|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag ska till att beställa en ny F11 520d (ej xDrive) som tjänstebil och köpte redan på mig en uppsättning 17" 8x17 (ET 18) fälgar till E61 med 225/50/17 vinterdäck på, som jag skulle ha till F11:an. Bultcirkel och navmåtten är detsamma, men vad jag fått fram så har F11 ET30 och E61 ET20 som standard. Frågan är om fälgarna kommer för långt ut eller vad är era erfarenheter av detta? "Sväljer" F11:ans hjulhus lite extra fälgbredd eller blir det till att sälja dessa och leta vidare? Tacksam för svar Kör gärna fort, men med omdöme! | |
| Som du säger så är ET felande mellan dom.. Så de kommer inte fungera. | |
| Et är fel och däckdimensionen är fel. | |
|
ET funkar , inga problem alls. Hjulet hamnar 1 cm längre ut o d fungerar teoretiskt sett. Men din däckdimension är fel men d lär funka. Har 235/55-17 på 535i f10 på vintern. Ja säger KöR |
|
|
Vad menar ni med att däckdim är fel??? //Stefan |
|
|
Däckdimension är fel då du ska ha 225/55-17... Du har just nu 225/50-17. Jag själv kör 235/55-17 till vintern på en f10. Men däcken 225/50-17 bör fungera. Ja skulle testa och ja gissar på att d funkar. |
|
|
Förklara gärna för en som inte förstår istället för att bara säga att det är fel. Vad är det som säger att 225/50-17 är fel??? //Stefan |
|
|
De passar, 10mm i skillnad i ET är i regel "inga problem" oavsett bil, så länge fälgbredden är i närheten av original, säg max 1" bredare. Det en som kanske kan vara är att de smalare däcken har ett för lågt LI (Load Index), men jag är tveksam då det lär inte skilja så många kilo i vikt mellan E6X och F1X. Det som kommer hända med dessa mindre däck, är att när din hastighetsmätare visar 100 så kommer din riktigafart vara 90 (illustrativ angivelse!), hade du haft rätt dimension hade din riktiga fart varit högre o närmare den som hastighetsmätaren visar. Detta ser jag inte som nåt problem, det är värre om det är åt andra hållet, lättare att åka dit för fortkörning... Exempel: Min bruxis en Passat -96 har original 15*6 med ET38. Jag får på 16*7 med ET35 utan problem, och även 17*7 med ET40. 17" spacear jag 5 mm bak då jag har coilovers o däcket kommer lite väl nära fjäderbenen, hade jag haft original dämpare hade det funkat utan. Däcken är 195/55/16 respektive 205/45/17. |
|
|
De där ser jag som inga problem! Eftersom att så länge du håller dig inom 5% upp eller ner av original rullomkrets så är de lagligt. En hastighetsmätare är ej så pass bra kalibrerad ifrån fabrik så den visar redan fel med original däck! Så att säga att man kör med fel däck om man inte följer oem är okunskap... |
|
|
För att vara säker på att det funkar måste man prova. Köpte nya fälgar till min F10 för ett par månader sedan från välrenommerat företag, alla mått stämde med original, däcket snurrade utan problem vid monteringen.......men då jag körde hem så körde jag genom några rondeller....då startade metallfräsen, dvs bromsoken tog i fälgarna. Problemet var alltså att fälgen var aningen konisk invändig jämfört med orginal |
|
|
passar fälgarna från F11 till E61 ? har ett par såna liggandes hemma och undra om jag kan montera på utan spacers ? Länk BMW = BRING ME WOMEN |
|
| F11 fälgarna har ET 30. Du behöver 10mm spacers för att komma ner till et20 som bilen har för att kunna få dig et30 fälgar | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.