AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
27.323

F30/31 blästringsskador utan stänkskydd?

Sida 2 av 3
wi
29
willesfarsa
E89 Z4 3.5iS-10
F31 320d-19
Tack för beskrivningen, Le Boeuf! Precis monterat skydden fram på min F31 M-Sport. Sitter som en smäck!

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Har precis utfört vårens rekond av bilen med polish och hårdvax och kan konstatera att vintern inte varit snäll.. Innan vintern hade bilen inga blästringsskador men nu finns det en del på trösklar och framdörrar. Nästan så man skulle kunna tro att det är en framhjulsdriven bil.. Bak ser det bra ut. Jag kommer med stor sannolikhet att ansluta till de stänkskärmsprydda F31:orna innan nästa vinter.
koppsnurr
hur blir det med stänkskydd på vintern med snökomprimeringen i hjulhuset?
Har någon erfarenhet som kan vara problematiskt?
wi
170
wigerup
F30 320d 2017
Var köper man stänkskydd?????
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Enklast är ju att åka till BMW så klart.

Om du inte har en BMW-hsndlare på lsgom avstånd finns ju nätet att tillgå. T ex Schmiedmann i Sverige eller Leebmann24 i Tyskland för att nämna några som säljer originalprylar.

Niklas

Fransosen
Ag
26
Agile
520D X-drive Touring -16
samt två SEAT
Snökompromering? Förra vintern var i och för sig relativt snöfattig men några dagar med rejält snöfall var det i alla fall... Nej, upplevde inga problem med det (jag har "lappar" både bak o fram)
koppsnurr
OK då åker mudflaps på!
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Kan tänka mig att det filtmaterial som sitter som skydd i hjulhuset kan göra så att snö och is fäster bättre än det plastskydd som satt på e9x-modellen. Ser inte att stänkskydden skulle kunna göra så att det blir ett problem. Får väl se när det blir lagomt kallt med saltslask om det fryser och bygger volym.
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Har ni flapsen under vintern bara?
Ag
26
Agile
520D X-drive Touring -16
samt två SEAT
Nix..de sitter där för gott 😎
koppsnurr
stänkskydd: [Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
På BMW hittar man stänkskydd, vill man vara ubersäker på nybilsskick på utsatta delar ber man sin rekondare att montera måttskuren genomskinlig film på alla områden där det kan bli stenskott. I framtiden kommer fabrikslack bli mer och mer attraktivt och om film komplett på en bil kostar 10kkr så kostar en omlack minst 30kkr. Ju längre man behåller bilen, ju kostnadsgunstigare blir det.

För att förklara en del så är det så att länge togs det sand och grus som sprids på vägarna ifrån de rullstensåsar i landet där de legat och "gnuggats" emot varandra i årtusenden och blivit runda och fina i microstorlek förklarat, ungefär som en sten som legat i vattnet i hundratals år och rullats emot andra stenar av vågorna.

Nuförtiden så är rullstensåsarnas grus = slut. Alltså krossar man sten maskinellt och då blir det spetsigt i den storlek de har. Alltså blästras lacken och lacker blir tunnare och tunnare på moderna bilar med både av anledning av vattenbaserade lacker, högtiderna lackrobotar men främst av människor som tittar så det blir svarta siffror på sista raden och som inte kan ett dyft om produktion...

Mvh
Asken
Som tycker att det började gå utför med detta landet när lagen om stänkskydd togs bort 1982...:)
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag var länge inne på att montera stänkskydd men har bestämt för att inte göra det. Jag tycker det förstör för mycket av bilens linjer och design. Fåfängt? Absolut. Klokt? Troligtvis inte..
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Bra där DLC, som att ha skyddsplasten kvar på en ny fin soffa...

Men till er som har stänkskydd, tack :-)
Askens inlägg är klokt, men... Det finns/fanns ett par aspekter till varför man valde att ta bort tvång för lapparna i hjulhusen. Dels ville man nog harmonisera sig med övriga marknader/EU där man inte alls i samma utsträckning använder gummilapparna, och i synnerhet inte under tvång.
Men det finns även ett par ytterligare synpunkter som inte går att motsäga:
Aerodynamiken blir sämre, förbrukningen ökar, om än inte mycket så iaf i nivå med vad övergång till LED och släckta bakljus kan innebära åt andra hållet..
Det kan blir lite oönskade ljudeffekter pga turbulenser, och det blir en märkbart större siktförsämrande dimma av vatten bakom bilar som har gummilappar jämfört med utan. Det är inga små mängder vatten som sprutas från däcken, som annars (från bakhjulen) hade försvunnit i två bågar bakåt.
Allt är ju relativt och olika för de lyckligt lottade som har tyst och slät asfalt jämfört med vår grova bullriga yta.

FP
Hej.

Kan någon hjälpa mig med information om var köpte du/ni "stänkskydd" (MUD FLAPS) till BMW 1 serie med M paket ?

Ser att 3 serie med M paket funkar och såg på visa 1-or som folk lyckades montera som passerade mig på gatan.

Undrar om någon lyckades sätta på 1 serie med M paket.

Tack i förhand.

Pa
7
Padde67
320d 2014
Snygg!! Mr.Chang
Har en lika dan färg på min bil.
Var köpte du dina stänkskydd?
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Sä här fin blev min med stänkskydd iaf
Länk

Pa
7
Padde67
320d 2014
Ser bra ut M34ever!
Är stänkskydden köpta på BMW eller var??
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Köpte på schmiedmann fast det är BMW org

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.