AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.863

Ni som har bytt momentomvandlare (530d e61)

Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
Ni som har bytt momentomvandlare, vad har ni fått betala på verkstan? Sitter nu och jämför lite verkstäder.

Bilen växlar förjävligt och varvnålet svajar upp och ner när jag släpper gasen vid 70 km/h eller högre hastighet. Efter att ha läst div trådar på ap och amerikanska e6x forum så lutar det mot momentomvandlaren. :(
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Har samma problem på min, har fått priser på mellan 22 och 24 tusen för byte av momentomvandlare och åker man till Tyskland får man en utbyteslåda monterat och klart för 2800 Euro
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
Känns som att d kommer komma fler o fler trådar om just momentomvandlaren då e6x börjar bli 10 år gamla.. Precis som med kabelbrotten i bakluckan.
Aja , ja lär nog byta till en helt ny iaf då ja planerar på att behålla bilen i ett år. Känns som att d e värt det med tanke på utrustning skick o mil.

Någon annan med feedback ?
- Gto80
Har du någon länk eller namn på någon firma som erbjuder en utbyteslåda monterat o klart för det priset?

gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Blå525 Länk Du kan maila på engelska det går utmärkt, jag har förövrigt planerat att själv åka dit
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
verkstaden testade min momentomvandlare upp o ner in o ut. de fann inga fel. istället fann de felkoder på soppafilter samt en givare.
detta byttes och alla problem är som bortbåsta. varvtalet pendlar inte längre. bilen växlar inte oroligt längre . :D
Tack för länken GTO.

- "Residence", vad var det för givare de bytte?

Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
pratade med verkstaden precis. det var "komplett bränslefilter" med ny givare från Bavaria. de beställde och hämtade delarna från Bavaria själva.
givaren ingår i det "kompletta paket" för min 530d e61
//
300
///535power
320d EDE -11
finns ett företag i kungsbacka Automatix kanske dom heter dom är jätte duktiga kolla med dom
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
Tot kostnad inklusive felsökning: 3880:- inkl moms.
samt att jag fick lånebil under dagen.
sa
5
sapan
530d e61 2006
Residence
Var bytte du detta? Vilken verkstad?
Os
46
Oskis
530da e61 -06
Jag köpte en på tyska eBay. Skicka förfrågan till ett 10tal verkstäder.För bytet . Bästa pris jag fått är 4800kr Ink moms.
Nästan alla säger 5 timmar plus 3 liter olja.
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Om man inte just bytt olja så skulle jag rekommendera att byta all olja + filter när bilen ändå är inne på verkstad. Merkostnaden kan inte vara så stor, men det kan påverka livslängden på lådan avsevärt.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Det som sker är att stelkopplingen börjar slira.
Nu har jag inte plockat ner lådan ur en e60 men väl andra bakhjulsdrivna och det är ingen jätteövning.

Momentomvandlare finns det från ca 6000kr och uppåt, samt filter och olja som behövs för ytterligare 2000kr.

En hygglig allmänverkstad bör kunna göra jobbet till ett rimligt pris.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.