AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.135

Nycklar, mörk display och alla inställningar borta på E61 535d: Kabelbrott i backluckan?

Visa användare
15
Powergott
530d Touring -01
535d Touring -08
Vw bubbla -51
Vw bubbla -62
Vw beach buggy -66
Vw westfailia camper -82
Gick och köpte mig en 535 förra veckan, är så sjukt nöjd.... Förutom att ett "litet" problem har uppstått. Förra ägaren hade bytat atennförstärkaren i slutet på januari-14, för att nycklarna gick verken att låsa eller öppna med. Och nu har jag fått samma problem igen, bara efter 3 veckor, så tydligen åtgärda de ju inte problemet! Förra ägaren löste ut den dyrt från Paulssons bil i Helsingborg. Alla inställningar blir noll, och displayen lyser inte ens när jag sätter in nyckeln? Blev mycket värre när jag hämtade ut den från en toningsfirma i HBG, Bilen är av 2008 års modell med elektrisk baklucka. Vad har hänt? Behöver all hjälp jag kan få. :)

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Troligen har dina kablar i bakluckan gått sönder...
Visa användare
15
Powergott
530d Touring -01
535d Touring -08
Vw bubbla -51
Vw bubbla -62
Vw beach buggy -66
Vw westfailia camper -82
Kostar?

Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Powergott: Låter ju som att en eller flera kablar i gångjärnen till bagageluckan gått av. Sök här inne på forumet så finner du massor av info om hur man kan åtgärda det. Men jag hade börjat med att felsöka kontaktstycket vid antennförstärkaren enligt den beskrivning som "Blå525" skriver några inlägg ner i denna tråd. Lycka till.
Att lämna in bilen på BMW kostar ca 10-12000kr för byte av kablaget.

När jag kom ut till min E61:a efter jobbet i måndags så ville den inte låsa upp. Låste upp med nyckeln och drog igång larmet. Inga problem att starta bilen och inga andra felmeddelanden visades. Minne i stolarna och de förprogrammerade knappar vid radion var dock raderade eftersom bilen inte fått signal från nyckeln.
Felsökning på den ökända antennförstärkaren påbörjades direkt i garaget och det visade sig att den var något oxiderad. Gick loss med kretskortsrengöring och tandborste men efter 3 noggranna försök gav jag upp.

Inhandlade en ny antennförstärkare idag på Paulssons Bil i Helsingborg. Naturligtvis hade de denna förstärkare hemma på hyllan...
- ja den säljer vi många av, sa reservdelskillen... KUL!.
2625kr fattigare är nu bilen hel igen och fungerar som det ska. Minnet kom tillbaka i stolar och i radio mm när bilen fick signal från nyckeln.

Jag valde att täta med en silkonsträng runt om kanten på den svarta plastboxen men lämnade lite tomt så att det ej blir kondens i boxen.

Återigen en riktigt dålig konstruktion av BMW!
Att sedan ta så hutlöst betalt för ett litet kretskort som ständigt går sönder pga konstruktionsfel är skamligt anser jag!

Mvh Jimmy
Ji
2.380
Jimmyboy

Powergott: Vet du vad den förra ägaren betalade på BMW för felsökning och byte av antennförstärkaren? Kan vara intressant för många här inne.
Visa användare
15
Powergott
530d Touring -01
535d Touring -08
Vw bubbla -51
Vw bubbla -62
Vw beach buggy -66
Vw westfailia camper -82
Han köpte atennförstärkaren för 2036 kr

Visa användare
15
Powergott
530d Touring -01
535d Touring -08
Vw bubbla -51
Vw bubbla -62
Vw beach buggy -66
Vw westfailia camper -82
+ moms :)

Visa användare
15
Powergott
530d Touring -01
535d Touring -08
Vw bubbla -51
Vw bubbla -62
Vw beach buggy -66
Vw westfailia camper -82
Paulssonsbil i Helsingborg= Felsökning demontering/ montering 1546 kr antenn förstärkare 2545 kr tillsats material 109 kr. Totalkostnad från paulssonsbil: 4200 kr, för ett fel som fortfarande är kvar...

Visa användare
15
Powergott
530d Touring -01
535d Touring -08
Vw bubbla -51
Vw bubbla -62
Vw beach buggy -66
Vw westfailia camper -82
Reparationen paulssons bil HBG gjorde kostade 4200kr för att laga ett fel som inte fanns, inte där i alla fall. Köpte en ny kabelstam idag (1200kr), den fanns på hylla i Ängelholm (gillar Ängelholms personal bättre). Öppnade upp spoliern o lossade alla kablar, tog bort isolerbandet på kabeln, 4kablar var helt av, fullt av oxider och vatten. Jag kapade alla kablar precis efter skadan o drog in dem i högtalarhålet. Den nya kabel stammen kapade jag av så jag delade på över o underluckans kablar. Sen skarvade jag i den nya kabelbiten ovanför högtalaren så allt ser original ut hela vägen. Jag bockade även plåthållaren lite för att få en snällare radie på kabeln.
Detta är ett riktigt skitfel av BMW o inte ta på sig!!!

Visa användare
15
Powergott
530d Touring -01
535d Touring -08
Vw bubbla -51
Vw bubbla -62
Vw beach buggy -66
Vw westfailia camper -82
Bmw i Ängelholm ville ha mellan 3000-3500 med kabel åh jobb!!

Ji
2.380
Jimmyboy

Det var ett "bra" pris, jag antar det endast gäller en sida då, eller?
Se till så att de använder silikonkablar annars kommer felet tillbaka en vacker dag.

Mvh Jimmy
Ji
2.380
Jimmyboy

Läste inte ditt näst sista inlägg.
Alltid härligt när man fixar saker själv.
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
powergott; Kan sedan ett tag tillbaka inte öppna bilen via nyckeln (varken normal eller reservdelsnyckeln, som vi användt lika mycket på sätt o vis), annat än gammaldags mekaniskt....varje gång gå larmet igång som sedan väl slutar när man sätter på tändningen. Ovanpå detta lyser enbart 50% av tredje bakljuset (I mitten upp på vår E61 från 2004) vilket jag vet har med det ökända felet med kabelstammen o göra........

Gällde öppning av dörrar via knappen på nyckeln förmodade jag att batteriena (som inte bytts sedan vi köpte bilen 10 år sedan NY) var slut I båda nycklarna då vi ju brukat dem varje dag I 10 år.......men nu efter ditt inlägg undrar jag om det kanske är kabelstammen, och kanske bättre att byta ut kabelstammen sett till att 3;e bakljuset/bromsljuset som ju måste funka till minst 75% vid besiktningen I vilket fall!?

I annat fall, om man ska buya ut batterierna på en nickel från en BMW E60-E61 från 2004-2010...är det krabbigt eller är det bara att bända upp nyckeln........??? Vill inte förstöra plasten alltför mycket om vi nu kanske säljer inom kort.......

Tack på förhand!

Mvh marineutter
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
J_kla dator!!!!.....ber om ursäkt för den något konstiga svenska... eftersom datorn verkar vilja styra och förbättra svenskan......vilket I slutet blir skit istället....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.