|
|
|
|---|---|
|
Vet inte hur ni känner men det finns ju en uppsjö av förslag på hur man kan uppgradera ljudet i sin e90. Jag blir inte riktigt klok på detta, har försökt att komma fram till vad det bästa hade varit men läser mig sömnlös utan resultat. Min idé som de flesta andras börjar men en dröm om att få riktigt bra ljud i bilen. Har idag HiFi men känner att det håller inte riktig hela vägen, knappt halva vägen faktiskt. Mitt problem är dock att jag inte mekat många timmar bilstereo. Men det har många av er här på forumet gjort. Tänkte presentera min idé och kolla om ni ville ge lite feedback. Krav... - Ett "Big No-No" för mig är att slänga in en ny stereo. Vet att det underlättar eftersom original-stereon är skit jämfört med mycket annat. Men tycker personligen att det ser anskrämligt ut. Ett hån mot de "stackars" tyska designers som slitigt, ätit ljummen surkål, jobbat över och till slut tvingar skilja sig... Min ide... -Grundar egentligen på att koppla bort ALLA högtalare från stereon och slutsteget och koppla direkt till nya slutsteg med högnivå ingång. Alltså ett steg till de nya högtalarna i dörrarna. Ett steg till bakhögtalarna, och avslutningsvis ett steg till subb-basarna under stolarna och kanske nått kul i bakluckan. Ev.Problem... -Signalen borde väl vara hyfsad från stereon så att man inte tappar allt för mycket i ljudkvaliteten? -Blir väl en skön kabeldragning eftersom jag hade tänkt att gömma stegen i bagagen, finns det såpass med plats för kablar att det är möjligt? -Många har köpt alpine-kitt och liknade men har inte blivit överentusiastiskt nöjda. Är min idé kostnadseffektivt om man nu vägrar byta ut orginal-stereon men vill börja från grunden och få ett bra ljud? Och vill inte vara en som tycker att alpine-kittet blev okej. Som sagt så är ju detta på idé stadiet men jag vore SÅ tacksam för lite input och idéer. Min idé grundar egentligen | |
|
Hej. Har gjort ungefär som du har tänkt i min bil. Jag använde mig av Gladens quadlock kablage. Framsystemet är Hertz 4 tum och separat diskanter. Basarna under stolarna är Gladen 8 tum. Detta driver jag med Gladen mosconi 120.4 steg. Kan inte påstå att jag känner mig nöjd.saknas mellan och diskant... Folk pratar om att man kan koda om stereon så eq kurvan rätas ut men ingen på bmw verkar ju veta nåt om detta? Kan tillägga att min bil hade inget steg och diskanter fram som orinal... Mvh jfr |
|
| Shit, känns som detta är en hård nöt o knäcka. Suttit några timmar nu o kollat runt lite på amerikanska forum. Det jag kan komma på är att fixa en ljudprocessor mellan org.stereo och steg. Det sköna är att man typ skall köra en 1/3 dels volym från org.stereon till ljudprocessorn för att få en sån ren signal som möjligt. Detta innebär väl då att man inte kan använda volymreglagen på ratten och stereon utan får sätta in något annat reglage eller sitta med någon fjärr. Detta är jag ju inte så sugen på. Finns det nån väg kring detta hade det ju varit guld. Några idéer? | |
| Läs tråden "fixa mer ljud i e91". Fick en hel del bra tips från de som svarat där. Absolut bästa är att få in en ljudprocessor samt steg. Byt högtalare i fram system till mb quart. Finns ett kit som passar utan några modifikationer. Även färdiga kabelsatser så du slipper klippa och skarva i orginal kablar. En kompis satte in audiobit ten ljudprocessor samt mb quart kittet och det blev riktigt bra! Nästan så man tror det är baslåda i bilen men i själva verket är det mb quart basarna under stolarna. | |
|
Om du har HiFi idag kan du inte montera Alpine-paketet, det är avsett för standard-systemet. På HiFi sitter det ett separat slutsteg till vänster i bagagen, det matas med balanserad lågnivå (inte högnivå!) från stereon. Stereon är alltså kodad för att ge detta, till skillnad från när den driver högtalarna direkt med högnivå i standardutförande. Värt att notera är att högtalarimpedansen skiljer mellan de olika typerna av system. Här är en utförlig beskrivning på tyska om de olika systemen: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack ErikW. Börjar få lite klarhet i detta nu. Men detta innebär väl då om jag inte missförstår ett rejält underlättat arbete. Jag har redan balanserad lågnivå i bagagen som går att koppla direkt till slutsteg eller ljudprocessor. Stereon är programmerad att alltid pumpa ut BALANSERAD lågnivå vilket innebär att volymkontrollerna kommer fungera som vanligt. Går alla högtalarna på det lilla steget i bagagen? Någon som har kopplingsschema på kontakten som går in i slutsteget? Tack för svar!!! |
|
|
Ja, alla högtalare drivs av steget i skuffen. Här är hela WDS BMW Wiring Diagram System - Model 3 E90 E91 E92 E93 Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hej, Jag har gjort ca. en sådan installation som du talar om. Jag hade dessutom basic ljudet original i min bil (dock professional stereo programerad för förlusten av diskant.) Det jag har gjort i min E90 LCI är att jag har installerat ett Gladen BMW 200 kit, 3-vägs, fram. Alltså, midbasar under stolarna, mellanregister samt diskanter. Detta är installerat via en DSP (Mosconi 6 to 8) ut till slutsteg. Därutöver har jag även en 12" sub i bagaget som spelar via skidluckan. Iom att du har HIFI är arbetet mycket enklare för dig, då du egentligen bara gör arbetet i bagaget. Antagligen går det även att lösa med färdiga kabelstammar som du bara klickar på originalkabelstammarna (bortsett batterikablarna). Jag var under kvällen ute och försökte ställa in lite bättre ljud i bilen och tog filmade lite med syfte på att få en ljudbild inspelad. I filmen hörs någon form av skaller men det var faktiskt ingenting jag märkte av när jag filmade. Länk Sahi |
|
| PS. Jag har fortfarande min hårt programerade originalstero samt spelar musiken via Ipod Classic -> AUX .DS | |
|
Jag montera dit mitt framsystem gladen one 201 extreme idag.. Jag har den enkla stereon dvs inga diskanter inge steg orginal, men jag kan bara säga att jag är sjukt nöjd med ljudet, har hört att många som kör den här serien har problem. En god vän till mig kör en 335 som han montera in gladen one extreme då har han hifi pkt men det lät inte ett dugg bra inte ens i närheten av mitt ljud! Jag har inte förstått mig på det där med att man kan ställa in eq via stereon! |
|
| Tack för all hjälp hittills gubbar, känns som jag har fått en skön plan nu. Är det någon föresten som använt sig av något slags isoleringsmaterial i samband med högtalarbyten i dörrarna? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.