AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.491

Ska jag köpa BMW E39 Touring eller Volvo V70?

Sida 1 av 5
Jaha då var det dax igen, stor ångest och massa "blockande".....
Vad ska man köpa för kombi?

Letar efter en 520-525 Touring inte gärna mer än 60-70k.
Men vågar jag köpa en BMW eller blir det en Ikeakombi (V70)?

What say you?

Jag har aldrig haft en BMW, konstigt nog. Men man blir, av nog outgrundlig anledning, alltid lite lycklig när man sitter bakom ratten på en!

XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Att ställa denna fråga i ett märkesforum ger nog bara ett svar ;-) Precis som om du surfar över till jagrullar och ställer samma fråga.

För att få någorlunda objektiva svar krävs nog lite mer information kring de behov bilen ska fylla, körmönster etc.
Hah, du har nog rätt! Men svaret finns nog i ditt påstående, här finns ju kunskapen....

Men fråga är kanske dåligt ställd:
Man tror ju att BMW är dyrt o laga och kanske inte håller ilka länge som volvol, saab, toyota?

Vi är bara tre i familjen (barnvagn) och kör ca 1700mil/år.
Tvätta bilen o skifta hjul kan jag göra själv men meka själv blir svårt!
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Volvo är inte gratis att reparera om du tror det...Det spelar nog ingen roll vilket märke du köper då båda är behäftade med fel om man tittar på forumen.
Ni ska naturligtvis provköra bilarna ni är intresserade av och se så att båda tycker om bilen (Storlek , hur den packas , körning mm.)
Lycka till med bilköpet!!
Du verkar köra en E39....!
Vad bör man förvänta sig av en 02-03 med 13000 mil p mätaren?
BMW-beginner: jag kör en E39. Eller två - en 540 touring som är 16 år gammal och en M5 -01. Och två Mercedes SL. Och en X5. Och en 7-serie.

Och jag har haft Volvo också, V50 och V70 från -02.

Min uppfattning är att både BMW och Volvo är bra bilar. Men BMW är "lite bättre" i materialval, robusthet. Lite mer påkostad.

Vad gäller mekaniskt slitage är det nog ungefär samma sak. Plus till BMW för en mer påkostad motor - kedja istället för rem. Plus till V70 för stort lastutrymme, även om 5-serie touring också är hyfsad. Jag har hört att V70 har en klen framvagn, att man får byta delar i den ofta, men det vet jag inte om det är sant. Mycket "snack" florerar.

BMW:s svaghet har varit rost, men inga stora problem.

Volvos svaghet har väl varit att den känns lite tråkig i jämförelse. Vettig, och bra, men inte lika inspirerad. Inte lika briljant, inte lika vass. Inte riktigt lika kul.

P.S: min 16 år gamla 540 har inte en rostfläck, krånglar ytterst lite och kostar nästan ingenting att äga (noll värdeminskning tex, på fem år). Men det beror på att jag tar hand om bilen, byter slitna saker, byter olja, sköter den. Det är rätt billiga delar till den, mindre än halva priset om man köper från Tyskland. Den är lätt att skruva med själv.

Det är nog samma sak med Volvo - sköter man den så håller den länge. Problemet sitter oftare hos ägare, som inte har ett att sköta sin bil och tror den ska hålla ändå, så kallade "idioter". :)

Hur är det med skräckhistorierna om oljedrickande motorer som beror på dåliga kolvringar(?) som leder till motorbyte?
Eller kamkedjeras?
Visa användare
103
Ricke77
520d Touring -14
Jag gick från V70-05 till 523iA-06 i somras. BMW:n är sjukt mycket skönare bil att köra. Framförallt på motorväg. Det är väldigt lätt att man glömmer av hastigheten. Jämför man motorljud och vindbrus i Volvo med BMW så får jag klättra upp till ca 150km/h för att få samma ljud som V70:n hade i 120.
Reservdelar kostar på min 523:a inte mer än vad det gjorde till V70:n. Går man däremot upp i modell såsom 535-550 så ökar även priset på reservdelar.
En annan nackdel som jag funnit på BMW är baksätet. Det är mer plats på bredden i V70:n än BMW:n. Vi har 2 barn och med två bälteskuddar bak så blir det dramatiskt lite plats där emellan. VI väntar nu tillökning med en tredje så jag kommer att byta bil igen under våren och det tar emot för BMW:n är den första bil jag ägt med maximal körglädje.
Anledningen till att den blir smalare i baksätet är för att sätet är mer skålat. Detta medför ju dock att om man endast är två i baksätet så sitter man som kungar! Men med 3 pers bak så blir det inge bra...
Visa användare
103
Ricke77
520d Touring -14
6:orna kan dricka olja. Finns de som drar 1 liter på 200 mil och de som inte dricker något men det är enligt BMW själva helt normalt. Min dricker ca 1 liter olja på 400 mil och det anser jag inte vara någon fara. BMW sa till mig att det är mer en regel än ett undantag. Motorras behöver du inte oroa dig för sålänge du har koll på förbrukningen och inte kör med för lite olja. E61 har elektronisk nivåkontroll på motoroljan och hojtar till i iDrive när det är dags att fylla på en liter. Min V70 drack också olja så jag fann det inte som ett problem. Det är bra i sammanhanget för du vet ju om att du alltid har färsk olja i bilen! :-)
Misstänker att en 520 förmodligen gått lugnare än 525.
Vad ska man tänka på förutom det vanliga på beg bilar?

Denna verkar billig...
Länk

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Kan inte tänka mig att en 520 går lugnare än en 525. Jag plågar mina ungefär lika mycket, oavsett motor :)
Skilj på skräckhistorier och verklighet - det florerar mycket snack som inte har mycket med verklighet att göra.

E39:ornas v8:or (535 och 540) har en svaghet i kamkedjestyrningen, som har gjort att en del bilar får problem med kamkedjestyrningen. Troligen beroende på att man slarvat med oljebyten, oljenivå.

Sexorna 520 - 530 har inga sådana problem alls, vad jag vet. Min 540 har gått över 30 000 och drar 1 l olja / 1500 mil. Vet inte hur det är med sexorna - de kanske tar mer olja - men för övrigt är de skottsäkra motorer, bara du inte slarvar med olja.

Sexorna har en svaghet: vevhusventilationen (en slang från vevhuset tillbaks till insuget) är lite för trång, lite för lång, och oljedimma och kondens har en tendens att frysa. När den fryser så trycks olja ut ur motorn. Löses genom att inte varmköra motorn stillastående vid kallt väder och genom att ha en särskild nordisk variant av slangen (isolerad, för att hindra kondens)

Har inte hört något om dåliga kolvringar i e39. Däremot har M5 -99 och -00 en konstruktion som gör att kolvringarna släpper igenom mycket olja - de bilarna kan ta en liter olja per 150 mil. Men det är väl ingen M5 du tittar efter?
Tråkig tycker jag, saknar mycket - inget M-paket och tråkig inredning, urtråkiga hjul. Hela grejen med BMW är att den ska vara lite extra - inte snik, tycker jag.

Enligt mig ska den vara mer så här, M-paket och sportstolar (enormt mycket bättre sittkomfort och mysighetsfaktor), även om denna gått lite långt. Pruta ner den 5000 kr så har du rejält med pengar att lägga på reparationer. Har inte hört talas om att det skulle vara problem, även om sexan gått 30, 40 tusen mil.

Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
OT ang. vevhusventilationen för att besvara påståendet att en stillastående varmkörning förvärrar problemet med frysning:
Av egen erfarenhet och observationer så är en lång tomgångskörning (15-30 minuter, d.v.s. långt utom lagen för tomgångskörning) ett helt ok sätt att just rensa vevhusventilationen från emulsioner. Det blir riktigt hett och fint i ventilkåpan och övriga motordelar efter en stund då värmen kommit upp såpass att elfläkten startar. Den heta luften torkar ur ventilkåpa och slangar och ångorna ventileras ut som tänkt. Nu skall man ju inte göra detta från kall motor utan i.s.f. efter körning.

Observationer av omvänt slag:
Vid körning i minus 20 utan täckt grill har jag sett att om det är kladd under oljelocket (emulsion) vid start och jag efter någon mils körning stannar för att åter kolla läget så har kladdet frusit till is!
Det vill säga att lång tuff körning rensar ut ventilationen är ren bull****. Ju längre man kör i sträng kyla, desto mer kondens fälls ut och riskerar att frysa. Den enl. mig överlägset bästa lösningen på problemet är att täcka för grillen vid körning i kallare än -5 grader. Det gör troligen mer nytta än den isolerade ventilationen, eftersom merparten av kondens verkar fälla ut redan i ventilkåpan.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
BMW-Beginner: försök få tag i en 530, marginellt dyrare att äga i jämförelse med 520 525 men mycket trevligare motor.

Min bil:

Länk

Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Lasse-SL500...Bmw har dåliga kolvringar i E39 det har jag själv råkat ut för.
Dom är felkonstruerade enligt min mening då hålen för att få bort oljan är för små.
Små hål i kombination med långa bytesintervaller på oljan gör att dom koksar och drar olja.
Byter man ringar till ett annat fabrikat (ej bmw original) så är avrinningshålen mycket större och den förbränner då ingen olja.
Obs detta gäller M54 motorn.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag har noterat att merparten av de med problem med fastnande kolvringar har 2,2-lit motorn. Slump eller ej, men den verkar oftare drabbas.
Ja visst en 530 vore kanon... Men o hitta en 530 Touring med hyggliga mil och m-paket är inte det lättaste. Speciellt eftersom jag inte är jättesugen på o gå över 15k mil :)
SHit byta kolvringar gör jag ju inte själv direkt......
M54 Motorn?!
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Finns en! Har kollat milen på den och det verkar stämma, ärr 99% säker.
Länk

Sen ska du ta milen som en sekundär sak tycker jag, min 540 är fräschare än många andra e39 och skulle det stå 12000 mil på mätaren skulle ingen reagera, ändå har den gått 25000 mil. Skicket och vad som är bytt betyder allt tycker jag.

Min bil:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.