|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Hur känslig är f30/31 för blästringsskador i lacken utan stänkskydd? Hur ser era bilar ut? | |
|
Min har inga synliga skador efter 2400 mil. Känner jag med handen på området bakom hjulhusen är den väldigt sträv i lacken där. Fjollorna kör fyra med respirator och ryggsäck. |
|
|
Kan inte heller se några synliga blästringsskador (bilen har rullat 1 600 mil), får väl se hur det ser ut efter vintersäsongen. Är likväl sugen på att extrautrusta med stänkskydd, om inte annat i förhoppning att bilen ska bli mindre skitig och i omsorg om mina medtrafikanter. /J.I |
|
|
Vad har ni för färg? Ibland kan man se bilar som blir blästrade på sidan av tröskeln och området där bakdörr och bakskärmen möts, skador som kommer från framhjulens stensprut. Det skulle jag vilja undvika. Min f31 MG m-sport levereras om en dryg månad och jag har nog bestämt mig för stänkskydd även om det gör bilen fulare. Nu står det att stänkskydden inte passar m-sport men några på f30forum har lyckats montera dem. |
|
| Min bil är också en M - sport och där passade stänkskydden klockrent även om BMW säger nej... | |
|
Stänkskydden passar utan modifikation trots att BMW säger nej. Karossen får lite andra linjer med m-paketet med det går att tvinga dit stänkläpparna utan problem. Tycker inte att det gör så mycket på utseendet, vill hellre få färre stenskott på trösklarna och mindre skit på sidorutorna. Den drar upp otroligt mycket mer smuts på sidorna än e90/e91. |
|
| Det låter bra, klarar man av att montera dem hemma på garageuppfarten utan domkraft? | |
|
Kanske men jag skulle råda dig att ha en ren och varm bil för att få klisterremsan att fästa perfekt. Va noggrann med rengöringen och torka riktigt torrt. Jag hissade och tog bort hjulet bara för att få mer utrymme, kändes onödigt trångt annars. |
|
|
Beroende på bilens färg så syns dom knappt och även om du har en ljus bil så kommer du till slut inte att tänka på att det sitter stänkor där. Jag har det på min 750 just för att minimera egna stenskott men även lite av omtanke till bilen bakom mig. Var som Le Boeuf säger noga vid monteringen då klisterremsan är i behov av en varm omgivning och ett tag utan påfrestningar för att fixeras på bästa sätt. Niklas Fransosen |
|
| Min F31 har spår efter blästring. Bakom hjulen och på trösklarna, även i nederkant på dörrarna. 2700 mil Estorilblå. Stänkskydd är att rekommendera om man vill undvika detta. Alternativt undvika grusvägar och körning vintertid. Men det stör mig inte så mycket. Är trots allt min bruksbil. | |
koppsnurr |
Funderar på stänkskydd, bilen är tansanit blå. Kan ingen skicka en blid på hur bilen ser ut med stänkskydd? |
koppsnurr |
Tycker Ni att det bllir mindre smuts på bakdelen med stänkskydd? |
| Hämtar min f31 m-sport med stänkskydd nästa vecka. Då ska jag lägga ut bilder. | |
|
Tror inte att stänkakydden påverkar mängden skit som däcken drar upp.... Mest är det stenar och annat skräp som kanske inte blir lika farligt för bakomvarande. Och så klart det minskade slitaget på den egna bilen. Men mindre smuts på bakdelen, nej. Niklas Fransosen |
|
| Länk | |
| Ovan länk visar ett foto på min bil med stänkskydd. Det blev bättre än jag trodde så jag är riktigt nöjd :) | |
| samma bild fast större: Länk | |
|
Snyggt!! Gärna mer närbilder mvh |
|
|
aha nu såg jag den stora bilden tydligt! krångligt och montera? har samma planer |
|
|
Nä det gick som en dans. Ta lös hjulen så får du bättre plats. Ta lös skyddspapperet till tätningslisten EFTER att du monterat stänkskydden. Bara att vika ut kanten och försiktigt peta fram en bit och sedan dra lös. Annars riskerar du att stänkskydden inte riktigt kommer dit du vill. |
|
|
Jag håller med tidigare om att det inte riktigt minskar smutsen i form av ytbeläggning på bilens röv iom att det far upp av väldigt små vattenpartiklar som går runt och förbi skydden. Men större slask och objekt är det bättre för. Jag åker en del på grusvägar med röd sand och där ser jag skillnad. Fler bilder på hur det ser ut, i mitt fall på en glaciärsilver F31: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.