumse i 3 serien ,men frugan vill i alla fall inte ha någon volvo hos oss och det är ju positivt..
Ro
31
RobinE90
330i -05
Hej!
jag kör en 520 -02 (eller tjejen kör)
vi köpte bilen för ett år sen, 14.000 mil på mätaren svensksåld med servicebok.
när vi köpte den så hade ventilkoppspackingen gått (vanligt på e39)
dock kostade det inte mycket så vi fick den bytt hos en mek.

kan säga en sak: det är den skönaste bil jag ägt, jag har 18tum på sommardäcken och ljudnivån är lägre än lägst, riktigt lok på motorväg.
fantastiskt stark motor, ligga på 5an i rondeller osv utan ryck och att den rycker eller blir seg, peta på gasen och den drar iväg som ingenting.
jätte driftsäker på vintern med antisladd & spinn, som fungerar jättebra vid minsta antydan till sladd.
jag betalade ynka 36.000 och fick en bil som kan mäta sig med 100.000 kronors bilar i andra märken.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Lasse, vad lustigt, jag upplever precis tvärtom, 530:in tar längre tid att bli varm och har sämre värme överlag, (den har ju trots allt 10 grader lägre driftsvärme jmf med åttan), medans 540:in snabbt blir varm och har en så där go värme som en gammal 240.

Min bil:

Länk

Beträffande Gas-spjället påVolvo motorerna så är det den tidigare varianten av de sk "Spagetti-Spjällen" Magneti-Marelli som strulade en hel del.
Dessa var svagare då ett av problemen är kärvande Gas-Spjäll när skit kladdar igen i insuget/spjället.

Detta är vanligt på Sug-Motorerna och mindre vanligt på Turbo-motorerna.

From -03 och nyare ersattes "Spagetti-Själlen" (Magneti Marelli) av Bosch Spjället som strular avsevärt mindre an föregående typ.

Finns massor av anledningar att satsa på modeller from -03 och nyare för att slippa detta strulande.
Bilar som kört mer i stadstrafik tenderar att ha detta strulande i mer omfattning än de som körts på Landet/Landsvägskörningar.

Min V70 T5:a rullade 29000 mil utan strul med det italienska Spagetti-spjället.
Uteslutande landsvägs körning och välservad av oss 2 ägare som brukade bilen.

Magneti-Marelli spjällen känns igen på den vita dekalen som sitter på kontroll-enheten under insuget.

Bosch har en Gul dekal på motsvarande enhet.
Off Topic gällande gas-spjället ifråga så sitter det 4st av dessa spagetti-spjäll på en Lamborghini V12:a.....;)

Frågan är väl hur irriterande detta är för en Lambo-ägare ;)
Hos mig är det så att 528:an blir varm snabbare i kupén än 540:in. Det är ingen jätteskillnad, men jag har alltid tänkt att det beror på att 8:an har 220 kg metall och 12 liter glykol som ska värmas upp först medan sexan bara har 180 kilo och 10 liter glykol.

Det borde gå snabbare att värma upp den mindre massan, förutsatt att farten och verkningsgraden är densamma.

Men det kanske beror på hur värmepaketet / värmeventilerna mår också?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Lasse, man bränner ju mer soppa också med 540. Mer energi mer värme ;-)
Kanske att min 530 inte är helt ok kanske. Vem vet.

Min bil:

Länk

Ska man summera, so far:

BMW 520 E39 inte roligast i världen. Men fina bilar, håller länge. Mycket bil för pengarna. Ska man köra BMW så är det 530 eller "större"
Men om inte olja är bytt var 1500mil så kan man få problem, eventuellt haveri? Tyvärr är service intervallerna 3000mil. Hm känns lite tråkigt, extra oljebyten står knappast i sboken

Att byte/laga bilen behöver inte bli dyrt om man lämnar bilen till en lokal verkstad allt mekonomen?!
Rost förekommer.

Vad mer?
OlaO: Din bil ser grym ut, en sån skulle man ha.

Så är det nån som har en väl omhändertagen 520,525,530,540 o sälja för vettiga pengar? :) Lönlöst säkert, för ni vill väl inte skiljas från dem!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.