AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.326

Vad är detta för Getrag-låda och hur mycket tål den?

Tjenare, jag håller på med ett projekt med bmw låda i. Jag köpte bilen och det påbörjade projektet av en kamrat och han sa sig köpt lådan från en bmw diesel och mer än det vet han inte. I vilket fall är det en getrag låda 5växlad. Delbar kåpa. Växlarna ligger som på vilken annan låda som helst, 1an uppe 2an nere osv.. Inte 1an ner som det vanligtvis ligger på getrag.

Tänkte bara kolla vad det kan vara för låda och hur mycket den tål. Är det någon kännetecken man kan kolla efter eller något serienummer så jag kan bestämma vad det är för typ. Skulle gärna vilja veta hur mycket effekt dessa tål.

Går i tankarna om att köpa en ZF istället. Men vill gärna veta vad det är jag har idag och vad den kan vara värd. (Bilen i fråga är en Volvo 740 med rakställd T5 motor.)
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Dogleg är extremt sällsynt, även på Getrag. Enda BMW med dogleg standard var E30 M3, sen fanns det som tillval på ett fåtal andra modeller (E10 och E24 bla).

E36 och E34 dieslar har ZF lådor, tror att din låda är äldre. Bultad sprängkåpa tyder på att den är gammal, gissar på E28 eller E30. Är svårt att identifiera BMW växellådor då det står en massa olika nr på dem.
Lär inte vara så speciellt effekttålig, nyare lådor tål mer.
Värde kanske 500kr. Om du hittar en köpare...

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.